Honda Hornet 600 stendöd - men bara ibland

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Ibland är den bara stendöd när man vrider om nyckeln och ska starta. Säkringarna är kollade. Väntar man en dag eller så och försöker igen, så funkar det som vanligt. Inte så lätt att göra felsökning på något som kommer och går sådär. Vad kan det vara. Verkar ju som glapp någonstans. MC-Varuhuset i Stockholm hade aldrig hört talas om något liknande problem och tog inte ens emot den (när den fungerar).

Hjälp! Vill inte bli stående ensam ute på landet...

:(

PS. Kopplade nyligen in värmehandtag (färdigkopplat kit). DS

Lyser insrumenten? Eller är det bara starten som inte går? Isåfall misstänker jag kopplings eller stödkontakten. Ev glapp i killswitsch?

Förstås med bil, men när jag vred om nyckeln så bara klickade relän, startmotorn gick inte, bara ibland. Hade lös startmotorn, den hade inget fel. Utan det var minus kontakten som hade ärjat så mycket att den inte gav kontakt åt startmotorn.

Stendöd hur?
Tänds lyset när du vrider om nyckeln, eller är det bara startmotorn som inte går runt?

Följande händer (ibland - har hänt tre-fyra ggr)

Vrider om nyckeln - och lampor lyser (neutral, olje, framljus). När jag sedan trycker på startknappen dör hela systemet - alla lampor slocknar. Precis som om en säkring gått - men de är alla hela och fina.

Startmotorn går alltså inte.

Efter ett par timmar har det gått att starta hojen.

Detta har nu hänt tre-fyra ggr på de senaste veckorna.. och jag har ryckt o lirkat lite i kablarna från styret för att se om det är glapp - och någon gång har det funkat när jag gjort så, andra ggr har det bara funkat utan ryckningar.

Som sagt, jag har nyligen installerat värmehandtag och kopplat direkt på batteriet. Dessa handtag har en on/off knapp som alltid varit i off-läge... men sätter man på de när hojen är "död" så lyser den lilla röda lampan, så det finns kräm från batteriet (även när den är död).

Glapp låter som en trolig anledning, men var, och hur ska man fixa det???

om jag vore dig så koppla ur värmehandtagen helt å hållet, ta bort rubbet.

ända sättet å felsöka är att ta bort de man nyligen installerat. finns felet kvar ja då kan du iaf konstaterat att det inte är värmehandtagen.

kollat att polerna på batteriet sitter riktigt? På min förra hornet hade dom skallrat lös på något sätt.. hade typ samma symtom som du..ibland var den bara stendöd.. inte ofta man har tur men ibland kan det faktiskt vara ett enkelt fel

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back