Honda Crosstourer 1200 bästa äventyrshojen?

Verkar som att offroad-klassade hojar för landsvägsbruk är framtiden enligt Honda. Nånstans verkar konceptet gå hem extra bra..

Verkar som att offroad-klassade hojar för landsvägsbruk är framtiden enligt Honda. Nånstans verkar konceptet gå hem extra bra..

Många äldre kör ju just dom hojarna för dom gillar att kunna köra både grus och asfalt, det funkar fint att skjutsa deras frugor på samt att dom sitter väldans bra och det är något äldre prioriterar högt.
Sen är det ju nästan standard med packväskor så fikat får platts :)

Och att märken sattsar på att göra hojar till den åldersgruppen måste ju vara rätt smart.

Många äldre kör ju just dom hojarna för dom gillar att kunna köra både grus och asfalt, det funkar fint att skjutsa deras frugor på samt att dom sitter väldans bra och det är något äldre prioriterar högt.
Sen är det ju nästan standard med packväskor så fikat får platts :)

Och att märken sattsar på att göra hojar till den åldersgruppen måste ju vara rätt smart.

:D:D:D
Ja, jag är en sån där gammal jävel som kör såndära hoj :)

:D:D:D
Ja, jag är en sån där gammal jävel som kör såndära hoj :)

Jag sa aldrig att det är nått fel med det :) jag förstår att vissa vill åka bekvämt och kunna använda hojen till olika slags underlag.

Alla är vi olika och det är väl en jävla tur det :)

De är väl ungefär samma sak som suv'ar fast på mc marknaden. vissa bättre i terräng andra fastnar så fort det blir grus.
"En högre variant med massa motor som ser ut att kunna klara av riktig terräng, typ traktorstig (men som sällan gör ens det).. Kärringar gillar dom för dom känner sig skyddade och blir totalt livsfarliga."

höhö

Jag sa aldrig att det är nått fel med det :) jag förstår att vissa vill åka bekvämt och kunna använda hojen till olika slags underlag.

Alla är vi olika och det är väl en jävla tur det :)

Yepp. Har testat de flesta hojtyper, förutom custom (det blir inte före jag fyller 60 iaf). Alla typer har sin tjusning, men eftersom jag bara har råd med en hoj så är en stor GS den bästa kompromissen. Den kan lite av varje, men är inte bäst på nåt.

De är väl ungefär samma sak som suv'ar fast på mc marknaden. vissa bättre i terräng andra fastnar så fort det blir grus.
"En högre variant med massa motor som ser ut att kunna klara av riktig terräng, typ traktorstig (men som sällan gör ens det).. Kärringar gillar dom för dom känner sig skyddade och blir totalt livsfarliga."

höhö

:rofl :rofl
[YOUTUBE-ID]-LQaEkFBCls[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Kan inte riktigt förstå varför denna skulle se lättare eller smidigare ut :va
Ingen i tråden har väl påstått att BMW R 1200 ser varken smidig eller smidigare ut?

Däremot är den ju de facto smidig att köra, trots att den ser ut att väga ett ton. Det var väldigt länge sedan Honda tillverkade en stor och smidig hoj och Crosstourer ser ju verkligen inte heller ut att bli en sådan.

Last edited:
Ingen i tråden har väl påstått att BMW R 1200 ser varken smidig eller smidigare ut?

Däremot är den ju de facto smidig att köra, trots att den ser ut att väga ett ton. Det var väldigt länge sedan Honda tillverkade en stor och smidig hoj och Crosstourer ser ju verkligen inte heller ut att bli en sådan.

Nej det har ingen gjort, men skenet kan ju besvisligen bedra, det är ju fullt möjligt att Hondan är hästlängder bättre än BMWn trots det tjocka utseendet.

Man måste nog ha med i beräkningarna att 99 av 100 sålda hojar av dessa modeller aldrig kommer vistas på grus.

OffT: Vad i h***ete har Honda gjort med VFR800?! Synd.

Som jag skrev i resetråden.....

Nu tänkter ju jag på äventyrhojjar som tex dessa som kvalar in på strax över 200 kg.... men jag menar att de kan inte väga mindre än de gör vilket ger 350-400 kg med massor av packning och två passagrerare.

Lasta på dessa två passagerare och all denna packning på en superlätt maskin på säg 140 kg och det kommer inte att bli lättare i potthålen, grusvägarna och bergsvägarna i albanien och rumänien, med den lasten på en lätt maskin. Det kommer bara bli vingligt och tungt och kännas ännu värre. Det behövs en stöddig maskin för att bära all den lasten när vägarna blir skit. Nu pratar jag inte motorstyrka utan stabilitet på skitväg.

Självklart är det lättare med en lätthanterlig maskin, MEN, ska du åka på en lätt maskin får du anpassa lasten också för att du ska ha nytta av den lätta maskinen, tex skippa mesta packningen och köp två maskiner så tjejen får åka på en egen mc.

Och visst fasiken går det super att åka utanför asfalten med dessa maskiner. Speciellt när man måste bära med sig packing och passagerare på bågen.

Visst kan man köra på en lite lättare maskin om man kör Dakar där passagerare och packning åker i helikoptern.

Visst ska du busa runt i grustaget är en stund så är ju en lätt maskin med en liten motor som vevar runt på 14.000 rpm. Men inte om du ska köra tvärs över östeuropa och balkan med last och passagerer.

Honda-Crosstourer-concept-11-635x476.jpg

2010-yamaha-xt1200z-super-tenere_zhfks_3868.jpg

R1200GS2.jpg

main_image.jpg

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...