Honda FMX 650

Ok, nu skall du ju ha klart för dig att vilken encylindrig hoj du än väljer så blir steget ifrån en 929:a ett fritt fall i acceleration och körbarhet. Encylindriga hojar har kort register, vibrererar och är oftast, i alla fall om man är lite känslig, ganska jobbiga att leva med. I andra vågskålen finns de enkla robusta konstruktionerna med låg vikt och låga omkostnader som följd.

FMX är en enkel och robust konstruktion som i vissa avseenden är helt genial.
Den förhållandevis låga kompressionen och det begränsade flödet på både insug och avgassidan ger den händige en förbättringspotential som en KTM definitivt saknar. Motorkontruktionen som härstammar från sent 1970-tal är slitstark som urberget! Den ganska stora svängmassan ger ett behagligt, nästan twinlikt beteende i låg fart. Och bara vetskapen om att man åker runt med radiellt ställda ventiler är rätt häftig!

Så mitt råd är att följ ditt hjärta, tycker du att FMX:en ser cool ut så prova en. Dissa den inte för att ett antal trångsynta motardåkare som bara haft tre hojar i sina korta hojliv skriver att den är skit.

Ok, nu skall du ju ha klart för dig att vilken encylindrig hoj du än väljer så blir steget ifrån en 929:a ett fritt fall i acceleration och körbarhet. Encylindriga hojar har kort register, vibrererar och är oftast, i alla fall om man är lite känslig, ganska jobbiga att leva med. I andra vågskålen finns de enkla robusta konstruktionerna med låg vikt och låga omkostnader som följd.

FMX är en enkel och robust konstruktion som i vissa avseenden är helt genial.
Den förhållandevis låga kompressionen och det begränsade flödet på både insug och avgassidan ger den händige en förbättringspotential som en KTM definitivt saknar. Motorkontruktionen som härstammar från sent 1970-tal är slitstark som urberget! Den ganska stora svängmassan ger ett behagligt, nästan twinlikt beteende i låg fart. Och bara vetskapen om att man åker runt med radiellt ställda ventiler är rätt häftig!

Så mitt råd är att följ ditt hjärta, tycker du att FMX:en ser cool ut så prova en. Dissa den inte för att ett antal trångsynta motardåkare som bara haft tre hojar i sina korta hojliv skriver att den är skit.

ett antal!?.. de flesta som provat den.
har åkt nåra hojar o kört lite olika motarder o offroads o den va lätt den sämsta jag provat.. kändes riktigt tung o va riktigt seg. visst hållbar o lite cool motor men de är inge mer anser jag.

visst ska han prova om han vill ha den.. han skulle igentligen alltid prova men ibland har man inte möjlighte till det.. man går bara inte från en 929 till en fmx. då köper man aldrig mer nå likn.

Last edited:
Varför inte testa en Yamaha XT 660 X motard. Det är en modern konstruktion med bl.a vattenkyld insprutningsmotor på 48 Hk. Den känns betydligt rappare än dominator motorn. Vibrationer är tyvärr något som hör ihop med 1 cyindriga samt även 2 cyl paralelltwinar. Många tillverkare försöker numera att minska dessa med olika balansaxlar och andra konstiga lösningar

XR 650 ska du ha.

1. Det är en Honda
2. Konstruktion som hos en stridsvagn
3. Gott om klös i motorn
4. Den startas med KICK

Vi har en FMX i jobbet och som många andra här har sagt så är den otroligt slö,vi bytte bort en XT 660 och den är ju som en uppenbarelse i jämförelse till Hondan,slöare skit får du söka efter:mad: ,och ja,jag har också kört ett antal olika hojar och inte ett "par-tre stycken" finns några moppar till i samma firma bla. en Husaberg 650,men den spelar liksom i en annan liga.Köp nåt annat!:tummenupp

Jag är också lite sugen på motard och eftersom jag bara ägt två hojar innan och båda varit Honda så var ju den här intressant. Är nog inte det längre dock. Jag kör en hornet 900 idag som är kanon. Rolig, lättkörd och lagom farlig för en nybörjare.

Denna är nog inte ett alternativ längre. Speciellt inte när den lokala Honda handlaren inte ens har den...

KTM är alltid KTM. Känns lite lagom. Husaberg vad jag vet ska servas ungefär var 10:e meter.

KTM blir det nog. Någon som vet om de är dyra att försäkra?

Jag har en Xr650 och är nöjd! :)

Du kanske skulle kolla på en sådan?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey