Honda garantiärende tar 6 mån, rimlig ersättning?

• Thread starter Thread starter RC
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Detta är inget försök att hänga ut eller förstöra, vill bara diskutera vad som kan vara rimlig ersättning.

Hojen har stått på verkstad sedan den 8:e juni och jag har fortfarande inte fått den. Anledningen är att motorblocket sprack (liten spricka) och nu är motorn bytt men oljetrycket är för lågt och de har inte lyckats hitta felet...

Har varit i kontakt med servicechefen på Honda i Kungsbacka och fick ett bra intryck. Vi kom överrens om att de besiktigar hojen innan jag får den då det hunnit bli körförbud under tiden. Helt ok tycker jag men ser det nästan som ett minimum.

Något annat har jag inte fått och det har varit svårt att få tidsbesked från verkstaden...

Vi (jag & chefen honda K-backa) skulle diskutera ev ersättning när hojen är klar.
Känns inte särskilt skoj det här och som jag ser det har jag fått 2-3 mån av säsongen förstörd även om man räknar av en normal reptid på 1-2 mån.
Hur hade detta lösts om det handlat om en bil??

Vad tycker ni??
Jag lovar att återkomma med resultat när (om?) jag får tillbaks hojen.
(ps. jag skriver 6 mån för att det tror jag minst det blir, nu är det 5.)

har Honda Sverige anlitat en verkstad ?

Visst kan 5 mån tyckas vara sketlångt men byte av motor och kontroll att allt funkar under högsäsong kan ta sin lilla tid..

Men 5-6 månader för att få detta gjort e ngt slappt tycker jag..

Visst kan 5 mån tyckas vara sketlångt men byte av motor och kontroll att allt funkar under högsäsong kan ta sin lilla tid..

Ja den har stått på en honda-verkstad hela tiden...

Jag tycker att 1-2 mån är lagom tid!

Om du ska överväga att bråka juridiskt måste du nog studera branschpraxis först. Vad är normala handläggningstider vid dylika fel? Är det så att dröjsmål föreligger, basera din argumentation på konsumenttjänstlagen och yrka skadestånd/jämkning av dina kostnader.

Om du ska överväga att bråka juridiskt måste du nog studera branschpraxis först. Vad är normala handläggningstider vid dylika fel? Är det så att dröjsmål föreligger, basera din argumentation på konsumenttjänstlagen och yrka skadestånd/jämkning av dina kostnader.

Nej bråka juridiskt gör jag nog inte, det var lugn och trevlig stämmning när jag diskuterade med servicechefen.:tummenupp
Jag undrar mest vad som är rimligt att kräva för att säsongen gick åt skogen.

Arbetet tar ju inte en dag ens. Det hela måste ju handla om hur mycket jobb de har inne.

Har trådstartaren köpt hojen där? Jag hade krävt pengarna tillbaka.
Att diskutera ersättning när allt är klart är kass, då sitter man i en sämre förhandlingssits.

Arbetet tar ju inte en dag ens. Det hela måste ju handla om hur mycket jobb de har inne.

Att diskutera ersättning när allt är klart är kass, då sitter man i en sämre förhandlingssits.

det handlar ju om ett garanti ärende...så vilka pengar skulle trådskaparen kräva tillbaka ?

Har inte köpt hojen där, det är 954an i min profil, en 03a alltså och jag köpte den begagnad med full servicebok.
Motorn är inte bytt rakt av, det är blocket, kolvar, lager etc som är bytt. Därav problemet med oljetrycket vid ihopmontering då nånting blivit fel.
Antagligen håller de på och riva hojen och motorn igen, har inte orkat ringa och fråga och jag får inga besked därifrån självmant...

Så jag borde alltså diskutera ersättning nu? Vad är rimligt då?

Har inte köpt hojen där, det är 954an i min profil, en 03a alltså och jag köpte den begagnad med full servicebok.
Motorn är inte bytt rakt av, det är blocket, kolvar, lager etc som är bytt. Därav problemet med oljetrycket vid ihopmontering då nånting blivit fel.
Antagligen håller de på och riva hojen och motorn igen, har inte orkat ringa och fråga och jag får inga besked därifrån självmant...

jag skulle ta en pratstund över ämnet ersättning med Honda..

Men beloppen vete f*n..
hur värderar man en del av sin körsäsong igentligen ?

Det var därför jag posta här:D

jaahaa..:D

med tanke på sveriges alldeles för korta säsong så e den ju dyrbar..

Försök med att säga såhär, jag brukar köra x antal mil på en säsong,detta kostar x antal kronor i bensinpengar och värdeminskning..

Detta belopp vill jag ha i ersättning !:D

Tja, vad kostar det att hyra en motsvarande hoj under tiden?
Om det är ett garantiärende hade jag nog börjat med den summan.

