Honda garantiärende tar 6 mån, rimlig ersättning?

• Thread starter Thread starter RC
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
Dessvärre så är jag nog det, för jag gillar de...

Men nästa gång nåt liknande händer så utnyttjar jag nog hellre helförsäkringen än garantiåtgärden.. Det går fortare.. :näsblod

Va hojen ny när du köpte den?

Nää.. Jag var andra ägaren. Den hade gått 190mil när jag köpte den.

Den var inne för 100milar service o inne vid 586mil för oljeläckage... (var bara en bult som behövdes bytas. Den droppade inte olja, men oljan pressades ut vid påfrästning)

Var inte säker på det!

Lite ironi var det ju i det..

Fast faktum att en tjejkompis åkte omkull med sin hoj. Tillbringade 10 dagar på sjukhus. När hon kom hem fanns pengarna för hojjen på kontot.

Last edited:
Vad hände med motorn? Var det under några speciella omständigheter den sprack? Jag har hört talas om 954'r som har spruckit och börjat läcka kylarvätska, men det verkar inte ha varit fallet med din motor.

Triumph är grejer det, motorer som håller iaf:D

Vad hände med motorn? Var det under några speciella omständigheter den sprack? Jag har hört talas om 954'r som har spruckit och börjat läcka kylarvätska, men det verkar inte ha varit fallet med din motor.

Jo exakt det hände med min!
Det är ett kännt fel som hänt på 5 st 954or innan min, enligt Honda K-backa. Berodde på gjutfel från fabrik. Det enda konstiga var att de andra spruckit nästan direkt, min har gått 2500 mil.

Nej bråka juridiskt gör jag nog inte, det var lugn och trevlig stämmning när jag diskuterade med servicechefen.:tummenupp
Jag undrar mest vad som är rimligt att kräva för att säsongen gick åt skogen.

Om du inte vill föra en juridisk argumentation för din rätt blir det nog till att hoppas på att pojkarna på Honda är på bra humör. Ser man till praxis idag så går det att yrka ersättning för t.ex. utebliven tid på landstället, så varför inte för utebliven tid på hojen? Har inte testats så vitt jag vet.

Att ARN säger att man är körd har jag svårt att förstå. KtjL 24 §:
"Dröjsmål på näringsidkarens sida föreligger om uppdraget, utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, inte har avslutats inom den tid som har avtalats eller, om någon tid inte har avtalats, inom den tid som är skälig med hänsyn särskilt till vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning."

Påföljd vid dröjsmål kan mycket väl bli skadestånd enligt 31 § (via 25 §), förutsatt att näringsidkaren inte kan visa att dröjsmålet berodde på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde ha förväntats räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Nu tänker jag inte gå närmare in i problematiken, men två avslutande tips för framtiden är:

1. Skaffa papper på allt (överenskommen tidsplan etc), om så bara för framtida bevisanvändning.
2. Fråga om lånehoj under tiden. Är det så att verkstaden inte utför ett arbete pga garanti, kan du iaf yrka ersättning för hyran för de dagar verkstaden var i dröjsmål.

Man beräknar vad som är skälig servicetid inom branchen vid liknande situationer sen utgår man från det.
Försäkringsbolagen har en beräkning på vad man kallar stilleståndsersättning, kolla med ditt försäkringsbolag och be om papper på beräkningarna. Sen
använder du dessa papper i förlikningsfrågan med den som utlovat garantin.

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back