Honda Monkey Msz eller Msx Grom (eller inget)

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Har nån här på detta allvetande forum mera praktisk information om dessa modeller. Jag har bara provat Apan en kort bit och det var ju som att sitta på en leksak. Kul. Men priserna ligger ju där de ligger. Finns det nån här som utsatt dessa hojar för mer än 1 km körning till glasskiosken? Går de att anvädna i daglig pendling i trafik? Känns det bekvämt. Just Gromen finns inte att testköra i Stockholm så därav önskan på åsikter. Jag söker en enkel liten hoj som jag i princip kan rulla in i hissen på jobbet när jag kommer fram. Håller de ihop? Måste de servas var 10e mil?
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Min bror har en monkey, jag har kört den en del. Effekten är ju vad den är men kul och mycket förlåtande upp till nittio. Jag skulle personligen undvika den om det fanns motorvägssträckor på pendlingsrutten.
Jag är 1,80 och sitter sjukt bekvämt. Med Öhlinare baktill blir den rena touringmaskinen (för sjuttiovägar). Har funderat på att köpa en själv.
Men med det sagt: gillar man smidighet, pålitlighet, och bus (och det gör jag) så var min gamla yamaha WR250R bättre på allt, alla dagar i veckan. Fast den ser inte lika gullig ut...
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Gromen behöver du knappast oroa dig för att den brakar ihop. Utan att ha någon större förkärlek till Honda så kan dom göra motorer som få andra dock så är den nog knappast lika portabel som Monkey.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker
På min MSX har jag kört 15 mil som längst i ett sträck. Då sadeln är ganska hård så blir det lätt att r*ven domnar bort efter ett tag men inget jätteproblem. Sittergonomin är större tilltagen än på tex ER6 så man sitter riktigt vettigt på den - de små hjulen till trots.
Med en blandad förbrukning på under 3 dl så finns nog ingen vettigare pendlarhoj så länge du undviker alla 90-vägar o större.
Motorn i den är en grymt beprövad historia och cykeln är en Hånda så kvalitén i den är på topp!
Så länge du sköter om oljebytena (som på alla andra cyklar) så kommer den hålla så du kan lämna den i arv till barnbarnen...
:tungan
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En polare hade en from att pendla med i tokholm och körde den på vintern med. Gick utmärkt tills den blev stulen.
Provkörde den några gånger, och den var skitkul att mongoköra, och rymlig att sitta på trots storleken. Lite kul att den hamnar under synfältet så man ser inte hojen när man kör.
Han körde ut och hälsade på mig några gånger med den med, så 9 mil motorväg. Den var tydligen inte jättekul till det.
Efter den köpte han en KTM 200 Duke för pendling för en spottstyver för pendling.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Någon som lagt vantarna på Hondas Nya Monkey 125?
De har ju uppdaterat den lite med en ny motor som har oljefilter och 5 växlar.
Det var väl de 2 stora sakerna folk klagade på när det gällde den förra modellen.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Disclaimer: gammal info

Hur är de att pendla på ifall man av misstag råkar montera 160cc-kittet jag sett?
Min sträcka innehåller några 110-sträckor med rattsurfande kaffesörplare och jag vill inte ha en sådan i ryggen pga för dålig toppfart
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Disclaimer: gammal info

Hur är de att pendla på ifall man av misstag råkar montera 160cc-kittet jag sett?
Min sträcka innehåller några 110-sträckor med rattsurfande kaffesörplare och jag vill inte ha en sådan i ryggen pga för dålig toppfart
Hojen är ju inte laglig och du riskerar åka på ombesiktning/reggning. Men körkortsmässigt har du ju rätt att framföra ett fördon med större kubik än 125.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Att köra obesiktat och oförsäkrat kan få Trafikverket att omvärdera ditt körkortsinnehav. Att gör om din lagliga 125'a till 160 innebär att varken besiktning eller försäkring gäller.
Det vore ju jäkligt taskigt om någon sätter dit en halvfet gubbe som trimmar sin Monkey för att den ska så så fort som den borde om man bara hade haft vett att asvstå några garageöl!

Med eller utan 160cc-kit - Den verkar helt grym! :yoparty

 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hojen är ju inte laglig och du riskerar åka på ombesiktning/reggning. Men körkortsmässigt har du ju rätt att framföra ett fördon med större kubik än 125.

