honda mbx

  • Thread starter Thread starter Hawk
  • Start date Start date

Hawk

Guest
Hejsan jag har köpt mig en Honda mbx 125f och undrar var sitter strypningarna???(är nybörjare inom detta)

Tack för svar:tummenupp
 
är inte samma motor på mbx/mtx som nsr/crm

vanliga ställen är, kröken, inuget (innan förgasaren och efter) och att avgasporten är urkopplad


Nej, det är samma motor på mbx,mtx,ns125 och ns125r2. Förmodligen så finns det ingen plugg. Om det finns en så är det en bricka i kröken.
 
Bullshit, jag äger själv 2st NS125F och en MBX.. och det ÄR INTE SAMMA MOTOR på dem! MBXens motor heter JC10 och NS:ens heter TC01. MTX:en hade samma motor som MBX:en fram till runt 86 då den fick en ny motor den sk. TC01:an, som övrigt sitter i NS125f och NS125R och i vissa fall R2:an... Case closed!

För övrigt sitter strypningarna i kröken och samt att ATAC-ventilen är bortplockad eller blockerad.
 
Bullshit, jag äger själv 2st NS125F och en MBX.. och det ÄR INTE SAMMA MOTOR på dem! MBXens motor heter JC10 och NS:ens heter TC01. MTX:en hade samma motor som MBX:en fram till runt 86 då den fick en ny motor den sk. TC01:an, som övrigt sitter i NS125f och NS125R och i vissa fall R2:an... Case closed!

För övrigt sitter strypningarna i kröken och samt att ATAC-ventilen är bortplockad eller blockerad.


Är det annan motor i r2an? :E
 
Bullshit, jag äger själv 2st NS125F och en MBX.. och det ÄR INTE SAMMA MOTOR på dem! MBXens motor heter JC10 och NS:ens heter TC01. MTX:en hade samma motor som MBX:en fram till runt 86 då den fick en ny motor den sk. TC01:an, som övrigt sitter i NS125f och NS125R och i vissa fall R2:an... Case closed!

För övrigt sitter strypningarna i kröken och samt att ATAC-ventilen är bortplockad eller blockerad.


Nu sa du då bort dig, Menar du att det sitter samma motor i mbx:en som i ns125r? Du menar alltså ns125r från 89-? Det är då fan precis samma motor som i ns125f och ns125r2 förutom att oljepluggen sitter olika på dom. Angående att det inte sitter samma motor på mbx/mtx som på ns har du faktiskt rätt i. Men dom är bra lika varandra, det är väll bara cylindern som skiljer eller något sådant.
 
Nu sa du då bort dig, Menar du att det sitter samma motor i mbx:en som i ns125r? Du menar alltså ns125r från 89-? Det är då fan precis samma motor som i ns125f och ns125r2 förutom att oljepluggen sitter olika på dom. Angående att det inte sitter samma motor på mbx/mtx som på ns har du faktiskt rätt i. Men dom är bra lika varandra, det är väll bara cylindern som skiljer eller något sådant.

Det sa jag inte, läs om, läs rätt min vän. Om vi säger så här:
JC10: MBX, Gamla MTX
TC01: NS125F, lite nyare MTX, NS125R, NS125R2 (Dom fick en ny motor senare motor , samma som den tidiga NSR:en har jag för mig. JC20 hette motorn.)

Sen så kan jag tillägga att de olika motorerna skiljer väldigt mycket. Finns nästan inget som går att "switcha" mellan de två.
 
Last edited:
Det sa jag inte, läs om, läs rätt min vän. Om vi säger så här:
JC10: MBX, Gamla MTX
TC01: NS125F, lite nyare MTX, NS125R, NS125R2 (Dom fick en ny motor senare motor , samma som den tidiga NSR:en har jag för mig. JC20 hette motorn.)

Sen så kan jag tillägga att de olika motorerna skiljer väldigt mycket. Finns nästan inget som går att "switcha" mellan de två.


Det dära att motorena skiljer på mbx/mtx mot för ns/mtx2 kan jag vika mig på, men jag skulle nog inte hålla med om att det sitter samma motor på ns125f/r2 som på ns125r.
 
Det dära att motorena skiljer på mbx/mtx mot för ns/mtx2 kan jag vika mig på, men jag skulle nog inte hålla med om att det sitter samma motor på ns125f/r2 som på ns125r.

Pust... Kan du då förklara varför min verkstadshandbok för min hoj gäller både för NS125F och NS125R? Har haft en R och det var iallfall samma motor iden som i mina F...
Du tänker inte på NSR då, som i Honda NSR125?
 
Last edited:
Pust... Kan du då förklara varför min verkstadshandbok för min hoj gäller både för NS125F och NS125R? Har haft en R och det var iallfall samma motor iden som i mina F...
Du tänker inte på NSR då, som i Honda NSR125?

99% säker på att jag kan det. Ns125r2 heter ns125r utomlands. Så då stämmer inte din teori om att det sitter samma motor på ns125f och ns125r men bara på vissa ns125r2.

Nu är jag tom snäll och lägger in någon bild:

ns125r
http://www.honda.co.jp/news/1987/image/9_39-w300.jpg

ns125r2h
http://www.mcpoolen.se/images/mc-honda-87-ns125r-blavit.gif
 
Last edited:
Vad menar du egentligen? Hojarna på bilderna är nästa identiska, skiljer sig bara några plastkåpor, det är samma ram osv osv.
 
Vad menar du egentligen? Hojarna på bilderna är nästa identiska, skiljer sig bara några plastkåpor, det är samma ram osv osv.

Du skrev att det var samma motor på ns125r som på ns125f, men bara i vissa fall på ns125r2. Det var det jag syftade på, ns125r2 heter ns125r utomlands. Om du syftade på den svenska ns125r så hade du ganska så fel.
 
Sure, jag orkar inte bry mig mer... R2:an fick JC20 runt 1990... Men vilken motor satt det då på den svenska NS125R:en?

Hittade följande: http://www.honda.co.jp/news/1987/2870511.html
Och om jag kan min japanska rätt så står det Motor: TC01

Okej.. nu reder vi ut det här... så att alla andra förstår.. Menar du att det fanns en modell som hette NS125R i Sverige som INTE hade samma motor som NS125F? Och att modellen NS125R hette NS125R2 i Sverige?
 
Last edited:
Sure, jag orkar inte bry mig mer... R2:an fick JC20 runt 1990... Men vilken motor satt det då på den svenska NS125R:en?

Hittade följande: http://www.honda.co.jp/news/1987/2870511.html
Och om jag kan min japanska rätt så står det Motor: TC01

Okej.. nu reder vi ut det här... så att alla andra förstår.. Menar du att det fanns en modell som hette NS125R i Sverige som INTE hade samma motor som NS125F? Och att modellen NS125R hette NS125R2 i Sverige?

ns125f/r2 sitter det samma motor förutom att oljupluggen är olika. ns125r2 fanns bara frammtill -88 sen komm väll ns125r som det sitter en annan motor på. Så är jag ganska så säker på att det är.

Rätta mig om jag har fel.
 
Last edited:
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top