Honda ns125f. behöver elchema, nån som har eller kan hjälpa mig me strömen till tänd?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hejsan​

Köpte nyligen en skuren Honda NS125F motor, år 86-88.

Köpte motor komplet med allt, saknades CDI boxs & avgasystem & kick, cyl va lätt skuren så ska borras i loppet o montera större kolv, 2 gängor i cyl va trasiga som håller fast toppen men ska gängas om till M10, va 2 sprikor i toppen i vatten kåpan, 2 ramlager trasiga, så inget störe bekymme med saker o ting, allt går ju fixsa :yoparty

Men blev överaskad när jag öpna packetet att CDI boxs satt kvar på kabel härvan, säljaren kanske trode fel eller nått men bätre för mig förslapp leta efter cdi då ju :)

Men nu e de där med tänigslåset, kablarna va bara avklipta o tejpade så inga va skalade.

Satt o pillade på kablarna lite men gav upp för behöver hjälp med elchema.

Har instrumenterna o så att jag kan se om lampor tänds om jag får rätt sen.

Koppla in batteri o jordade en kabel som hängde löst med jord anslutning för vanlig M6 skruv, på 1 av kablarna uppe vid tändnigslåskablarnaf år jag 13.70 volt men dom andra är döda.

Jag vet att 2-3 kablar ska kopplas ihop o sen troligen 2 till eller om de va att dom skulle va ihop o som kopplas ut sen, trioligen dödaren som kopplas in på 2 kablar o så.

Har kollat lite på honda nsr 125 elsystem men jag saknar avgas ventil el styrd så elsystemerna skiljer ju åt mellan hojarna från ns 1986-1988 till nsr 1990.

Så om någon vet hur kablarna o vilkafärger som ska vara ihop så skulle de underlätta om jag kan se om allt står rätt till så man kan få gnista annars får jag leta efter annat tändystem som passar eller annat o moda fast på motorn.

Så antingen om någon sitter på elchema o kan berätta eller sända in bild här eller berätta vilka kablar som ska kopplas ihop i vilket lägge så skulle de vara till stor hjälp.
 
:tummenupp Prova bikebandit.com där kan du nog leta fram din hoj,annars finns det nåt som som heter microfisches sök på sporthoj eller nätet

holm
 
Tjabba, har en lika hoj ståndets i garaget. Kan det vara till någon hjälp ifall jag talar om hur kablarna går och vilka färger det är? Eller så kan du få köpa hel hojen om du vill =)
 
:tummenupp Prova bikebandit.com där kan du nog leta fram din hoj,annars finns det nåt som som heter microfisches sök på sporthoj eller nätet

holm

Tack men hjälpte inte, fanns inte till min hoj.

Tjabba, har en lika hoj ståndets i garaget. Kan det vara till någon hjälp ifall jag talar om hur kablarna går och vilka färger det är? Eller så kan du få köpa hel hojen om du vill =)

Tack för erbjudandet på en hel hoj men nej tack, kostar lite för mycke för min lilla plonbok.

Jo men om du kan mätta kablarna så vorde de kanon annars för de e de jag behöver hjälp med hur kablarna e i vilket lägge inne i tändnigslåsetför de e själva tändningslåset jag saknar.

Så om du har en multimättare som kan pippa om den slår ihop kontakterna vid gjordning så e de lätt.

OM du kan mätta på vilka kablar som pipper o inte pipper i vilket lägge på tändningslåset så skulle de vara till gö stor hjälp :Bugar

Bara skriva upp färgerna på kablarna vilka kablar som jordar i villket lägge på tändningslåset :)
 
Last edited:
Okej, får släpa mig ut i garaget imorn och se vad jag kan åstakomma. Men det doftar sovmorgon imorn så du får ha för bråttom :D
 
Okej, får släpa mig ut i garaget imorn och se vad jag kan åstakomma. Men det doftar sovmorgon imorn så du får ha för bråttom :D

Nej då ingen brotska ta god tid på dig o sov ut på morgonen så du får dagliga morgon vilan, ta en behöverlig lång frukost okså :tummenupp

Jag kollade lite mera i manualen på honda nsr 125 F, vet ej år på denna men den har el styrd avgasventil de har ju inte jag på min så kanske inte e samma i tändningslåset.

Hitta detta, undra hur bra detta stämmer.

svart-Röd då är dödan innne.
svart/vit - grön är på.
 

Bifogat

  • Honda NSR 125 F tändning.JPG
    Honda NSR 125 F tändning.JPG
    19.8 KB · Visningar: 119
Har en "honda nsr125 '87 service manual.pdf" liggandes om den kan vara till någon hjälp.
 
