Honda Försäkring.?

• Thread starter Thread starter tubbe
  • Start date Start date

tubbe

Guest
Det har diskuterats på forumet om en Honda fösäkring genom IF.
Jag tittade på IF hemsida idag och deras försäkring modellerna dem hade special försäkring till är Goldwing,Paneuropean och valkyrie. :mad:

Är det den medlemar har menat eller har dem gjort ett nytt avtal med Honda. :confused:

tubbe skrev:
Det har diskuterats på forumet om en Honda fösäkring genom IF.
Jag tittade på IF hemsida idag och deras försäkring modellerna dem hade special försäkring till är Goldwing,Paneuropean och valkyrie. :mad:

Är det den medlemar har menat eller har dem gjort ett nytt avtal med Honda. :confused:

det ska komma någon gång under våren om jag inte minns fel. så det kommer inom snarast kan jag tänka mig. det ska gälla alla deras hojar, dock INTE klass 7.

Mvh

conno skrev:
det ska komma någon gång under våren om jag inte minns fel. så det kommer inom snarast kan jag tänka mig. det ska gälla alla deras hojar, dock INTE klass 7.

Mvh

Ryktesvis har jag hört att det SKA gälla klass 7 hojjar samt att informationen släpps i samband med mc-mässan i slutet av januari! (men som sagt...det är RYKTEN...)

rookie skrev:
Ryktesvis har jag hört att det SKA gälla klass 7 hojjar samt att informationen släpps i samband med mc-mässan i slutet av januari! (men som sagt...det är RYKTEN...)

90% av deras hojar ska det dom ta, så dom andra 10% är klass 7. det sa dom på deras senaste honda konferans.

Pratade med dom på mässan igår. Än så länge så har dom bara trafikförsäkring på sporthojar. Premierna beror lite på ålder på hojen samt vart man bor som vanligt..
En max 3 år gammal hoj i trafikzon 1-2 ligger på 7950:- (Trafik/helår), i trafikzon 3-7 ligger samma hoj på 6750:-.
En hoj som är mellan 4-10 år ligger i zon 1-2 på 5300:- i zon 3-7 på 4500:-.

Dom skulle dock diskutera huruvida man även skulle ha helfösäkring på sporthojarna. Detta skulle vara beslutat innan 1 mars.
Premierna skulle då förmodligen bli ungefär dom dubbla samt dubbel självrisk.

/Martin

farty skrev:
Pratade med dom på mässan igår. Än så länge så har dom bara trafikförsäkring på sporthojar.

/Martin

Verkar lite mystiskt då jag halvförsäkrar min fireblade (kanske inte är sportig nog :va) hos dem, billigaste alternativet jag hittade dessutom. 1400kr/månaden(140kr/mån avställd) som jag ställer på och av när jag vill.

//@

d1ce skrev:
Verkar lite mystiskt då jag halvförsäkrar min fireblade (kanske inte är sportig nog :va) hos dem, billigaste alternativet jag hittade dessutom. 1400kr/månaden(140kr/mån avställd) som jag ställer på och av när jag vill.

//@

Detta gällde naturligtvis enbart Honda fösäkringen. Det har inget att göra med IF:s andra försäkringar.

Edit: Däremot skulle du kunna helfösäkra den för ungefär samma pengar om dom väljer att köra på hel även på sporthojarna.

Ta en titt igen på If's sida och ladda ner .pdf-filen ang. honda försäkringen så får ni svar, ska tydligen gälla för ALLA Hondamodeller. Svårare än så är det inte.

bissmark skrev:
Ta en titt igen på If's sida och ladda ner .pdf-filen ang. honda försäkringen så får ni svar, ska tydligen gälla för ALLA Hondamodeller. Svårare än så är det inte.

Försäkringen gäller även sporthojar. Men än så länge enbart trafik. I den foldern dom delade ut på mässan är vissa kategorier av hojar markerade med **. Detta gäller Street 2 (tex hornet900) samt sport. I det finstilta står det att "** OBS! Endast Trafikförsäkring omfattas".

Martin

Märkligt dock att det ska vara så svårt att skicka med en lista på vilka modeller som faller i vilken grupp och ha påläst folk i montern. Vilka hojar faller under sporttouring 1 och 2, t.ex.? De på mässan verkade höfta och peka på det lägsta beloppet på pappret. Påstod bl.a. att Jkpg skulle vara en billig zon (>= zon3) vilket är direkt fel.

Nåväl, bra initiativ i alla fall.

/Y

försäk

d1ce skrev:

//@
Pyntar 1275:- för min, på trygg-hansa (halv) hörde med if och dem skulle ju suga ut över 2000:- i månaden, skumt. Verkar som om man kan få olika priser beroende på vem man ringer och när???. Känner ni igen det?

Yozzi skrev:
Märkligt dock att det ska vara så svårt att skicka med en lista på vilka modeller som faller i vilken grupp och ha påläst folk i montern. Vilka hojar faller under sporttouring 1 och 2, t.ex.? De på mässan verkade höfta och peka på det lägsta beloppet på pappret. Påstod bl.a. att Jkpg skulle vara en billig zon (>= zon3) vilket är direkt fel.

Nåväl, bra initiativ i alla fall.

/Y

Blackbird är sporttouring 2, men CBR 600 och 1000 är sporthoj (eller vad dom nu kallade hojarna som dom bara trafikförsäkrar)
VFR verkar vara olika år från år...???
VTR räknas som sporttourer, medan sp1/2 är sporthoj...

Dom skulle vist skicka upp exakt vilka hojar som blir vad på hemsidan "innom några veckor"

http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$FILE/Honda05.pdf

Ett infoblad, dock blir man inte så mycket klokare...

arv skrev:
http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$FILE/Honda05.pdf

Helt rätt!

Kolla länken i .pdf-format lägg ett mail till mig på jens.swedin@if.se eller skriv i forumet och ni vill ha svar på vilken hoj som går under vilken klassning.

Alla R-modeller går under SPORT** och priset i faktabladet på hemsidan avser endast TRAFIK.
CB900Hornet samt CB1300 går under STREET2 dvs enbart TRAFIK även på dom.

Blackbird och Firestorm går under S.TOURING 2, ägarna till dessa hojar var dom som var gladast av alla :banana

Hoppas ni som åker RR och liknande inte är allt för arga :brinnerup

//J

Peanutboy skrev:
Vad skulle en CBR900RR -96:a, trafikförsäkring gå på hos IF då?
Vilken klass räknas den till?

Den går under SPORT** och är du över 25år kostar den 5300kr/år (storstad)
4500kr/år (landsbyggd)

kollade med min Hornet 600 idag, Street 1, under 25år, Zon 3. 7800Kr hel/hel, dubbel självrisk. det var ett bra pris om jag ska jämföra med min nuvarande försäkring. 5700 halv/helår (skulle ha 17000 hel/helår förra året).

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...