Honda garantiärende tar 6 mån, rimlig ersättning?

• Thread starter Thread starter RC
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
Var har du lämnat in hojen någonstans?

Är det på Hondacenter i Fleninge finns det en del skräckhistorier om VM i dålig service och lång tid.

Man beräknar vad som är skälig servicetid inom branchen vid liknande situationer sen utgår man från det.
Försäkringsbolagen har en beräkning på vad man kallar stilleståndsersättning, kolla med ditt försäkringsbolag och be om papper på beräkningarna. Sen
använder du dessa papper i förlikningsfrågan med den som utlovat garantin.

Ännu en skälighetsbedömning här, och ytterligare ett bra tips.

Man beräknar vad som är skälig servicetid inom branchen vid liknande situationer sen utgår man från det.
Försäkringsbolagen har en beräkning på vad man kallar stilleståndsersättning, kolla med ditt försäkringsbolag och be om papper på beräkningarna. Sen
använder du dessa papper i förlikningsfrågan med den som utlovat garantin.

Tack för tipset! Ska undersöka detta.

Om du inte vill föra en juridisk argumentation för din rätt blir det nog till att hoppas på att pojkarna på Honda är på bra humör.
Du har rätt! Jag tar åt mig av tipsen här, tackar...

Nu tänker jag inte gå närmare in i problematiken, men två avslutande tips för framtiden är:

1. Skaffa papper på allt (överenskommen tidsplan etc), om så bara för framtida bevisanvändning.
2. Fråga om lånehoj under tiden. Är det så att verkstaden inte utför ett arbete pga garanti, kan du iaf yrka ersättning för hyran för de dagar verkstaden var i dröjsmål.

1. Finns inget i stil med detta. Jag vet, det är f*n ta mig skandal hur man sköter kundkontakt/planering.:rolleyes:

2. Det blev jag nekad varpå jag gick vidare till servicechefen. Vi kom överrens om besiktningen och vidare diskussion vid leverans.

Var har du lämnat in hojen någonstans?

Är det på Hondacenter i Fleninge finns det en del skräckhistorier om VM i dålig service och lång tid.

Bingo!:mad:

There you go. Nu har du en riktlinje för hur mycket du kan begära.

Ja detta var bra. Brukar mest läsa på forumet, glad att jag posta. Nu har man lite mer kött mellan benen:D :tummenupp

Snabba svaret: verkstaden, från den dag de är i dröjsmål (dvs överskrider övertalad tid/tidskrav från praxis).

Snabba svaret: verkstaden, från den dag de är i dröjsmål (dvs överskrider övertalad tid/tidskrav från praxis).

Då är det kört direkt kan jag säga. Har inte fått särskilt bra bemötande där (ingen ringer, ingen vet något, ingen håller något de lovar och ingen vill sen lova något).

Kommer att ta upp disskusionen med servicechefen (Honda) i första hand. Verkar inte vara något problem med det iaf. Och hans bemötande var mycket bra!:tummenupp
Återstår att se hur det går när slutförhandlingen kommer.

Häv köpet med stöd av konsumentköplagens krav på att avhjälpande av fel skall ske inom rimlig tid.

Jag läste hela tråden innan svarade, men inte som om jag skulle behöva skriva ett prov på den...vad har jag missat...

Du har nog missat att reklamationsreglerna i KkL till största delen berör nyköp, inte begagnatköp som görs i befintligt skick. Motorcykeln är vidare iallafall för gammal för att reklamationsreglerna ska bli applicerbarbara, om de över huvud hade funnits kvar vid köpet.

Vad gäller hävande till följd av dröjsmålet för avhjälpandet enligt 28 § är hävande den absolut yttersta påföljden, och skulle i det konkreta fallet vara mycket svårt att argumentera för. Detta är emellertid alltså av akademiskt intresse.

Nej, detta fall berör en tjänst (reparation), och följaktligen blir KtjL applicerbar, inte KkL (som alltså bara skulle bli applicerbar om reklamationstiderna fortfarande gällde).

Ok kanske jag som är trött, sorry. Förstår inte vilket köp jag ska häva, köpte hojen privat för ett år sedan.

Glöm det.

KkL bara applicerbar på relation konsument-näringsidkare, och eftersom legala reklamationsfristen har löpt ut är den oanvändbar i ditt fall.

Last edited:
Uppdatering

De ringde från verkstaden idag... Förklarade att motorn varit nerplockad en gång till och att de inte visste vad felet var... oljetrycket är alltså fortfarande för lågt.
Nu skulle servicechefen på Honda leta upp en ny motor som skulle sättas i. Det står alltså och väntar på detta.:rolleyes:
Jag sa att jag är öppen för förslag och att jag ev. kan tänka mig att lägga emellan för en nyare hoj. Jaja jag får nog ringa chefen igen...

Har man köpt en hoj och kan åberopa KKL skall man omedelbums begära en likvärdig ersättningshoj när man lämnar in sin egen hoj för rep. Funkar det för bilar skall det väl funka med hojar, det är samma lagstiftning.

Yup.

Har som sagt inget med det aktuella fallet att göra, men ja, du har rätt.

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back