Honda NS 125 delar pasar på nsr 125?

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Tjena funderar på att köpa en Honda NS 125F -86 och ploka delar från till min NSR -92. undrar om några motordelar passar tex kolv cylinder?
 
Det är en helt annan motor på NS125 F. Helt annan cylinder och kolv ca 2mm i skillnad på diametern.
 
ok tack för svaret funderar på att plocka startmotorn till min mc men det passar troligtvis inte då?
 
Där ser man, har alltid trott det va samma motor.

Det är därför du kör senda och inte en riktig maskin :rolleyes:
ne skoja lite bara, jo men de är från olika år tioenden och jag antar att den nyare är vassare än den gammla alternativt bättre konstruerad. :)
 
Alla ska vi börja nånstans, och har just sålt den pga 125a :yoparty
Har läst runt lite och verkar som att honda NS125R 87-88 har i princip samma motor som honda NS125F 86-89 tror jag det var. Däremot Honda NSR 125 har en helt annan motor.
Anledningen till att jag undrar är för att jag kanske ska hämta en sån i helgen.
Står mellan den och en rd -86 YPVS
 
Hej, går lite OT. Kom knappt upp i 110 med körskolans NSR 125
 
Om då en NS125F går i 130?
Är den då strypt eller ostrypt?
känns lite för snabbt för att vara strypt men lite för långsamt för ostrypt.
Dessutom ganska nyrenoverad motor så det är inte problemet.
Mätarfart vi pratar om.
 
Om då en NS125F går i 130?
Är den då strypt eller ostrypt?
känns lite för snabbt för att vara strypt men lite för långsamt för ostrypt.
Dessutom ganska nyrenoverad motor så det är inte problemet.
Mätarfart vi pratar om.

Har en crm, avstrypt, med samma motor, som gör 130 ungefär avstrypt.. så ja tycker den borde göra mer nu när luftmotståndet är lägre...

Hej, går lite OT. Kom knappt upp i 110 med körskolans NSR 125

Du behöver ändå inte köra fortare när du tar körkort så de är skitsamma enligt mig :va
 
Last edited:
Har en crm, avstrypt, med samma motor, som gör 130 ungefär avstrypt.. så ja tycker den borde göra mer nu när luftmotståndet är lägre...

Fast den har iofs inte vindskyddet kvar där fram. Men vet inte hur stor skillnad det gör

EDIT: har kollat runt lite och den verkar inte ha mer än 26hk, så då låter det troligt att den skulle kunna vara avstrypt. Är rätt sugen på att hämta den i helgen faktiskt.
 
Last edited:
Tjena , lånar denna tråd ....
Det är nämligen så att jag har problem med min honda ns 125 f. Jag rengjorde förgasaren för att det kändes som att han skulle gå bättre. Innan jag rengjorde förgasaren kom jag upp i ca 135 km/h men nu kommer jag knappt upp i 100-110.

Jag är ganska säker på att jag satt tillbaka allt som det satt. Jag har kollat tändstiftet för att se blandningen och det har samma färg som oboypulver både i låg och högvarv.
Mc:n känns nu allmänt svag. Den har också fått sämre acc. :(

Vad är felet ? kan det vara tändstiftet ? :)
 
NEJ NS 125 motorn är en vidareutveckling från den tidigare MBX/MTX motorn och har inget med NSR/CRM motorn att göra faktiskt, tyvärr.

Sen kan givetvis vissa delar funka, men de är inte besläktade med andra ord, Honda gav den gamla rovan sparken 88 med eden MTX som fanns då och som bara fanns 2 år sen kom en helt ny konstruktion även på den sidan CRM 125.

Tjena , lånar denna tråd ....
Det är nämligen så att jag har problem med min honda ns 125 f. Jag rengjorde förgasaren för att det kändes som att han skulle gå bättre. Innan jag rengjorde förgasaren kom jag upp i ca 135 km/h men nu kommer jag knappt upp i 100-110.

Jag är ganska säker på att jag satt tillbaka allt som det satt. Jag har kollat tändstiftet för att se blandningen och det har samma färg som oboypulver både i låg och högvarv.
Mc:n känns nu allmänt svag. Den har också fått sämre acc. :(

Vad är felet ? kan det vara tändstiftet ? :)

Oj, nu såg jag att du lyft tråden, det är definitivt nåt väldigt fel på dein NS125F

De bör gör med en lätt förare iaf över 140 på mätaren utan vidare på rak väg.

Den kanske har kroknat efter alla dessa år helt enkelt, dvs det behövs en kontroll av kolv och cylinder och ramlager.

Fast nu påstår du iofs at du rengjorde förgasaren och tappade då 30 knyck, det tyder ju på at nåt är fel med just förgasaren, men jag tror även din NS är trött av alla år.
Faktum är att NS125 motorn lever enbart på höga varv, den är sämre än NSR125 motorn tom.
 
Last edited:
Ta startgas eller bromsrengöring (exakt samma sak som startgas) och spreja runt förgasaren och insuget och se om den drar någon tjuvluft.
Om den gör det så kommer motorgången ändras på hojen.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top