Honda NSF250R (Moto3)

Jag funderar mest på varför de byggt hojen på en grund som är 16 år gammal. Okej att motorn är ny och wow, men är RS125R-ramen verkligen skapelsens krona? Bra för mig, iofs.

Istället för ett överväldigat "ÅH!" känner jag mest ett lågmält, besviket "jaha".
 
Jag gillar den för motorns skull mest. Likheter med RS125 känns som sagt lite gammalt.
 
Jag gillar den för motorns skull mest. Likheter med RS125 känns som sagt lite gammalt.

De är en uppdaterad CRF-motor med en RS125R växellåda.

Reglementet tillåter 81mm i borr. CRF/NSF har bara 78mm. Hade varit bättre att kapat bort en cylinder från en BMW 1000S och baserat på det. Så nej dom får inte godkänt på sin för snåla version. Både motor och chassie lär vi inte se i VM eller i toppteamen nationellt..
 
Last edited:
bättre ljud och fast här:
[YOUTUBE-ID]F5A2gOZdeRo[/YOUTUBE-ID]
 
Fab Tech har släppt sitt chassie-kit till Hondas NSF250R.

MOTO 3 M312 Chassis Kit Price Euro 48.000


· Chassis complete with all fixings, bolts, axles

· Adjustable headstock system with range of inserts

· Swing arm pivot insert system with range of inserts

· Triple clamp assembly

· Swing arm complete with chain adjusters, axles, bearings and spacers, suspension linkages

· Seat unit complete

· Fuel tank in aluminum, breather system

· Air intake duct, with dashboard/ fairing support, made of CRFP

· Cooling system (radiators and connections)

· Controls- Foot and hand controls

· All titanium fasteners

· Front and rear sprocket with chain

· Complete carbon bodywork

· Exhaust pipe Arrow - complete in Titanium.

· Front and rear stand

· FTR Chassis program

· Wiring to accept Dellorto system


ACCESSORIES FOR MOTO3 – M312 FTR-HONDA NSF250R

a) Suspension assy one machine Euro 7.985

b) Brake assy one machine Euro 4.200

c) Wheels assy one machine Euro 1.900

ENGINE NSF250R

One complete engine with Geo Technology tuning Euro 12.000

Engine servicing each km 1.500 Euro 4.000


Det som inte finns med i prislistan är elsystemet. Den enhetselektroniken från DelOrto kostar 7.000 euro.


ftrmot10.jpg
 
Last edited:
Onboard Kenta Fujii med en NSF250R på finalen i CEV-125 på Jerez.

 
Märkligt klipp, "kenta" går ut på start och mål rakan precis bakom (Polnov?) kör om honom på rakan, visserligen inte med mkt och mha av "slip-streaming" men ändå. Sen blir han ifrånkörd med 200 meter på ett varv, vad hände?
 
Fab Tech har släppt sitt chassie-kit till Hondas NSF250R.

MOTO 3 M312 Chassis Kit Price Euro 48.000


· Chassis complete with all fixings, bolts, axles

· Adjustable headstock system with range of inserts

· Swing arm pivot insert system with range of inserts

· Triple clamp assembly

· Swing arm complete with chain adjusters, axles, bearings and spacers, suspension linkages

· Seat unit complete

· Fuel tank in aluminum, breather system

· Air intake duct, with dashboard/ fairing support, made of CRFP

· Cooling system (radiators and connections)

· Controls- Foot and hand controls

· All titanium fasteners

· Front and rear sprocket with chain

· Complete carbon bodywork

· Exhaust pipe Arrow - complete in Titanium.

· Front and rear stand

· FTR Chassis program

· Wiring to accept Dellorto system


ACCESSORIES FOR MOTO3 – M312 FTR-HONDA NSF250R

a) Suspension assy one machine Euro 7.985

b) Brake assy one machine Euro 4.200

c) Wheels assy one machine Euro 1.900

ENGINE NSF250R

One complete engine with Geo Technology tuning Euro 12.000

Engine servicing each km 1.500 Euro 4.000


Det som inte finns med i prislistan är elsystemet. Den enhetselektroniken från DelOrto kostar 7.000 euro.

Kan komma på ett antal grejer som är roligare att lägga ca 782,782 SEK på.:3freak
 
Jag som är för tvåtakarna i racing enbart för effekten och ljudet tycker det här är en besvikelse.

Ser ut som en moppe, låter som en moppe och är utdaterad redan...
 
ENGINE NSF250R

One complete engine with Geo Technology tuning Euro 12.000

Engine servicing each km 1.500 Euro 4.000

Undrar om de verkligen har tänkt sig att köra 150 mil mellan renoveringarna? 1500 km bör vara över 10h i driftstid och så långt går inte ens crossförlagan till motorn utan renovering hos eliten.
 
Undrar om de verkligen har tänkt sig att köra 150 mil mellan renoveringarna? 1500 km bör vara över 10h i driftstid och så långt går inte ens crossförlagan till motorn utan renovering hos eliten.

På en orginal NSF250R så säger Honda att man gör stora servicen på 200 mil. Det finns en liten service man ska göra på 100 mil där man ska byta kamkedjan.

På 200-milaservicen ska detta bytas:

Parts Requiring Periodic Replacement



Crankcase Every 2,000 km
Cylinder Every 2,000 km
Cylinder head Every 2,000 km
Crankshaft Every 2,000 km
Crankshaft bearing Every 2,000 km
Connecting rod Every 2,000 km
Connecting rod bearing Every 2,000 km
Inlet valve Every 2,000 km
Exhaust valve Every 2,000 km
Valve lifter Every 2,000 km
Valve spring Every 2,000 km
Valve spring retainer Every 2,000 km
Valve spring seat Every 2,000 km
Piston Every 2,000 km
Piston pin Every 2,000 km
Piston ring Every 2,000 km
Camshaft (IN/EX) Every 2,000 km
Cam sprocket Every 2,000 km
Cam chain tensioner Every 2,000 km
Cam chain guide Every 2,000 km
Cam chain tensioner lifter Every 2,000 km
Clutch outer Every 2,000 km
Clutch center Every 2,000 km
Transmission gear/bearing Every 2,000 km
Water pump drive gear Every 2,000 km
Water pump driven gear Every 2,000 km
Water pump impeller Every 2,000 km
Each water pump seal Every 2,000 km
Balancer drive gear Every 2,000 km
Balancer driven gear Every 2,000 km
Primary driven gear Every 2,000 km
Left crankcase cover bushing Every 2,000 km
Oil strainer Every 2,000 km
Oil pressure relief valve Every 2,000 km
Drive sprocket Every 2,000 km
Each ball bearing Every 2,000 km
Each oil seal Every 2,000 km
Fuel filter Every 2,000 km
Spark plug Every 2,000 km
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top