Honda går sönder varje körning

hondan

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2010
Hoj
hondacr80r -02
hejsan jag har en honda cr80r -02 som alltid har gått som en klocka men nu den senaste tiden så kör jag ca 2 timmar och sen så bara dör den och tänder inte. Då jag rullar igång den går den skit och dör igen och då jag kickar så tänder den inte och den då jag tar upp tändstiftet så är den helt svart nertill. Vad är problemet?

skulle bli jätte glad om jag fick många svar

Hur har det sett ut med servicar? Bytt olja/kolv med rätt intervaller? Luftfilter igengeggat?
Känner du att allt ovan är "ok" skulle jag börja med att byta stift. Nedsurat/kortslutet stift kan ge de mest konstiga beteenden på en tvåtaktare. Ofta finns gnista, men den kan komma oregelbundet, hoppa konstigt eller bara vara skum.

Som du redan fått råd kolla stift/filter, om det inte hjälper så gör rent förgasaren och kolla flottörnivån.

Svart stift=för mycket soppa

okej tack för dom bra svaren. :) Jag fick motorcykeln för några år sedan men har nu fått en rmz 250 -09a så jag har gett 80cc till min bror. Servicen på den är inte bra tyvärr. Byter alldrig filter och kolven har gått 50timmar. Och oljan är alldrig bytt på den. Så jag kan börja med det och ta isär motorn? men då jag tar isär den. är det något annat jag ska göra en att byta kolv och olja filter och byta olja?

okej tack för dom bra svaren. :) Jag fick motorcykeln för några år sedan men har nu fått en rmz 250 -09a så jag har gett 80cc till min bror. Servicen på den är inte bra tyvärr. Byter alldrig filter och kolven har gått 50timmar. Och oljan är alldrig bytt på den. Så jag kan börja med det och ta isär motorn? men då jag tar isär den. är det något annat jag ska göra en att byta kolv och olja filter och byta olja?

Bytesintervallet på kolv till en 125 brukade ligga på 20-25 timmar. En 80a eller 85a kortare intervall.

Är nog dags att byta vevstake, vevlager samt ramlager och oljan i växellådan.
Reedventilen eller i alla fall nya blad.

Göra rent luftfilter, olja in.

Bytesintervallet på kolv till en 125 brukade ligga på 20-25 timmar. En 80a eller 85a kortare intervall.

Är nog dags att byta vevstake, vevlager samt ramlager och oljan i växellådan.
Reedventilen eller i alla fall nya blad.

Göra rent luftfilter, olja in.

Bra sagt! Gillar...

Det mekaniska måste var bra i 2-t för att dom ska gå bra.

Mats

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...