Honda NS400R - vad har ni för åsikter

Bara som referens: Min Rd350 och Rd500 gav 55 resp 78 hästar på bakhjulet båda med original förgasare och avgassystem. Inga problem med reservdelsförsörjningen heller i slutet av nittiotalet.
 

Bifogat

  • visa.JPG
    visa.JPG
    55.9 KB · Visningar: 130
  • 350bänkninglåg.jpg
    350bänkninglåg.jpg
    135.1 KB · Visningar: 148
10 år senare.... 2016:

NS400R en Hondaveteran idag, Veteran = 30 år gammal. Sålde precis min HRC lackade lågmilare.... har en kvar i Rothmansdesign.... Kanske ingen brukshoj. Men passar mig gubbe perfect som vill köra lite tvåtakt med en viss känsla.... mvh Toyman 10 år efter denna korta tråd startades... klart hur många vet någe om hojen, den e rätt ovanlig!!!!

IMG_6588 (1024x768).jpgIMG_6590 (1024x768).jpgIMG_6592 (1024x768).jpgIMG_6596 (1024x768).jpgIMG_6597 (1024x768).jpgIMG_6598 (1024x768).jpgIMG_6601 (1024x768).jpg
 

Bifogat

  • IMG_6606 (1024x768).jpg
    IMG_6606 (1024x768).jpg
    607.2 KB · Visningar: 96
Söker kunskap!.....

Honda NS400R, första versionerna hade ju lite problem med växel-lådan. Drar slutsatsen att alla svensksålda NS400R dras med problemet! Honda gjorde ju om de felaktiga delarna till en version ... typ 2. Är någon insatt i vad som gjordes. Byttes flera delar ut? Går det att åtgärda på annat sätt, felet/en i version 1.
Mvh Toyman....
 
"bigbikes for sale"

Allt är relativt...

Om du skulle ha satt din fot i Filippinerna så skulle du förstå.

Vanligaste hojen i det landet är nog Honda XRM följd av konkurrenternas varianter, hojar där man nästan slår knäna i styret. I formatet känns dom mindre än min sambos Yamaha Neos. Lite då och då ser man XR200 och luftkylda DT125 samt KMX125.
Och vid kanske tre tillfällen har jag sett riktiga storhojar köra förbi och då har dom alltid passerat förbi i stora gäng av någon anledning.

Nu kommer vi befinna oss hundra mil söder om den där NS400an och det är ganska många öar därimellan så den får nog vara även om det är lockande.
 
Åren går, tog tag i den lite innan jul. Stått så länge så där var glömt allt om i vilken ordning grejerna skulle till baka. Har så sakta pillat på. Svinkallt ute så uppstart i friska luften var inte att tänka på, hade på känn att förgasarna skulle läcka lite..... med betoning på lite. Och det gjorde de på alla tre. Provade inne i garaget på lyften. Den puttrade lite och rök. Host host...
Men sedan förgasarna var isär sist så har gummi ring tätningen på flottörhuslocken blivit, hårt som knäckebröd... pillades ut i bitar. Alltså bort med kyl, luftburk och ut med förgasarna igen. Är väl där jag är nu... Hitta att köpa? Eller få tag i bränslefast (oring) gummi snöre... ??? klippa till och limma ihop. Synpunkter på det?
 

Bifogat

  • 20240107_144319.jpg
    20240107_144319.jpg
    3.9 MB · Visningar: 27
  • 20240107_144344.jpg
    20240107_144344.jpg
    3.6 MB · Visningar: 25
  • 20240107_144402.jpg
    20240107_144402.jpg
    3.9 MB · Visningar: 23
  • 20240107_144421.jpg
    20240107_144421.jpg
    4.5 MB · Visningar: 23
  • 20240107_144723.jpg
    20240107_144723.jpg
    2 MB · Visningar: 23
Hitta att köpa? Eller få tag i bränslefast (oring) gummi snöre... ??? klippa till och limma ihop. Synpunkter på det?
Finns en del satser till rimligt pris på ebay - svårt att säga hur bra de är
Annars brukar jag själv handla från kullagret.com - finns både ringar o snören i NBR (vissa dimensioner även i fluorgummi)
Lim har han också, men det är ganska pilligt att limma så klena dimensioner som du behöver - man kanske kan limma i en fixtur (en platta med ett fräst spår i samma bredd som snöret)
Sedan skall snöret ligga på plats i flottörhuset när allt monteras - kan vara lite kinkigt det också. Men allt går att prova - inte så dyrt (en hundring för snöret, ett par hundra för limmet)
 
Finns en del satser till rimligt pris på ebay - svårt att säga hur bra de är
Annars brukar jag själv handla från kullagret.com - finns både ringar o snören i NBR (vissa dimensioner även i fluorgummi)
Lim har han också, men det är ganska pilligt att limma så klena dimensioner som du behöver - man kanske kan limma i en fixtur (en platta med ett fräst spår i samma bredd som snöret)
Sedan skall snöret ligga på plats i flottörhuset när allt monteras - kan vara lite kinkigt det också. Men allt går att prova - inte så dyrt (en hundring för snöret, ett par hundra för limmet)
Tack. Köpte precis där nu....
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top