Honda Hornet 600 låg motortemp

Blaxxor

Medlem
Gick med
15 Nov 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -00
Hej !

Har ny hoj för säsongen, en Honda Hornet 600 år 2000 och har haft den ute på på tre turer och inbillar mig att motortempen är väldigt låg när jag är ute på vägarna (Fick ingen ägarmanual med till hojen när jag köpte den så kan inte kolla).

Såhär ser tempmätaren ut på hojen.

Det översta sträcket visar när elfläkten går igång när den stått på tomgång en stund, och det nedre sträcket visar tempen när jag är ute och kör.

Detta kan väl ändå inte vara normalt att den är så låg när man är ute och kör. Låter jag den stå länge på tomgång så den är mitt på mätaren innan jag kör så sjunker den ner när jag kommer ut på vägen.

001 copy.jpg

Någon som kan bekräfta hur det bör vara. För mig känns det här inte optimalt för hojen.

Tack på förhand

Mvh Stellan

Har en Horner 900 -02 som motor tempen ligger lika lågt. Enligt en Honda handlare här i stan så ska den ligga så lågt på de cyklarna. Har bytt termostat på min med och den var lika låg med ny termostat i.

Hej! Det verkar som om Honda generellt har till synes "låg" arbetstemperatur. Själv kör jag en Varadero XL1000 och på vårt specifika forum har frågan även kommit upp då våra cyklar vid normal körning endast når upp till 25% av mätaren. Det är ju fortfarande ganska kallt ute, men du behöver inte vara orolig! Det är helt enkelt väl konstruerade hojar! Honda åt folket! :D:banana

Får tacka för svaren. Låter som om jag inte behöver oroa mig speciellt mycket då :)

Är det någon annan som har fler synpunkter så skriv gärna. All info är uppskattat.

Mvh Stellan

Samma på Transalp.
Helt ok enligt Hela Hojen när jag hade samma fundering! :tummenupp
Kylsystemet är väl dimensionerat för midsommarkörning på full gas genom Death Valley.

Fisåka i Sverige?
Man skulle nog kunna skrota ena kylaren utan att märka något särskilt!

:hej

/e

Ligger mätaren vid mitten är det ingen fara alls....för att inte tala om riktigt varma sommardagar kommer du vara glad att den är lågtempad:)

de flesta analoga mätare har väl ganska högt intervall med. altså de visar inte 0-100 grader direkt utan snarare 60-110grader, så krävt en del temp innan den rör sig första millimetern ;)

Det jag var orolig över var att tempmätaren brukar ligga runt den nedre mätarnålen på bilden när jag är ute och kör. Normaltemp brukar ju vara mitt på mätaren enligt alla hojar och bilar jag kört, men i detta fallet så kommer den bara upp till mitten om den står på tomgång.

Mvh Stellan

Det jag var orolig över var att tempmätaren brukar ligga runt den nedre mätarnålen på bilden när jag är ute och kör. Normaltemp brukar ju vara mitt på mätaren enligt alla hojar och bilar jag kört, men i detta fallet så kommer den bara upp till mitten om den står på tomgång.

Mvh Stellan

Så hade jag på min med när jag hade analog. Jag har bytt till digital och då ser man den faktiska temperaturen.
Går den upp till mitten när du står med den på tomgång så ligger den inom sin arbetstemperatur som den ska vara. Hade nålen visat vid första strecket tex varm så fläkten går igång..eller ingenting händer..hade jag börjat fundera.

Då fortsätter jag köra som det är. För jag märker inget konstigt när jag kör. Den går som förväntat och inga tveksamheter :)

Ville bara vara säker så man inte åker med för kall motor och sliter ut den i förtid :)

Tack för alla svar ! :tummenupp

Mvh Stellan

Hade likadant på min gamla CBR600 F2'a, men fastnar man stillastående mitt i stan på sommarn fick man se mätarnålen jobba lite i de övre regionerna av mätarn, för att inte tala om hur fläkten fick jobba :rolleyes:

Jag kör ju en Hornet '09 med digital temperaturmätare. Den ligger väldigt ofta på 74-77 när man är ute och rullar utan så mycket stopp. För att somriga dagar vid rödljus gå upp till 104-105 rätt snabbt. Så jag tror det är fullt normalt. Det är nog precis som någon annan redan påpekat att analoga mätaren börjar säkert inte ens indikera innan 60 grader eller så. Tuta och kör, man inbillar sig alltid massa saker :dummer men det ska mycket till för att en original-honda ska ge upp :yoparty

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back