Har en "honda nsr125 '87 service manual.pdf" liggandes om den kan vara till någon hjälp.

Jo all hjälp uppskattas.

Har några manualer på just NSR men är de manualen för NSR med den gammla cyl som har bara en avgasport so mser ut som en liten bult som skruvas in i cyl höger sida o som man drar i en liten axsel in o ur cyl, på vänster cyl står de ATAC, motorn ska ha kick.

Om detta stämmer så vore de kanon :)
 

Bifogat

  • bikepics-263064-full.jpg
    bikepics-263064-full.jpg
    37.2 KB · Visningar: 117
Last edited:
Autocontrolled tourque aplicificaton chamber =) se vad man kommer ihåg. Vad jag kommer ihåg va ns nicasil behandlad i cyl vet inte om du redan visste det men gjorde du inte det så vet du det nu !
 
Autocontrolled tourque aplicificaton chamber =) se vad man kommer ihåg. Vad jag kommer ihåg va ns nicasil behandlad i cyl vet inte om du redan visste det men gjorde du inte det så vet du det nu !

Jo viste att de va nicasil lopp org men nån ägare innan på motorn har borrat upp loppet till 62.5mm o monterat ett foder ner till 56mm, slungfoder.

Vart ju trevligt att det heter ( Autocontrolled tourque aplicificaton chamber ) nytt ord man lärt sig nu då :)
 
Jo all hjälp uppskattas.

Har några manualer på just NSR men är de manualen för NSR med den gammla cyl som har bara en avgasport so mser ut som en liten bult som skruvas in i cyl höger sida o som man drar i en liten axsel in o ur cyl, på vänster cyl står de ATAC, motorn ska ha kick.

Om detta stämmer så vore de kanon :)
Heter den "NSR125 -87" är det garanterat NS125R2 de menar, dvs exakt samma motor och elsystem som NSF.

Jag har Haynes reparationshandbok men eftersom jag inte har den här och han har den i pdf känns det onödigt att scanna schema därifrån.
 
Verkar inte stämma med avgasventilen men du får kolla, PM:ar länken.
 
Heter den "NSR125 -87" är det garanterat NS125R2 de menar, dvs exakt samma motor och elsystem som NSF.

Jag har Haynes reparationshandbok men eftersom jag inte har den här och han har den i pdf känns det onödigt att scanna schema därifrån.

Honda NS125F heter modelen fans mellen 86-88a

Verkar inte stämma med avgasventilen men du får kolla, PM:ar länken.

Tack för länken men va fel.

Har hela elsystemet framför mig nu.

Dessa kablar ska gå till tändningslåset men de kluriga e att jag har 2 buntar med kablar, troligen ska den ena bunten till reglachet på höger styre men vilken av dom vet jag ej för båda e avklipta till tändningen + höger styr reglache

Dessa 2 kabel buntar e de

Denna bunten går från plinten som man kan dra ut en kontakt, har samanlagt 6kablar från plinten som blir massa kablar sen, lite förgreningar till styreglachet på vänster sida o signal kablarna o så dessa kablar som jag inte vet var dessa ska gå.

MörkGrön har jag mätt upp till att ge ström direkt från batterit.
Ljusgrön början till vit.
Orange början till röd.
Mörkblå eller lila kabel.
Mörkblå eller lila kabel med vit rand.
Ljus blå.

Sen har vi denna bunten som går direkt från kabelhärvan o ut till egen med bara en bunt kabel.

Först har vi en ensam kabel som e Vit/svart med nått plast hölje över som man kan trycka in ett runt stift i går till CDI boxsen. kanske dödaren ?

Sen har vi dessa kablar som e avklipta.

Svart.
Röd.
Mörkgrön.
Gulgrön.
Grå tror jag den e svårt att se, en annan nyans av grön.

Kopplar jag ihop Svart med Röd så rör sig temp givarn till första minum sträcket, trycker jag på HORN knappen på vänster styreglachet så visar det att de kommer ström.

Koplar jag ihop Grå med Mörkgrön så e de nått relä som börjar låta, vet ej vilket relä men kanske blinkers relät.

Men jag får inte lamporna att lysa i bakgrunds belysningen i instrumentern.

Har testat andra kabel härvan att kopla vilken kabel som hälst på gröna men får ändå inget o hända.

Detta va la allt i stort sätt men just nu har jag inte kopplat in generatorn o dom sakerna, undra om de har någon betydelse om de e inkopplat o sen kan de vara så att lamporna kanske ska börja lysa när den startat hojen o inte innan, någon som vet vad som ska hända när man vrider tändnigen till on innan man startat den.

