Honda NS125F problem

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
hej.. jag tog ut hojen idag för en provkörning och jag körde ett tag tillsjag maxade den i en backe.. helt plötsligt dör den... inget svar på gasen eller nåt..
så jag drog på choken medans jag fortfarande rullade och så gick den igång igen.. så stängde jag chocken igen och den började köra igen som om ingenting hade hänt.. detta hände 2ggr.. va kan va felet??

Gissar att det var runt 0 grader ute? Väldigt mycket mer syre i luften nu än vid 'vanliga' driftsfall så eventuellt blev det för mager bestyckning.

Isbildning?

Det har jag fan problem med vid långvarig högfartskörning i kall väderlek, det enda som hjälper är choken (eller att inte vara så kåt på att plocka ut hojen tidigt på våren)
Sprit hjälper inte, i alla fall inte i tanken, i föraren kanske för då kan inte han köra innan det har blivit varmare, jag ska prova det till våren!

Ibland har jag fått stanna och låta motorvärmen tina ur förgasarhalsarna.

Hursomhelst är det inte bra då motorn går för magert

Last edited:
mjooo.. de va kallt iaf.. men min kompis mc va de ju inga problem med..

Om din polares hoj är lite mer okänslig än din eller lite fetare bestyckad kommer han inte få problem då du får problem.

Säger dock inte att detta är problemet, dock ett möjligt. Men om det är problemet kan du strax stå med en skuren kolv och undra varför du var så dum :pannkyss

Om din polares hoj är lite mer okänslig än din eller lite fetare bestyckad kommer han inte få problem då du får problem.

Säger dock inte att detta är problemet, dock ett möjligt. Men om det är problemet kan du strax stå med en skuren kolv och undra varför du var så dum :pannkyss

okej.. har suttit där ute i en kvart nu o försökt ställa in förgasaren... problemet är att jag inte vet vilken av skruvarna som gör vad... va gör den stora i mitten?? när jag vrider på den så ligger tomgången på 3000varv och när jag sedan försöker sänka med samma skruv så verkar det inte gå att få ner den till 1000 -1 500 varv.. det är antingen 3000 eller 0... har skruvat lite på dom andra skruvarna med inte blitt nå klokare..

Eftersom den dör när du maxar så gissar jag på högfartsmunstycket som är för litet. Det spelar ingen roll hur mycket du skruvar på luftskruven eftersom den bara påverkar bränslemängden runt tomgång. Den syrerika luften gör att förbränningen blir effektivare, om du inte bestyckar upp är risken överhängande att kolven kommer nypa pga hög värme/dålig smörjning. Om du är lat så sätter du för luftfiltret lite grann och provar. Det som händer då är att du begränsar den syrerika luften från att komma in i förgasaren. Du tappar dock någon hk på detta. Kör inget med hojen innan du har löst problemet.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år