Honda eller Yamaha?

ulf_larsson

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
Yamaha YZF R6 -07
Har nu börjat fundera på att ta upp crossåkningen lite igen och behöver lite hjälp med att välja :va
Ska använda den både som cross och motard så jag gick och funderade lite på en CRF 450 HM, dock är väl senaste tillverkade 05 om jag inte minns fel och då gick jag och funderade på om man kankse skulle köpa en 07-08 Yamaha eller Honda och köpa till motarddäcken och regga in den själv. Jag har dock själv ingen större erfarenhet av varken någon av märkena då jag själv bara kört Suzuki och KTM innan.

Någon med lite mer erfarenhet som har något att rekommendera?

Om du vill ha en rolig snabb maskin ...köp crf

Nackdelar crf 450...Motorer rasar på löpande band kolvar smäller av ventiler går sönder mm dvs väldigt dyra att äga och vägkörning är bara att glömma!

Om du vill ha en rolig snabb masin...köp yz 426/450

Nackdelar yz....har inte hört talas om några!! Bombsäker motor vägåka mycket möjlig:tummenupp

En ytterligare aspekt att ta in i beräkningen är att honda verkar ta fruktansvärt mycket betalt för sina delar. Jag tycte Yamma var dyrt tills jag såg priserna på delarna polarn köpt till sin XR....

Kul med lite åsikter, sen är ju frågan hur mycket priset sticker iväg med fälgar, däck, drev, skivor, bromsar, el osv. Ska ju trots allt vara smidigt att byta mellan motard och cross. HM:en är ju smidig på så vis att allt är klart. Någon här som byter växlar mycket mellan motard och cross?

Kul med lite åsikter, sen är ju frågan hur mycket priset sticker iväg med fälgar, däck, drev, skivor, bromsar, el osv. Ska ju trots allt vara smidigt att byta mellan motard och cross. HM:en är ju smidig på så vis att allt är klart. Någon här som byter växlar mycket mellan motard och cross?

Priset blir detsamma....En motard crf måste ju ha crosshjul

köp en yz som redan är på motardhjul och har crosshjul på hyllan

beg motardsulor ligger på 4500-8000kr

Jag skiftar mellan Motard och croos däck på min HM
tar ca 30 min att göra. byta hjul och montera bort adapter platta,
sen byter jag alltid plast också....

Är kanon nöjd med min HM men naturligtvis så håller man koll
på ventilspelen och täta oljebyten men så är det på alla crossar...

Det är väldigt enkelt att avgöra livslängden och dyrheten på service på en crossmotor 4-takt, det är bara att ta sig en titt på hur stor anläggningsytat kolven har.. Ex ,Husaberg,ktm,yamaha, har väldigt generösa kolvytor som bidrar till långa bytesintervaller och liten risk för kolvhaveri och merslitage på cylindervägg. Om man därimot tar en crf så har den endast en snusdosa med kolvringar!! Liknande F1 bilar, då finns risken att den kantrar eller smäller av större och bytesintervallen är stenkort = dyrt och jobbigt! Men där ligger ju också crfs effektivitet så i tävling på högre nivå skulle nog även jag välja crf. För fränare,rappare ,härligare,snabbare motor finns inte enligt mig.
Nu har jag visserligen inte sett en kolv från crf på senare tid typ 05-08 så jag kan ju inte uttala mig om dom blivit större i anliggningsytorna? Har någon en bild vore det bra!!

Jag skiftar mellan Motard och croos däck på min HM
tar ca 30 min att göra. byta hjul och montera bort adapter platta,
sen byter jag alltid plast också....

Är kanon nöjd med min HM men naturligtvis så håller man koll
på ventilspelen och täta oljebyten men så är det på alla crossar...

Det lät ju inte alldeles för jobbigt faktiskt :)
Det lutar åt CRF:en faktiskt, porvkörde den härom dagen och jag gillade den skarpt, rapp och smidig :tummenupp
Den stora frågan återstår ju då om man ska välja en HM -05:a eller bygga om en nyare CRF? En 08:a CRF får man ju trots allt för 55 tusen, där HM-priserna också ligger.

08ans crf e snabbare än 05ans hm. hm:en har väl samma motor som enduron alltså strypt cdi,ej r-topp mm. annat blås helt enkelt..snabbt eller slött?
sen blire något dyrare att välja 08an crf såklart..
boost> kanske går att kolla sprängskisser?

08ans crf e snabbare än 05ans hm. hm:en har väl samma motor som enduron alltså strypt cdi,ej r-topp mm. annat blås helt enkelt..snabbt eller slött?
sen blire något dyrare att välja 08an crf såklart..
boost> kanske går att kolla sprängskisser?

Stämmer bra, 05:ans HM är byggd på enduron medan dom äldre är byggda på crossmodellen om jag kommer ihåg korrekt. Blir det en 08 CRF cross/motard då?

Jag antar att du inte ska köra gata om du pratar crf -07/08 för det är bara hm:n -05 som är lv-reggad. De andra är bara enduroreggade! Byter du annan ljuddämpare, fixar till luftboxen o bestyckar om den så går den bra sen:tummenupp (Dock inte som en husa 650:) )

Jag antar att du inte ska köra gata om du pratar crf -07/08 för det är bara hm:n -05 som är lv-reggad. De andra är bara enduroreggade! Byter du annan ljuddämpare, fixar till luftboxen o bestyckar om den så går den bra sen:tummenupp (Dock inte som en husa 650:) )

Nix det blir bara enduroreggning, gjort det tidigare med en KTM 525 utan problem så det ska väl inte vara några större problem denna gången heller.

Nix det blir bara enduroreggning, gjort det tidigare med en KTM 525 utan problem så det ska väl inte vara några större problem denna gången heller.

Du har ju redan haft den bästa maskinen ser jag!! Dom både går bra och håller bra och är lätt att serva inget ventil justershimms skit där inte som både crf och yz har + billiga reservdelar,kan du inte tänka dig ktm450ien då istället?

Du har ju redan haft den bästa maskinen ser jag!! Dom både går bra och håller bra och är lätt att serva inget ventil justershimms skit där inte som både crf och yz har + billiga reservdelar,kan du inte tänka dig ktm450ien då istället?

Jag har mina anledningar :tungan
Nämen jag har väldigt bra priser både Honda och Yamaha-delar. Sen är jag sugen på att pröva en ny hoj med.

Jag köpte xr motard och cr 250 -97 cross.
crossens pris ligger typ på priset för ett par nya fäljar o skivor o drev mm, ja tycker inte de e så roligt att åka omkring på gatan med en grusrepad motard med snett styre för man har trillat omkring på crossbanan med den bättre o ha 2.
om du har plats i garaget vill säga...
Kan man klara sig med 2 takt och inte nyaste modellen blir de typ samma peng som att köpa extra sulor....

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back