Ja du... hur prissätter man nästan en hel hojsommar i pengar? Svårt...

Verkligen trist när saker drar ut på tiden, efter som det är ett garanti ärende så är det nog svårt att få ersättning då du inte betalar för jobbet. Du skulle nog legat på och tjatat som tusan under sässongen. Garanti ärenden har en tendens att komma i andra hand när det är högtryck i verkstäder, men försök med en vänlig inställning då kommer du nog längst med dina önskemål. Ett rabattkort på mc-utrustning eller service kanske?:va Lycka till iaf.

Försök med att säga såhär, jag brukar köra x antal mil på en säsong,detta kostar x antal kronor i bensinpengar och värdeminskning..

Ja verkligen dyrbar:)
Nej men skämt å sido, egentligen är det inte roligt...

Funderar på att föreslå skyddsutrustning kanske? Vill inte vara dryg (och det har jag fasen inte varit), vill bara att rätt ska va rätt. För nu känner jag mig blåst:gnissla

Ja verkligen dyrbar:)
Nej men skämt å sido, egentligen är det inte roligt...

Funderar på att föreslå skyddsutrustning kanske? Vill inte vara dryg (och det har jag fasen inte varit), vill bara att rätt ska va rätt. För nu känner jag mig blåst:gnissla

prova med det, e grejer till hojen ( nytt slipon osv )..
saker som kanske inte kostar dom så mycket i rena pengar att använda som ersättning...

Värdeminskning verkar rimligt, men hur motiverar man att de ska betala bensin som man tänkt sig köra upp?
Vad får man för ersättning när man klotat och försäkringsärenden tar 1,5 månad? Inget skulle jag tro.
De kan väl ge dig en ny hjälm, nya däck eller något.

Börjar få en bild av era åsikter... min tanke var också utrustning/delar då det inte kostar så mycket för dom heller.
Får jag ingenting så blir det nog sista Hondan jag äger och det förlorar dom nog mer på egentligen...:)

Jag kan säga såhär..

Du är rökt min vän!

Inte för att vara elak utan för jag satt i samma sits med min R1:a 06:a

För att kortfatta min situation. Lämnar in den på 1000milar service den 5:e juni. Samma dag ringer de o säger att de hittat ett litet tickande ljud på den o de kommer byta toppen o ventilerna. Hm.. Kör till tänkte jag, vill ju inte ha motorhaveri under sommaren. Det tog de en månad (var iof lite leveranstid på delarna). Får tillbaka hojen 5:e Juli. Kör 30 mil samma kväll. Kommer hem, har ca 300m kvar till garaget när oljelampan tänds o det börjar rassla i motorn.

Kollade på den dan efter, fick fylla på 1½ liter!! olja efter 30 mils åkande.

Kör ner den till verkstaden igen den 7:e juli (i skåpbil). De river motorn o konstaterar att det har uppkommit repa på 2cylindrar som gjort att olja har förbränts = lager skurna. (inte helt dock)

Fick precis samma som du, blocket var org men allt inombords som lager, kolv, vev koppling alles alles var utbytt.

Fick tillbaka den 20:e September = 3½ månad. Jag hade en dialog med generalagenten Yamaha Skandinavian motors där jag blev hänvisad till verstaden då alla återförsäljare är "juridiska ombud". Kollade med konsumentverket, allmänna reklamationsnämnden oxå, men hur man än vred på det så är man rökt. (glömde tillägga att den var inne en gång tidigare i mars för oljeläckage) Så länge de håller på med den så anses det som en åtgärd. Därför är man inte riktigt berättigad till ersättning. I deras syn så är det ersättning nog att du har fått en ny motor.

Jag hade samma som du. Det var svårt att få en exakt tid när det skulle bli klart. Högtid, väntan på delar, sen är det inget litet jobb direkt. Inte så man tänker "fan jag har 20 min över, påbörjar den hojjen"

Kan inget annat än beklaga o önska dig lycka till..

Jag glömde skriva att jag yrkade på ersättning för inställd mc semestet (gotland ring), värdeminsknning osv osv... men det är ingen som tar hänsyn till sånt. Varken generalagenten el verkstaden.

Jobbiga var att jag hade min på annons samtidigt. Hade en köpare på den för 105, men hojjen blev inte klar inom köparen rimliga tider. Fick 83 för den när jag sålde den. Då hade motorn bara rullat 80 mil.

Last edited:
Tja, vad kostar det att hyra en motsvarande hoj under tiden?
Om det är ett garantiärende hade jag nog börjat med den summan.

Det är ju en bra början. Inte för att trådskaparen kommer att få så mycket men ett väldigt bra argument.

Knappast ditt fel att dom inte kan montera/felsöka grejerna...

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back