Honda/IF har höjt

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
GSX R-1000 K7
Jaha då förstår jag. det stämmer bra att dom inte försäkrar importhojar. tänkte inte på det :)

Jupp jupp, jäkla känsligt det där.
Hade ingen aning om att min motorcykel var tillverkad i Polen till jämförelse med andra icke privatimporterade GSXR'r.. ;) Nae, skämt åsido, tycker att det är lite löjligt när man har full dokumentation och hojen är ihopskruvad av samma händer på fabrik.
 

fides

Medlem
Gick med
2 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R (K5)
Fick precis pris på Honda Hornet 06a.. 600cc..

Jag är 26 iår och bor i göteborg..

10500 If märkes försäkring... Är inte detta SVIN dyrt???
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jupp jupp, jäkla känsligt det där.
Hade ingen aning om att min motorcykel var tillverkad i Polen till jämförelse med andra icke privatimporterade GSXR'r.. ;) Nae, skämt åsido, tycker att det är lite löjligt när man har full dokumentation och hojen är ihopskruvad av samma händer på fabrik.

Det är inte det som det gäller... det är att det är en deal mellan KGK (Suzuki generalagent i Sverige) och försäkringsbolaget... och KGK vill ju knappast ta med något i sin deal som de inte fått tjäna några pengar på.
 

Skrutten

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Bara gammel-duccan kvar
Hade Honda/IF på min Hornet 900 som jag köpte 2006 och sålde alldeles nyligen. Från att försäkringen kostade drygt 6500 kr/år så låg den på över 11 papp när jag ställde av den för nåt år sen så det är inte bara i år de har höjt - tycker det har varit nån tusenlapp i höjning varje år. Har under tiden byggt garage och fyllt 40 så man tycker att premien snarare borde gå ner något. Blev en ställa av/ställa på -försäkring hos Länsförsäkringar istället
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
För inte så några år sedan så kändes försäkringspriserna mycket mer resonabla.

Och om jag inte missminner mig så dog det fler människor i trafikolyckor förut, inte för att det påverkar våra försäkringskostnader som fall där föraren skadas illa men överlever. Dock kan man dra slutsatsen att förut skedde det mer mc olyckor, eftersom det har dött flera människor osv. Rent generellt.

Hur kunde då försäkringarna vara så mycket billigare, och alla bolag erbjöd avställningsbara försäkringar osv? Visst, inflationen sätter sina spår, sjukhuskostnaderna blir högre, det kostar mer att reparera skador på bilar och material - men helt seriöst, är det inte någon mer än mig som känner sig oerhört rövknullad av försäkringsbolagen? Man är maktlös. Tycker helt klart att bonussystem bör införas och att man bör gå efter individer. Jag är idag 23 år, kört hoj i 4 år och inte åstadkommit en olycka - rent teoretiskt bör jag då ha billigare kostnader än en som vurpat under samma tid. Men så är inte fallet, utan vi betalar samma premie. Det som gör det extra surt är att det finns 30-40 åringar som betalar avsevärt mindre än mig i premie men utnyttjar försäkringen för minsta lilla, och ramlar varannan säsong.

Ni kan tjata hur mycket ni vill om att försäkringsbolagen anser mig inte vara lämplig osv, och att man inte bör ha en supersport hoj i ung ålder - men åk med mig en gång, åk med mig ett halvår så kommer ni lägga märke till att mognaden och försiktigheten hos en 23 åring kan vara så hög att det i slutändan kostar mycket mindre för bolagen att försäkra mig (och dessutom leda till en låg premie) än en 40 åring. Faktum är att jag känner mig mycket mognare än de 30 åringarna jag åkt med, och inte vurpat.

Hela systemet är tyvärr ruttet och jag förstår varför folk fifflar, skenförsäkrar osv... försäkringsbolagen förtjänar inget bättre.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Fick precis pris på Honda Hornet 06a.. 600cc..

Jag är 26 iår och bor i göteborg..

10500 If märkes försäkring... Är inte detta SVIN dyrt???

Nej. Låter billigt i mina öron.

Edit; Blev nyfiken på vad det värsta, nästan, som kan köpas för gatan skulle kosta och förvånades över att en BMW S1000RR bara skulle gå loss på 17493.- hel/hel. Låter nästan överkomligt. Behöver ju inte ens sälja ett eller flera vitala organ för att köra KnödelKokareDeluxeEdition. Jag börjar bli gammal och betrodd av de satans försäkringsbolagen... Dags att uppgradera.
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top