Honda E-clutch

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En uppfinning som fått sjukt bra mottagande även av hårdflörtade tyska tidningar.


Jag tror att detta kommer att slå igenom på bred front. Inga större nackdelar, lågt pris, låg vikt, enkelt och ersätter i stort sett quickshifter OCH gör det möjligt att köra utan vänster hand. Vill man köra helautomat får man välja det betydligt större, dyrare och mer avancerade dubbelkopplingssystemet - som också funkar otroligt bra enligt ägarna själva.

Honda levererar!
 
Ska bli intressant och se hur det funkar över tid :)
 
Tekniskt och egenskapsmässigt sett verkar det ju ha förutsättningarna för sig, men historien är full av exempel på när de bästa lösningarna ändå förlorar. Återstår att se om marknadsförutsättningarna blir sådana att det slår igenom på bred front.
 
Får väl gå under kategorin handikapphjälpmedel.

Verkar ju i princip vara en lite mer komplicerad qs där kopplingen involveras. Kanske skonar växellådan jämfört med traditionella qs?
 
Last edited:
Får väl gå under kategorin handikapphjälpmedel.

Verkar ju i princip vara en lite mer komplicerad qs där kopplingen involveras. Kanske skonar växellådan jämfört med traditionella qs?
Nja det har ingenting med traditionell QS att göra men det ersätter i mångt och mycket den funktionen…

Motorrad tyckte dock i senaste numret att den var lite onödig, men det är nog tradition vs utveckling som talar.
 
Har kollat på YT där folk provkört E-clutch och de tyckte att det var något som fungerade väldigt bra. Enligt dem så är det billigare att köpa en hoj med E-clutch än att behöva köpa en QS i efterhand. Intressant nog så gäller inte detsamma här i Sverige då det är tvärtom, om man kollar Honda Sveriges hemsida.

Lite nyfiken, tror ni att trafikverket fortfarande skulle klassa en hoj med E-clucth som en motorcykel med manuell växellåda? På deras sida kräver de att vid provtillfället måste motorcykeln vara utrustad med en manuell växellåda och kopplingshandtag, vilket en motorcykel utrustad med E-clutch har.
 
Har kollat på YT där folk provkört E-clutch och de tyckte att det var något som fungerade väldigt bra. Enligt dem så är det billigare att köpa en hoj med E-clutch än att behöva köpa en QS i efterhand. Intressant nog så gäller inte detsamma här i Sverige då det är tvärtom, om man kollar Honda Sveriges hemsida.

Lite nyfiken, tror ni att trafikverket fortfarande skulle klassa en hoj med E-clucth som en motorcykel med manuell växellåda? På deras sida kräver de att vid provtillfället måste motorcykeln vara utrustad med en manuell växellåda och kopplingshandtag, vilket en motorcykel utrustad med E-clutch har.
Det skulle jag nog tro. Det är ju en vanlig koppling som har dataservohjälp vid behov. Du skall kunna visa att du kan köra långsammare än tomgångsfart…
 
Back
Top