Ska mätta vidare senare o se om jag får fram någon lösning men en bra början att man fått ström :)


Bild på hojen jag köpte loss motorn på.
Sen en bild på en sak jag saknar på elsystemet, likregulator, nån som vet vad följderna blir på hojen om denna fattas ?
 

Bifogat

  • 2023816143.jpg
    2023816143.jpg
    43.2 KB · Visningar: 96
  • bikepics-535987-800.jpg
    bikepics-535987-800.jpg
    59.9 KB · Visningar: 144
Last edited:
Honda NS125F heter modelen fans mellen 86-88a
Och är exakt samma hoj NS125R2 som fanns 1987-88, bortsett från att den hade helkåpa med annat kåpstag, dubbla bromsskivor fram, andra fotpinnar och några andra smågrejer.

Letar du scheman och reparationshandböcker lär du ha betydligt större tur om du söker efter den istället. NSR125R kom ju inte först -89 så vad det kan ha varit för något som CPMS hade vet jag inte.
 
Och är exakt samma hoj NS125R2 som fanns 1987-88, bortsett från att den hade helkåpa med annat kåpstag, dubbla bromsskivor fram, andra fotpinnar och några andra smågrejer.

Letar du scheman och reparationshandböcker lär du ha betydligt större tur om du söker efter den istället. NSR125R kom ju inte först -89 så vad det kan ha varit för något som CPMS hade vet jag inte.

Ja jag vet att Honda NS125F har exsakt samma motor & elsystem som NS125R2.

Ska se om jag hittar NS125R2 elsystem.

Problemen blir om man kollar på NSR125R är att de sitter helt annan motor på den hojen från 89a, helt annat elsystem o så har motorn startmotor o Dubbla boxsar, den ena är CDI o andra avgasventilen.

Denna motorn är från honda NSR125.
 

Bifogat

  • bikepics-871683-800.jpg
    bikepics-871683-800.jpg
    51.4 KB · Visningar: 132
Hej igen.

Fick precis hem en packnigsatts o den stämde som tur va :)
Honda ns 125 F-MTX 125 R 85-87 :)

Köpte även ramlager höger o packboxs vänster.

Men var kan man hitta ramlager vänster o packboxs höger.

Packboxsen e inte viktigast utan ramlagret fär mitt har stöd kragen pajat på som håller kulan på plats.

Har pillat lite mera med elsystemet, jag får tempmetarn att gå upp i maxs om jag gjordar temp kabeln så den fungerar ju som den ska, jordar jag neutral kabeln så lyser den lampan.

Men undrar forfarande vad som händer när man vrider om tändningen vilka lampor som ska lysa, vet att neutral lampan ska lysa o temp mätarn röra sig lite beroende vilken vatten temp man har.

Men ska bakgrunds belysningen lysa eller inte.

Om man skulle starta den ska bakgrundsbelysningen börja lysa då ?
 
Har du ingen likriktare kommer inte hojen att ge laddning. Kopplar du förbi likriktaren kommer massor av saker att gå sönder.
 
Har du ingen likriktare kommer inte hojen att ge laddning. Kopplar du förbi likriktaren kommer massor av saker att gå sönder.

Förstår de okså att de inte kommer ge ström till saker i ting utan likriktare o kopplar man förbi den så kommer saker paja på grund av den höga strömen om hojen är igång.
 
Hej igen.

Fick precis hem en packnigsatts o den stämde som tur va :)
Honda ns 125 F-MTX 125 R 85-87 :)

Köpte även ramlager höger o packboxs vänster.

Men var kan man hitta ramlager vänster o packboxs höger.

Packboxsen e inte viktigast utan ramlagret fär mitt har stöd kragen pajat på som håller kulan på plats.

Har pillat lite mera med elsystemet, jag får tempmetarn att gå upp i maxs om jag gjordar temp kabeln så den fungerar ju som den ska, jordar jag neutral kabeln så lyser den lampan.

Men undrar forfarande vad som händer när man vrider om tändningen vilka lampor som ska lysa, vet att neutral lampan ska lysa o temp mätarn röra sig lite beroende vilken vatten temp man har.

Men ska bakgrunds belysningen lysa eller inte.

Om man skulle starta den ska bakgrundsbelysningen börja lysa då ?

när du slår på tändningen så skall strålkastaren lysa, instrumentpanelen lysa, neutral lampan ska lysa. olje påfylning och bensinlampan ska blinka till och slockna efter några sekunder.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top