Honda hornet 600 Bränslemätare ej korrekt

sniegel

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Hoj
Suzuki GSX 750 -98
Hej!

Har nyligen köpt mig en Honda hornet 600 -10 som jag är mycket nöjd med än så länge.
Finns bara en sak som jag börjat störa mig lite smått på.
När jag tankar full så visar den full tank ganska länge och sen efter 10mil kan den hoppa ned 3st "bränslestreck" på en gång. Och sjunker därefter kanska fort sjunka till bara 1 streck kvar som att den nästan är tom,
tankar jag då hojen så går det ändå i ca 10liter och tanken ska ju rymma typ 19.
När det är 1 streck så kan jag ibland skaka hojen i sidleds ståendes så kan den hoppa upp 2 streck.
Har någon här ngn ide vad som kan vara fel?

Ungefär hälften av alla bränslemätare jag haft (tjogvis), har visat ganska lustigt.
Gäller både nya och gamla, motorcyklar, bilar, traktorer, entrepenadmaskiner och annat.
Det gäller bara att komma i håg hur den beter sig på just det fordon man kör just nu.

Som Micke säger, det är sällan som är direkt exakta eller tillförlitliga. Min BMW har både mätare och visar hur långt jag kommer på tanken, och den är bäst hittills, men inget jag litar blint på. Det bästa är ju att ha koll på ungefär hur mycket hojen drar och sen nolla trippmätaren vid varje tankning, det är betydligt exaktare än att kolla på en mätare som visar fel så fort hojen lutar åt något håll, eller inte är linjär med mängden soppa i tanken.

Hondan jag har nu är skapligt bra, Kawan innan hade ingen bränslemätare utan en varning när det var lite kvar, skapligt funkis men det hjälpte ju inte om det var skitlångt till macken :)

Annars kan man ju bara vrida om bensinkranen till reserven. :hihi

...men eftersom detta är teknikforat så tarvas något mer. Jag ställer mig bakom Hozic och pekar på tripmätaren. Den är fortfarande det bästa sättet att lista sig till hur mycket som finns kvar.

Min Z650 är lika skum, mätaren går från 100% ner till 20% ganska fort, men väl där nere så kan man köra minst lika långt som man kunde från 100 ner till 20...
Msn vänjer sig :tummenupp

Annars kan man ju bara vrida om bensinkranen till reserven. :hihi

...men eftersom detta är teknikforat så tarvas något mer. Jag ställer mig bakom Hozic och pekar på tripmätaren. Den är fortfarande det bästa sättet att lista sig till hur mycket som finns kvar.

Fan tvek om en halvmodern Hornet har kran som går att vrida om. Har inget minne om något sådant från skolan. Kawan hade inte och viffern har definitivt inte (den har jag rivit ner ganska mycket soppasystemmässigt)

Nä, det var ett skämt baserat på att det var bättre förr.
...vilket det inte alltid var. Visserligen kunde man vrida över till reserven hyfsat enkelt, men tusan så ofta så måste detta ske just i kritiska ögonblick.

Min Z650 är lika skum, mätaren går från 100% ner till 20% ganska fort, men väl där nere så kan man köra minst lika långt som man kunde från 100 ner till 20...
Msn vänjer sig :tummenupp

Men helst vill man att skalan funkar tvärt om: mer literkänslig i slutet än i början.

Hornetens paradgren stavas väl inte heller bränsleekonomi, direkt. Gäller samtliga generationer Hornet 600, liksom storebror 900. Min 900:a brukade fulltankad, 19 liter, med möda klara sisådär 22-23 mil.

Och, sedan kanske det, trots allt, är värt att påpeka att fulltankad betyder att man fyller all the way up, ända upp i påfyllningsröret. Annars indikerar bränslemätaren troligen lite väl snabbt sjunkande nivåer...

Man, som redan sagts - bränslemätaren på hojar är verkligen ingen exakt vetenskap...

Att man ofta tankar hojen på sidostödet (för det är det enda som finns) borde väl vara en ledtråd för de flesta.

Använd trippmätaren!

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...