Honda NR 750? någon som vet något?

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Ort
Bollstabruk
Hoj
ingen :(
Tycker denna hojmodell verkar vara otroligt intressant, är det någon som har någon information om dessa och ifall det finns några i sverige?

skulle vilja läsa lite om den, på svenska

tacksam för svar
 
Jag tror det finns 2st i Sverige men vet inte säkert.
Jag har i varje fall suttit på en utav dem! eN AV VÄRLDENS SNYGGASTE HOJAR!
jAG HAR TILL OCH MED HÖRT ATT KILEN SOM ÄGDE DEN VAR UTE OCH KÖRDE BANA SOM EN TOK! Bilden är tagen i Borås på vad firman nu heter. (caps lock)

DSC00217.JPG
 
Last edited:
Jag hittade ett forum på internet där dom påstod att en i fint skick kostade 40000 euro? Det är ju sjukt.

jag som tänkte streetfightermaterial :P
 
ingengörs-konst:ovala kolvar,dubbla vevstakar,32 ventiler.......
 
General information
Model: Honda NR 750
Year: 1992
Category: Sport
Rating: 63.1 out of 100. Show full rating and compare with other bikes
Engine and transmission
Displacement: 748.00 ccm (45.64 cubic inches)
Engine type: V4
Stroke: 4
Power: 125.00 HP (91.2 kW)) @ 14000 RPM
Compression: 11.7:1
Bore x stroke: 101.2 x 42.0 mm (4.0 x 1.7 inches)
Valves per cylinder: 8
Fuel control: DOHC
Cooling system: Liquid
Gearbox: 6-speed
Transmission type
final drive: Chain
More details Consult a Honda repair manual.
Physical measures
Weight incl. oil, gas, etc: 234.0 kg (515.9 pounds)
Chassis and dimensions
Front tyre dimensions: 130/70-16
Rear tyre dimensions: 180/55-17
Front brakes: Dual disc
Rear brakes: Single disc
Speed and acceleration
Top speed: 263.0 km/h (163.4 mph)
Other specifications
Fuel capacity: 17.00 litres (4.49 gallons)
 
.........................................................
 

Bifogat

  • honda-nr750-92-bikepics-200402.jpg
    honda-nr750-92-bikepics-200402.jpg
    26 KB · Visningar: 88
kolvarna vet jag om, varför har man gett upp den tekniken i moderna hojar?

Dom så kallade ovala kolvarna existerar inte för att dom är bra, men för att Honda egentligen ville bygga en V8. Men reglerna förböd mera än 4 cylindrar. Och envisa som Honda var så gjorde dom en V8 ändå, fast man satte samman cylindrarna två och två, och då blev det en V4 med "ovala kolvar". Om du tittar noga på bilden ovan så ser du att det egentligen är en V8 med med "siamesiska" kovar. Tycker "siamesiska" är bättre beskrivning är "ovala". Om du kikar på en "oval" kolv så ser du att det är två kolvar satt samman, eller hur. titta på topplocken. Dom kunde vara hämtade från en V8. Osv...

Därför: Det var inte en god ide, men främst ett sätt att omgå reglerna. För att visa att "det kan vi ändå". Om man får göra som man vill så vore en normal V8 bättre än V4-oval. Kolvarnas tätningsringar var mycket svåra att täta och fjädra mot cylindern lika bra som runda kolvars tätningsringar. Enkel fråga om materialdynamik. En liten detalj men med stor betydning.

Ett annat problem är vikt. En V8 med samma motorvolym som en V4 med runda kolvar vill alltid väga mer. V8 vill ge mer effekt, men inte så mycket att det neutraliserar den ökade vikten. En normal V2 vill också väga mindre än en V4, men V2'an vill tappa för mycket effekt så att V4 lönar sig ändå. Idag kör alla motogp antingen med rak-4 eller v4. Bäst kompromiss mellan vikt och effekt.

NR750 motorn är ett stycke historisk MC-kuriosa som troligtvis aldrig kommer igen. Honda provade till och med "siamesiska" kolvar i GP500 med gav upp fort. NR750 som var specialbyggd för Endurance långlopp höll ut ett par år mer innan den skrinlades.

/Kris
 
Last edited:
Tror att det finns en ny i kartong som ägaren av Mc-varuhuset äger.
En av dom (troligen den på bild) var med på vår en bankörning på Kinnekulle, han lånade till och med ut den till en annan deltagare som fick ta några varv runt banan med den :)
Samlarvärde på dom där vetdu :tummenupp
Kostade en halv miljon ny 1992 !!!!!! Tänk dig det med dagen penningvärde, då hade en sån där ny idag med årets teknik säkert kosta över miljonen.

Den har en massa patent och en massa titan i många komponenter.

Köp en och upprör honda-världen med att göra streetfighter av den :yoparty

/Nitrous
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top