Honda Fireblade årsmodell 2000

Enduromaster

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
KTM 250
Hej,

Jag planerar att köpa en begagnad Fireblade 00:a

Jag tänkte höra om någon har erfarenhet av Honda Fireblade årsmodell 2000, finns det några kända brister som man speciellet ska titta på?

Vad ska man ge för en hoj som har gått 3200 mil? med full servicebok?

Vore kul att veta, kollat på en liknande hoj, finns inte många 00´er på blocket så det vore intressant med tips..

Last edited:
kopplingskorg och baksving tror jag det var.. ska finnas 2 körnslag på sving om dessa är åtgärdade. skitbra hoj fö. Bra val :tummenupp

Hej,

Jag tänkte höra om någon har erfarenhet av Honda Fireblade årsmodell 2000, finns det några kända brister som man speciellet ska titta på?

Grym Hoj!!!!!!!!! Finns inga fel......:tummenupp

kopplingskorg och baksving tror jag det var.. ska finnas 2 körnslag på sving om dessa är åtgärdade. skitbra hoj fö. Bra val :tummenupp

Vågar man köpa en hoj nu på vintern, eller bör man dra en sväng i 200 km/h för att se om det finns vibrationsfel?

Vågar man köpa en hoj nu på vintern, eller bör man dra en sväng i 200 km/h för att se om det finns vibrationsfel?

Förresten, tack för info !

Last edited:
Kopplingskorg och soppaslang va ett garanti ärende. kolla så det är gjort och gör inte som jag..

bytte olja till motul DYR som attan pga lite kopplings strul (drog me koppligen indragen och justerad) . spanade nätet upptäckte då att det va 2 garanti åtgärder som inte va gjorda

lämna in hojen få sakerna fixade och 1000:- oljan blev utbytt till en skumm olja man alldrig hört talas om (oljan hade gått 4mil)

men garanti sakerna blev utförda och kan inte säga annat än en kanon hoj :tungan

Sitter körnslagen på ett speciellt ställe eller är det till att leta över hela svingen?

Hej,

Jag sålde min för 52.. 1900mil, svensksåld, full servicebok etc etc.. toppex.. Tyckte det var lite lågt men orkade inte hålla på..

Mkt nöjd med min blade. 3300mil köpte den sent i höstas så har inte lagt mer än typ 200mil. Testrundan vid köpet var med dåliga däck på blöt asfalt så det släppte ju lagomt(van Truimph TT600) men testade ett par 954RR innan och jag kan ärligt säga att 929:an jag köpte känndes bäst. Viist det är Pcommander på vilket jag säkert inte skulle kännt skillnad på även om den inte fanns. Men känns som ett bra köp och 9Jun så blir premiären med den hojjen till Dolomiterna.

Min är fullservad och garantibytena på delarna nämnda ovan är gjorda. Inte märkt av nått särskillt med den trotss 3300mil förutom att den är Wunderbar =)

Sitter körnslagen på ett speciellt ställe eller är det till att leta över hela svingen?

Om det är gjort på garantin så vet Honda MC i göteborg det, det är bara att ringa dit och fråga om du vet reg.numret på hojen.
Du får veta var det är gjort och när.

/Anders

Kopplingskorg och soppaslang va ett garanti ärende. kolla så det är gjort och gör inte som jag..

bytte olja till motul DYR som attan pga lite kopplings strul (drog me koppligen indragen och justerad) . spanade nätet upptäckte då att det va 2 garanti åtgärder som inte va gjorda

lämna in hojen få sakerna fixade och 1000:- oljan blev utbytt till en skumm olja man alldrig hört talas om (oljan hade gått 4mil)

men garanti sakerna blev utförda och kan inte säga annat än en kanon hoj :tungan

just ja.. INTE baksving utan soppaslangen var det andra felet! Sorry..:näsblod

Öh...
Jag har både en 929a och en 954a och köpte en ny 929a när de kom och skillnaden på dessa är enligt mig hyffsat stor.
954an är bättre på allt!!
Det sagt så är 929an en topp hoj det med.
Tänk på att 929an är minst 10lappar billigare oftast.

Det ända felet på båda hojarna är att markfrigången på ban lämnar övrigt att önska, jag släpar i kåpor och generatorkåpan(fotpinnar bytta sedan länge).

Hondorna är mycket mer lättkörda och massor med mer neutrala än t. ex. R1an runt dessa årgångar.

Vill du leka på ett hjul rekomenderas att dreva ner.
Här hittar du mek böcker på båda:
http://www.1000rr.com/vb/showthread.php?t=6903

Hondorna brukar hålla sig fräscha längre än vissa andra märken så du borde känna dig säker.

Lycka till.:tummenupp

Det ända felet på båda hojarna är att markfrigången på ban lämnar övrigt att önska, jag släpar i kåpor och generatorkåpan(fotpinnar bytta sedan länge).

Vill du leka på ett hjul rekomenderas att dreva ner.

Vad köpte du för fotpinnar till din 954:a och hur tycker du att de funkar?

Jag håller med om att ändra drevningen, jag har gått upp två kuggar bak och det rekommenderar jag verkligen! Du tappar inget i fart och den blir inte märkbart surrigare vid motorvägskörning utan den enda skillnaden är att du får lite bättre drag.

Hade ett par HRC plattor med pinnar från min cbr600rr och de passade perfekt.:tummenupp
Det är precis samma plattor på 929 och 954 men 954an har grövre axel till växelreglaget.
Tänk på att jag använder inte växelreglaget från fotpinnen uan jag har satt en växelspak direkt från utgående axel. Detta ger omvända(race) växellägen vilket jag föredrar.
Använder du 600ans plattor så är där oftast ingen växelspak med, tänk på det.

HRC plattorna är fullt justerbara och gör hojen lite smalare också vilket är perfekt.

Bifogat

• HRC1.JPG
    HRC1.JPG
    17.2 KB · Visningar: 84
Hade ett par HRC plattor med pinnar från min cbr600rr och de passade perfekt.:tummenupp
Det är precis samma plattor på 929 och 954 men 954an har grövre axel till växelreglaget.
Tänk på att jag använder inte växelreglaget från fotpinnen uan jag har satt en växelspak direkt från utgående axel. Detta ger omvända(race) växellägen vilket jag föredrar.
Använder du 600ans plattor så är där oftast ingen växelspak med, tänk på det.

HRC plattorna är fullt justerbara och gör hojen lite smalare också vilket är perfekt.

Blev den dåliga känslan i växelreglaget på 954:an bättre när du monterade det direkt på utgående axeln?

Nog för att det är äkta HRC-plattor men jag var nog ute efter något lite snyggare :rolleyes:

Har haft både 954an och har nu 929 tycker inte de är nån direkt skillnad men en kanon hoj...:tummenupp

De är faktiskt hemma snickrade i en CNC-fräs.
Dock direkt efter HRC orginal.

Har faktiskt inte kört 954an med orginal växelspaken.
Mina hojar växlar perfekt dock......för att vara honda då alltså.

954an styr snabbare än 929an och 1000rrn tillsammans!!
Men visst de har samma fina neutrala känsla men 954an är lite bättre på allt.

Vill du ha billiga snygga plattor kolla in:
http://www.ngc-racing.se/index.php?page=product&prod=673

Klart billigaste jag sett!:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...