Honda MC center Södertälje i konkurs

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men Honda MC-center, liksom alla andra Honda-återförsäljare, står väl helt på egna ben, utan någon som helst backning från Honda/KGK/Suzuki? Det är ÅFs egna likviditetet som utlöser fritt fall. Honda/KGK räcker väl vare sig ut en hjälpande hand eller skickar dem djupare ner i skiten, eller? Men sorgligt är det. Inte så att Sö'tälje direkt ingår i min resrutt. Mer för att ytterligare en handlare som tar ner skylten knappast gynnar de återstående. Inte ett dyft. Och inte heller oss konsumenter av detta ädla fortskaffningsmedel. Någonstans. Någonsin...


Ja, och nej.

HondaCenters är egna företag som inte stöttas med stålars från mamma om det går dåligt.

Man är också förhindrad att sälja andra nya, konkurrerande märken - så klart.

Fördelarna har legat i saker som butiksinredning, skyltning på utsidan, annonsutformning, kanske lite gemenskap och peppning på samlingar och presentationer - och troligen lite mer generös tilldelning av konsignationshojar.

Sedan försökte väl Honda Sverige sig på en kollektion av MC-kläder som kanske inte blev så himla lyckad, och generalagentens försök att bygga en fanbase IRL och på nätet har misslyckats big time.

Vulcan Club är ett exempel på ur stort och bra det kan bli när eldsjälar bygger och importören stöttar i bakgrunden.

Hur som helst - jag spekulerar:
Om den nya ägaren av Hondaimporten upplever det som ett hinder att inte kunna sälja Suzuki i samma lokaler så kanske konceptet är på väg bort...?

Om de olika HondaCentren upplever att paletten man har att jobba med är för blek på en krympande marknad så kanske det håller på att utvecklas en samsyn att konceptet HondaCenter behöver omprövas?

Kom ihåg - jag bara spekulerar!

Självfallet finns det orter det skulle vara kalas för Suzuki att bli representerade på (igen).

Lika självfallet finns det orter där något sådant skulle innebära en jävla krasch.

Men, man agerar på en krympande marknad!
Den som inte förändras förtvinar.

Jag minns ett Göteborg där allt av vikt hände inom ett enda kvarter!

Ahlqvist sålde BMW och Honda, Zachrisson sålde Suzuki, Kawasaki, Yamaha och sedan även H-D.

Så jävka bra!

Men, jag minns också ett Göteborg där Zachrisson nischade sig och blev ett Yamahacenter - och sålde båtar!
Fuck! Vara lite hojsugen, leta sig ut till ett industriområde, öppna dörren - och golvas av doften från plastbåt!

Hur kul är det?
Lokalerna togs över av Tesla, by the way...

Jag minns också ett Göteborg för inte så länge sedan där Suzuki under lång tid inte var representerade alls, och var på väg att göra ett riktigt dåligt val bara för att få finnas på plats i rikets andra stad.

Hursomhelst;
Det går inte att harva på, knappt tjäna pengar vart annat år och förlora lika mycket nästa.

Lika mycket som en handlare måste navigera blindskären behöver branschen i stort göra det.

Detta är inte första, och heller inte sista konkursen i branschen. Tyvärr.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Dessutom problemet med de höga inköpspriserna från svenska importörer, där utpriserna blir långt mycket högre än vad de stora tyska eller engelska drakarna har.

Varför då handla med svenska importörer öht, om de är så mycket dyrare? Med frihandelsavtal inom EU?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Varför då handla med svenska importörer öht, om de är så mycket dyrare? Med frihandelsavtal inom EU?

Ja det där har jag undrat många gånger också. Men jag tror att om du ska köpa på dig ett lager kläder, så kontaktar du tillverkaren eller distributören i exempelvis Tyskland. Då kommer de att hänvisa dig till den svenska distributören.

Alltså, det är enkelt och billigt att köpa ett (1) skinnställ från Tyskland, men inte en hel kollektion med alla storlekar. Dumt men sant - en mellanhand i Sverige ska födas såsom det "alltid" varit.

Det är ju detta som exempelvis XL-Moto lever på, de köper förmodligen in centralt i ett av de billigare länderna (tror de har sitt logistikcenter i Polen), och sköter sedan distribution och lagerhållning själva runt om i Europa. På så sätt kringgås de svenska distributörerna och priserna kan vara låga som på kontinenten.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
De ändrade öppettiden 2 ggr under dagen, senaste lappen sa 16:00. Jag sa fuck off och åkte hem:)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)

Om de gör som flertalet andra kursade affärer gjort, så säljs hojarna på auktion, typ Units. Brukar bli helt snurriga priser, det vill säga höga. Det har nog konkursförvaltaren koll på!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

Om de gör som flertalet andra kursade affärer gjort, så säljs hojarna på auktion, typ Units. Brukar bli helt snurriga priser, det vill säga höga. Det har nog konkursförvaltaren koll på!
Nix, hojar, och eventuellt delar, säljs ut imorgon, dom hade inte hunnit inventera allt till öppningen idag.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Alla rimliga och troligen korrekta skäl har ju nämnts, men jag som kör lagom bedagad hoj kan ju känna att jag har faktiskt inget hos en normal svensk hojaffär att göra. De varken kan eller vill plocka fram de delar jag är beroende av, eftersom jag inte kör en ny hoj. Och om det mot förmodan skulle jobba en kunnig person i disken som klarar av att leta reda på nåt jag behöver, så kostar det en halv förmögenhet mer än vad jag kan hitta motsvarande gamla delar för nån annanstans. Delvis troligen för att den kompetenta personen vill ha en vettig lön och en icke hojkunnig kassör är billigare... Alltså går jag, och många andra med äldre hojar inte dit. Kundunderlaget blir därefter, enbart nyförsäljning och service vilket man bara kommer så långt på.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Alla rimliga och troligen korrekta skäl har ju nämnts, men jag som kör lagom bedagad hoj kan ju känna att jag har faktiskt inget hos en normal svensk hojaffär att göra. De varken kan eller vill plocka fram de delar jag är beroende av, eftersom jag inte kör en ny hoj. Och om det mot förmodan skulle jobba en kunnig person i disken som klarar av att leta reda på nåt jag behöver, så kostar det en halv förmögenhet mer än vad jag kan hitta motsvarande gamla delar för nån annanstans. Delvis troligen för att den kompetenta personen vill ha en vettig lön och en icke hojkunnig kassör är billigare... Alltså går jag, och många andra med äldre hojar inte dit. Kundunderlaget blir därefter, enbart nyförsäljning och service vilket man bara kommer så långt på.

+1 på den. Utöver vardagskläder köps och mat köps allt online. Igår ville jag stödja den lokala sportaffären och köpa en dyr pulsklocka. Enligt hemsidan finns den i lager. Jag åker dit, letar parkering, står i kö i en kvart (en kund före), får till sist en säljare som letar i 10 minuter och sedan säger -"jag hittar ingen i den färgen". Totalt gick en timma med omvägen för ingenting. Den generalagent som börjar jobba med direktförsäljning och utlämningscenter och därmed kapar priset kommer bli rik...
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top