Honda ns125f går ej att växla

krille89

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2017
Hoj
2008 Honda CB600FA såld
Tja!

Jag har en gammal ns125f som står och skräpar. Startade den i dag och försökte köra en runda. Fick den i ettans växel och kunde köra lite, men upptäckte snabbt att det inte gick att växla till tvåan medans jag åker. Dock får jag växlat upp hela vägen om jag gör det medans den står på stödet och är obelastad.

Är det ens värt att öppna och se vad som är fel? Vad kan det bero på? Den går lite ojämnt också så måste nog rensa förgasaren, byta stämpel och packning för att få den användbar.

Kan det inte vara att det kärvar någonstans då den stått, men öppna och kolla, det kan ju inte vara så allvarligt om det funkar obelastad, men om den ska avyttras så har jag en grabb som blir 16 nästa år, kruxet är att få den slöreggad :3freak

Fungerar kopplingen? Kan klibba när den stått. Har man tur kan den släppa . Annars riv ner och gör rent..

När du kör; ser du till att du släpper tillbaka spaken helt och hållet till viloläget?
Jag hade en NSR125 som jag upplevde inte heller gick att växla. Farsan testade och hade aldrig några problem. Visade sig vara just det att jag hade foten under spaken så den inte helt gick tillbaka till viloläget och förhindrade vidare växling. Det var efter det jag lärde mig att foten skall placeras så fotknölarna bakom tårna är rakt ovanför fotpinnen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT