Honda hornet 900 vs VFR800 ?

thrize

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
hornet eller vfr800
Hej,

Går och vrider mig i ångest inför vilken av dessa jag skall placera häcken på några år framöver. Har inte ägt någon mc innan detta så har tyvärr ingen erfarenhet att gå på.
Läst många åsikter här på forumet angående dessa två modeller och båda verkar vara omtyckta. Tänkte därför höra med er här om lite åsikter kring dem båda.

Tanken som jag har med att köra mc är att kunna använda den till och från jobbet även kunna åka på lite långturer, alltså inte något behov att att vara först ifrån rödljuset ;)

Men sjävklar kunna vrida till och känna att det rör på sig :)

De modeller jag kikat närmare är på Hornet 900 -02 samt då VFR800 -01. Vore mycket tacksam för synpunkter och erfarenheter kring dessa modeller.

//mvh Daniel

Jag har bara erfarenheter från "lillebrorsan" hornet 600, men jag är mycket nöjd med den. Den är lättkörd (har hör att 900 ska vara lite mer svår, men det är bara nått jag hört!), min 600 är inget muskelknippe men man kan ha bra kul med den iaf, och som du säger så vill du juh inte vara den som snabbast kommer ifrån rödljuset, nu säger jag inte att du kommer bli efter när det blir grönt om du har en hornet 900.

Men om du tänker köra fort (höga hastigheter länge) så kommer fartvinden att bli lite lätt jobbig!! om du inte har någon form av kåpa.

:tummenupp Sedan det som jag ser som ett stort plus är att Honda är billiga att försäkra hos IF.
För min del betalar jag 2500:- / helår/helförsäkrad i västragötaland.

Bara att provköra, det är helt olika hojar. De är bra på olika saker. Kåpa&V-motor vs. kåplöst&radfyra.

jag har inte kört vfr:en men jag har kört hornet 900 och den e skön som fan.
Nackdelen med hornet är fartvinden som man konstan har rätt i bröstet.
Hornet 900 är för övrigt nästan mer lättkörd än hornet 600 (som jag äger) för den har lägre tyngdpunkt och är tyngre...dessutom e det ju lite skilnad på bottenvrid :)
Själv har jag vart inne på att byta till VFR800 men håller på och tänker om till en VTR1000F Firestorm då if ändå har gjort om försäkringen på den hojjen till det bättre :tummenupp och där har man massor med bottenvrid och en kåpa som skyddar mot värsta fartvinden.

thrize skrev:
2046472 Hej,

Går och vrider mig i ångest inför vilken av dessa jag skall placera häcken på några år framöver. Har inte ägt någon mc innan detta så har tyvärr ingen erfarenhet att gå på.
Läst många åsikter här på forumet angående dessa två modeller och båda verkar vara omtyckta. Tänkte därför höra med er här om lite åsikter kring dem båda.

Tanken som jag har med att köra mc är att kunna använda den till och från jobbet även kunna åka på lite långturer, alltså inte något behov att att vara först ifrån rödljuset ;)

Men sjävklar kunna vrida till och känna att det rör på sig :)

De modeller jag kikat närmare är på Hornet 900 -02 samt då VFR800 -01. Vore mycket tacksam för synpunkter och erfarenheter kring dessa modeller.

//mvh Daniel

Ska du på långtur så är det skönare med kåpa...
Mitt förslag blir alltså VFRn då jag tror den är bättre som första hoj och användningsområdet är större...
Du får en lugnare motorgång med jämnare effektkurva i en v4 jämfört med en rad4...

thrize skrev:
2046472 Hej,

Har du inte ägt mc innan kommer erfarenheten av ägandet forma dina framtida preferenser. Således behöver du inte ha så mycket ångest. Eventuellt kan du vilja ha ngt helt annat än vad du vill ha idag bara du får åka runt lite på en egen hoj och skaffa lite erfarenheter.

Summa summarum, köp med inställningen "att prova" istället för "att placera häcken några år framöver" är mitt råd :tummenupp

Edit: har själv funderat på båda de hojar du nämner men funderar inte på ngn utav dem idag.

Well skrev:
2046605
Själv har jag vart inne på att byta till VFR800 men håller på och tänker om till en VTR1000F Firestorm då if ändå har gjort om försäkringen på den hojjen till det bättre :tummenupp och där har man massor med bottenvrid och en kåpa som skyddar mot värsta fartvinden.
Så rätt tänkt, så rätt tänkt :tummenupp
Tipsa inte för många bara, vill gärna behålla min premie så en crash&learn-båge behöver det ju inte vara :hihi

Jag har själv en Honda hornet 900 -03 och jag tycker om den ruskigt mycket, lättkörd bushoj och den är perfekt inne i stan.
Det enda som jag tycker är lite sådär med 900:an är att honda har snålat med bromskomponenterna, kunde vart lite bättre grejjer samt att vridet kanske inte är det grymmaste men den är roligt som sagt.

FireSalle skrev:
2046658 Så rätt tänkt, så rätt tänkt :tummenupp
Tipsa inte för många bara, vill gärna behålla min premie så en crash&learn-båge behöver det ju inte vara :hihi

riktigt så billig e den ju inte....men dock prisvärd.
ska man crasha så kanske en cb-500 är bättre. :)

Har själv just införskaffat en VFR800:a (99:a, så i stort sett samma som 01:an). Har bara hunnit köra den ett par timmar totalt, men är väldigt nöjd. Hade en hoj utan kåpa innan så det är riktigt skönt att slippa fartvinden när man kör lite längre sträckor i högre fart. Ligger i bra försäkringsklass hos if också så försäkringen är inte alltför blodig.

iceaway skrev:
2047792 Har själv just införskaffat en VFR800:a (99:a, så i stort sett samma som 01:an). Har bara hunnit köra den ett par timmar totalt, men är väldigt nöjd. Hade en hoj utan kåpa innan så det är riktigt skönt att slippa fartvinden när man kör lite längre sträckor i högre fart. Ligger i bra försäkringsklass hos if också så försäkringen är inte alltför blodig.
Jubileumsmodellen :Bugar Var rädd om den, finns inte så många :pannkyss

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...