Honda mtx 125 -83 cdi box???

Spike_80

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda MTX 125 -83
tjena undrar om någon vet var man kan få tag på en cdi box till denna mcn alternativt kanske från någon annan modell där man med lite ändring kan få det att fungera ändå ???

MVH/Andreas
 
Hej. Det är nog bara till att ringa runt till mc skrotarna eller kolla annonserna på tex. blocket.
Lycka till.
:)
 
jo det har jag gjort och dom växer inte på träd har även kollat ebay men min tanke e kanske att man kan ta från någon annan modell och modifiera lite .......?????
 
om du kan ta kort på kontakterna så kan jag titta på min cdi på nsr -89

Går ut 2 sladdar från min cdi,, en kontakt med 6 honor å en sladd med 3 hanar

ska ju vara en liknande motor har jag för mig kanske är helt ute å seglar :)

men man vet ju aldrig

lycka till
 
jag har bara ett rundt kontaktstycke med 6 kablar och ser ut så här och så sitter givaren till tändningen utanför svänghjulet.....
 

Bifogat

  • Bild440.jpg
    Bild440.jpg
    233.2 KB · Visningar: 217
  • Bild441.jpg
    Bild441.jpg
    243 KB · Visningar: 271
nää du det där var inte direkt likt :rolleyes:

hmm det måste väll finnas någon annan hojj honda har tillverkat med mtx 125 motorn. mbx 125? kan ju va så att vissa säljer reservdelar till mbx som faktiskt passar på mtxen också :)

hmm jag har ju en mtx 80 själv men där på sitter samma cdi som på en mt5 så frågan är om det e samma på 125? låter inte så jätte troligt, är ju luftkyld å allt.

men det finns ioförsig 125kit till min mtx80 motor å köpa så ta en titt på någon honda mt5 cdi för de ser ut å vara i samma storlek som din :tungan
 
nää det gör ju inte det.. pickupen å det sitter invändigt.. men det har väl inte å göra med hur cdin ser ut ? :)

en rolig grej är att mt5 mopedmotorn är exakt likadan som mtx80 motorn men att mtx motorn har annan vev och större plats för cylinder :D

men tycker ändå mtx motorerna borde ha några likheter imellan vattenkylda som luftkylda

80cc som 125 cc
 
nä men funderar lite på om det skulle gå o mecka dit cdin från en mt5 a menar så avancerade e ju inte motorerna eller ????

du skulle inte kunna kolla färgerna på kablarna som går in i cdin på din mtx 80 ???
 
Last edited:
Annars finns där semiuniversal CDI att köpa. Man specar motortyp så får man en grundläggande tändkurva och sen kopplar man in befintlig pulsgivare och tändspole...
 
Verkar som att jag kan få tag på en cdi från en 87a dock e det inte samma kontakt den boxen heter cf522 någon som kan kolla färgerna på kablarna så jag kan kolla om det stämmer med min ???

Tackar alla vänliga människor för all hjälp :)
 
orange, svart ,brun , typ ljusblå vit? och en till färg som jag inte minns var ett jäkla meck å titta men fick loss cdin ,, är hål för 6 kontakter men är bara 5 sladdar

kanske ser ut å vara rätt storleK ? :)
 

Bifogat

  • cdi.jpg
    cdi.jpg
    37.7 KB · Visningar: 324
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top