Honda Dominator 650 vitaminkur

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag har en Dominator med den beprövade XR650L motorn. Tror den är på ca 45 hk orginal. Jag hade en Xl600r när jag var ung och mindes den som betydligt rappare. Hmm, konstigt tyckte jag och började surfa runt. Jag pratade med Boost3 här på forumet och fick rådet att en högkompkolv var en bra kur att börja med.
Jag hade redan gjort vissa kostnadsfria mods som finns att läsa om, lite större munstycken, skrotat avgasreningen, borrat trottel mm.
Med tanke på att detta inte är den enda leksaken jag har att hålla liv i , så skulle modsen hållas nere.
Jag köpte en JE 10,5:1 kolv från Motospeed i Västerås, 101 mm = 1mm öd.
Borrningen gjorde Värmdö motorteknik.
Jag ökade munstycken ytterligare enligt råd för att motverka spikningar.

Jag har till idag bara kört 5 lugna mil, men det är en klar skillnad i drag. Lite jobbigt för startmotorn att dra runt när den är kall. Blir nog lite bättre efter inkörning.
Nu powerwheelar klumpen lätt på 2:an, vilket var en utopi förut.

Det positiva är oxå att den går rent och har fin tomgång
Dåligt med bilder dock. Ut o trimma nu.
Kostnaden för detta var ca 2600:-.. Väl använda pluringar.
kolv.jpg
borradcyko.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top