Honda IF diskriminerarmed betoning på HONDA!!!!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Teckande en försäkring idag, hos If, Hondas försäkring. Tjejen förklarade lite regler, sen sa hon att min var importerad så att den skulle visas upp för Honda återförsäljare, då de har de kraven, jag poängterade den är inte nyimporterad! Men reglerna VAR sådanna, krav av Honda, jag frågade om det kostade pengar, svar nej. Så jag tecknade försäkringen, döm om min förvåning när jag ringer för att fixa kollen vid MB-racing i Västerås, så kostar Okulärbesiktingen(de kolla så det inte är skador på hojen, samt ram o chassinummer)att det kostar 1000 kr.

Ringer upp IF igen lite mer irriterad, en mer påläst försäljare av försäkringar VISSTE att de kostade mellan 800-1200 kr med denna besiktining.

Jag sa åt henne att genast plocka bort försäkringen, så jag teckande folksam istället, med min smc-kurs i samarbete med folksam och smc-medlem så fick jag ändå billigare premie !!

sporTlovEr skrev:
Så jag tecknade försäkringen, döm om min förvåning när jag ringer för att fixa kollen vid MB-racing i Västerås, så kostar Okulärbesiktingen(de kolla så det inte är skador på hojen, samt ram o chassinummer)att det kostar 1000 kr.
Rätt ok timpeng för en okulärbesiktning... :huvet
Tror att Honda har dealat igenom det där för att överhuvudtaget försäkra importhojar (jag har också en) i IF-samarbetet, helst skulle de säkert inte vilja försäkra dem alls. Rena dumheter IMHO. Men verkstäderna lär knappast klaga, det är löjligt enkla pengar in för dem...
Jag ringde runt rätt intensivt för något år sedan för att ta reda på varför kravet finns, och det var inte helt lätt att få svar - ingen på vare sig IF eller Honda ville helt enkelt berätta orsaken, utan hänvisade bara till att avtalet är sådant.

Snacket om att de vill gardera sig mot att försäkra redan skadade hojar, och att kolla så inte ram eller motor är stulet, är rent nys. Bilprovningen kollar ramnummer, det borde räcka.

69:an skrev:
2225770 Rätt ok timpeng för en okulärbesiktning... :huvet
Tror att Honda har dealat igenom det där för att överhuvudtaget försäkra importhojar (jag har också en) i IF-samarbetet, helst skulle de säkert inte vilja försäkra dem alls. Rena dumheter IMHO. Men verkstäderna lär knappast klaga, det är löjligt enkla pengar in för dem...
Jag ringde runt rätt intensivt för något år sedan för att ta reda på varför kravet finns, och det var inte helt lätt att få svar - ingen på vare sig IF eller Honda ville helt enkelt berätta orsaken, utan hänvisade bara till att avtalet är sådant.

Snacket om att de vill gardera sig mot att försäkra redan skadade hojar, och att kolla så inte ram eller motor är stulet, är rent nys. Bilprovningen kollar ramnummer, det borde räcka.

Jag fick en förklaring av en Honda handlare, att de kan bero på att folk kan importera en knölfull hoj som står under ett täcke i ett år för att göra försäkringsbedrägeri! MEN i mitt fall så har ju hojen varit försäkrad redan, ingen är väl så J-a dum så man betalar 5000-10 000 kr i försäkringspremie för en hoj i premier på ett år för att utföra ett försäkringsbedrägeri, nej HONDA Sverige skulle ta mig fan skämmas å det värsta!!!! Honda kommer från JAPAN punkt, sen från vilket land den landat i först utan vikt.

sporTlovEr skrev:
2225750 Teckande en försäkring idag, hos If, Hondas försäkring. Tjejen förklarade lite regler, sen sa hon att min var importerad så att den skulle visas upp för Honda återförsäljare, då de har de kraven, jag poängterade den är inte nyimporterad! Men reglerna VAR sådanna, krav av Honda, jag frågade om det kostade pengar, svar nej. Så jag tecknade försäkringen, döm om min förvåning när jag ringer för att fixa kollen vid MB-racing i Västerås, så kostar Okulärbesiktingen(de kolla så det inte är skador på hojen, samt ram o chassinummer)att det kostar 1000 kr.

Ringer upp IF igen lite mer irriterad, en mer påläst försäljare av försäkringar VISSTE att de kostade mellan 800-1200 kr med denna besiktining.

Jag sa åt henne att genast plocka bort försäkringen, så jag teckande folksam istället, med min smc-kurs i samarbete med folksam och smc-medlem så fick jag ändå billigare premie !!

tycker fan du ska va glad, inte nog med att du fick billigare med folksam, men med dom kan du ju leka med alla dom andra barnen på bankörningar.

jag ockulärbesiktade min honda hornet idag på Hela hojen för 350 spänn...så har ni lite riktpris,känns som 1000 spänn är påhittat eller ett jävla överpris

Bais skrev:
2226380 jag ockulärbesiktade min honda hornet idag på Hela hojen för 350 spänn...så har ni lite riktpris,känns som 1000 spänn är påhittat eller ett jävla överpris

Ja ett klart överpris, Bilprovningen gör ju en ursprungskoll och regbesikting på nyimporterade hojar, det är ju svårt att besiktiga en totalad hoj?

Vilket totalt jävla skitsnack av If.... Fråga dom om det finns några japanska motorcyklar som inte är importerade utan tillverkade i sverige..

Vad spelar det för jäkla roll vilken generalagent som tagit den till europa (som ju ska vara en gemensam marknad?)

Last edited:
Att okulärbesiktiga hoj/bil med några år på nacken när man tecknar ny försäkring är faktiskt ingen dum idé. Tror att både bolaget och försäkringstagaren kan spara pengar på det i längden. Men då ska ta mig tusan besiktningen ingå i priset för försäkringen :mad:

Hon på IF kanske menade att IF inte tar betalt för besiktningen av hojen utan det är upp till handlarna som genomför besiktningen att ta betalt om de vill? IF kan ju inte gärna bestämma vilka timpenningar en återförsäljare ska ta ut.

Jag betalade 650:- för min försäkringsbesiktning hos Norrlands MC i Umeå, de är den lokala Honda-återförsäljaren. Min hoj såldes ny i Sverige men är en s.k. parallellimport.

På ett sätt kan jag förstå att man måste besikta importerade hojar innan de får försäkras med Hondaförsäkringen. Honda Sverige har ju förhandlat till sig försäkringen hos IF för att sälja så många nya hojar som möjligt eftersom de räknar med att om de kan erbjuda en billigare försäkring så säljer de fler nya hojar. En importerad hoj tjänar ju Honda Sverige 0:- på även om de enskilda återförsäljarna naturligtvis kan tjäna pengar på service osv (även Honda Sverige tjänar ju en del på reservdelar i och för sig) så de (Honda Sverige) vill nog minimera risken för försäkringsbedrägerier med importerade hojar på Hondaförsäkringen hos IF eftersom ett ökat antal försäkringsskador skulle leda till höjda premier och alltså minskad försäljning för Honda Sverige.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back