Att köra obesiktat och oförsäkrat kan få Trafikverket att omvärdera ditt körkortsinnehav. Att gör om din lagliga 125'a till 160 innebär att varken besiktning eller försäkring gäller.

Jag är snart 52 år. Jag vet detta.
Det var inte det jag frågade efter.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det var inte det jag frågade efter.
Enbart från 125 till 160cc får du ca 28% mer vrid och 14% mer hästar allat annat givet. Luftmotståndet ökar i kvadrat med hastigheten så de uträkningarna lär någon annan göra och använda sig av din nuvarande topphastighet som 125'a som referens. Själv skulle jag åkt milslånga omvägar för att slippa 110-väg.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Enbart från 125 till 160cc får du ca 28% mer vrid och 14% mer hästar allat annat givet. Luftmotståndet ökar i kvadrat med hastigheten så de uträkningarna lär någon annan göra och använda sig av din nuvarande topphastighet som 125'a som referens. Själv skulle jag åkt milslånga omvägar för att slippa 110-väg.
Såå typ 10 hästar i stället för 9, go for it :hojsmilie :p
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Såå typ 10 hästar i stället för 9, go for it :hojsmilie :p
Det finns ju ett 23-hästars kit med vassare kamaxel och ny 4-ventilad topp. Sen kan man stroka den från 53 till 57 mm slaglängd men det ger bara lite mer vrid. Kräver 26 mm förgasare och effektdämpare. Man brukar säga drygt 1,000 spänn per hästkraft och det gäller även här så man lär slanta upp drygt 15,000 spänn för att gå från 9 till 23 hästar + arbetet.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
söker en enkel liten hoj som jag i princip kan rulla in i hissen på jobbet när jag kommer fram.
Jag är av precis samma karaktär, gillar smidighet, och fysisk närhet till mina objekt. Jag har dessvärre inte provat Monkeybiken, endast suttit på en, men istället har jag baxat andra hojar in i min hiss, samt in i hemmet där jag nu sitter med mina älsklingar och myser i vintermörkret.

Något jag konstaterat är att standarden för dörrbredd i lägenheter och offentliga utrymmen, vanligtvis 90 cm, är aningens smal. Det hade inte skadat med nån decimeter bredare dörröppningar. Jag är en man med vissa särskilda behov och en bredare standard skulle underlätta mitt liv avsevärt.

IMG_4549.JPG.
 

Swederod

Medlem
Gick med
26 Oct 2019
Ort
Selaön
Hoj
Buell xb12s lightning
Jag är snart 52 år. Jag vet detta.
Det var inte det jag frågade efter.
Jag är 51 år och köpte en grom i somras årsmdell 2013 som jag har i husbilen och kör med den här i portugal för tillfället.
Monterat 143cc cyl, vassare kam, annan tändbox, helsystem, honda pcx spridare och luftfilter. 32 drev bak satt på när jag köpte den. 34 original.
Det är absolut inget fartmonster men skitroligt å köra livet ur här på småvägarna. Väntar på att polarna ska upptäcka the fun factor så vi blir ett gäng som kan sparka på varann på någon gokartbana typ.
Rekommenderar en grom varmt. Kostar gratis å göra i ordning och jag ska beställa 170cc med 4 v. Topp till våren när jag kommer hem. 3600 spänn. Mycket billigare än att köra turbo hoj jag lovar??
 

Swederod

Medlem
Gick med
26 Oct 2019
Ort
Selaön
Hoj
Buell xb12s lightning
Hojen är ju inte laglig och du riskerar åka på ombesiktning/reggning. Men körkortsmässigt har du ju rätt att framföra ett fördon med större kubik än 125.
Cylindrarna med större cc är borrade originalcylindrar märkta: (kyb124cc). Vilken myndighet börjar mäta kolvdiameter om man misstänker att det är lite viktkompenserat?
Jag tar risken iallafall??.
 

Swederod

Medlem
Gick med
26 Oct 2019
Ort
Selaön
Hoj
Buell xb12s lightning
Disclaimer: gammal info

Hur är de att pendla på ifall man av misstag råkar montera 160cc-kittet jag sett?
Min sträcka innehåller några 110-sträckor med rattsurfande kaffesörplare och jag vill inte ha en sådan i ryggen pga för dålig toppfart
Kolla hard racing på youtube. Dom har lite info om gromen vad gäller trimgrad/hållbarhet.
Eller till mej. Kan nog doktorera i ämnet snart.?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top