Honda Försäkring.?

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Frågan kring IF-Honda-försäkringen diskuteras som skrivet redan rätt mycket på VTR-forumet...

...men jag tar med mig en del av diskussionen hit... :D

...sedan kan man ju grunna lite på dessa rader i villkoren för IFs Hondaförsäkring: -"Direktimporterad Honda MC skall besiktigas hos av Honda MC Svenska AB auktoriserad återförsäljare innan märkesförsäkring eventuellt medges."

Ska man tro Vägverkets definition (se bild) är "Direktimporterad" detsamma som "Privatimport", och tex min VTR är INTE direkt/privat-importerad, vilket klart framgår av uppgifterna om det i Bilregistret..... (se bild)

Däremot så är min VTR köpt hos en "pararellimportör", vilket inte på något sätt framgår bland uppgifterna i Bilregistret, annat än att man troligen kan se att första ägare är en pararellimportör, istället för en handlare auktoriserad av Honda MC Sverige.

Efter samtal med IF så säger dom att dom inte försäkrar min VTR annat efter en besiktning a 500-1.200 kr hos en auktoriserad Honda-Verkstad, (jag nämde nämligen helt frivilligt att min VTR var pararellimporterad via MC-Handlare...) -"Vi har koll på vilka Honda som är sidoimporterade"... (IF delar måhända något register med Honda Sverige? :gnissla )

Jag kan förstå om IF vill att en privatimporterad Honda, från EU eller utanför EU, ska genomgå besiktning, kanske av trafiksäkerhetsskäl. Det kan jag köpa, är ju ofta så hos andra bolag, att man får visa upp hojen man har privatimporterat.

Men, vill IF att även pararellimporterade Hondor, dvs importerade av MC-handlare som står utanför "Generalagenten Honda" också ska besiktigas innan försäkring kan tecknas, får IF lov att ange det i sina villkor... :fakta Dvs klart skriva att dom enbart försäkrar Hondor importerade av den Svenska Generalagenten, men skulle tro att dom kan bli snäppta på näsan av EU om dom gör så, är ju en konkurensbegränsande åtgärd... :rolleyes:

/B
 

Bifogat

  • vv.jpeg
    vv.jpeg
    119.9 KB · Visningar: 115
  • vv2.jpg
    vv2.jpg
    99.3 KB · Visningar: 126

swejen

Medlem
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Gsxr1000
benkar skrev:
Men, vill IF att även pararellimporterade Hondor, dvs importerade av MC-handlare som står utanför "Generalagenten Honda" också ska besiktigas innan försäkring kan tecknas, får IF lov att ange det i sina villkor... :fakta Dvs klart skriva att dom enbart försäkrar Hondor importerade av den Svenska Generalagenten, men skulle tro att dom kan bli snäppta på näsan av EU om dom gör så, är ju en konkurensbegränsande åtgärd... :rolleyes:

/B


Jag ska ta upp det med GP på nästa toppmöte :7peta
 

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Tjena,

jag mailade igår en förfrågan till IF på vad det skulle kosta att halvförsäkra mig Blade 01:a. Jag är 27 år och bor i Stockholms centrum.

6500 kr helår halvförsäkring vilket är grymt om man bortser från självrisken vid stöld på 15.000 spänn. Detta gäller kan jag säga då jag har mailet i min inbox och tänker spara det tills jag tecknar försäkringen kan jag säga. En polare som också bor mitt i stan ringde dit också härom dagen och fick samma försäkring när han kollade på mitt reg. nr.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top