Honda Crosstourer 1200 bästa äventyrshojen?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
BMW har ju haft monopol på att ha den mest robusta och körvänliga äventyrshojen i många år med sin GS 1200. Honda har nu visat bilder på ett ”koncept” som ser väldigt färdigt och har sin 1200-V4:a som drivkälla. Känns inte så svårt att gissa att den kommer vara svintung och därmed inte kunna hota BMW, eller vad tror ni? Hade varit bättre med färre kilon än 150+ hästkrafter kanske? Eller kommer den vara överraskande lätt? ”Ser” rätt tung ut, eller?

Bifogat

• crosstourer1200.jpg
    crosstourer1200.jpg
    154.9 KB · Visningar: 343
  • crosstourerfront.jpg
    crosstourerfront.jpg
    75.2 KB · Visningar: 330
  • crosstourersnettbak.jpg
    crosstourersnettbak.jpg
    168.5 KB · Visningar: 379
Hade tagit GS över denna vilken dag som helst. Ser ut som en tung, plastig gris. :såga

Har inte så stor erfarenhet av den typen av hoj så jag kan inte säga så mycket. Visste ser den stor och tung ut men skenet kan bedra. Frågan är hur "förarvänlig" den är.

Det första jag slogs av var däremot vilket flin den hade när man såg den på miniatyrbilden.

Bifogat

• Best_friends_forevva.jpg
    Best_friends_forevva.jpg
    68.6 KB · Visningar: 229
Ännu en tung plastgris....den kommer gå samma öde till mötes som Tenerén....

Däremot kommer Triumphs nya 800 bli jävligt intressant, den ska provköras så snart det går!! :tummenupp

Bifogat

• 054190_New_Triumph_Adventure_Bike_Name_Exposed.jpg
    054190_New_Triumph_Adventure_Bike_Name_Exposed.jpg
    23.6 KB · Visningar: 207
  • Triumph_enduro_3jpg_700.jpg
    Triumph_enduro_3jpg_700.jpg
    27.5 KB · Visningar: 243
Vilka sorters kunder är denna modell riktad till tror ni, och vilka är behoven hos dessa?

Det finns folk som ständigt vill ha mer effekt, och på den punkten är hondan stark. Skulle nog kunna locka över lite folk som i dagsläget kör varadero 1000 och liknande offroad-wannabe hojar.

Det finns folk som ständigt vill ha mer effekt, och på den punkten är hondan stark. Skulle nog kunna locka över lite folk som i dagsläget kör varadero 1000 och liknande offroad-wannabe hojar.

Tror likadant där. De enda GS-kunder de kan locka över med den där är de som aldrig varit utanför asfalten.

Vilka sorters kunder är denna modell riktad till tror ni, och vilka är behoven hos dessa?
Känns som Honda har missat målet där. Eller inte ens haft något mål. :)

Den här hojen kommer väga 250+ kg torr. Den är gammal redan när den är ny. Tycker det känns allt mer som att Honda har tappat greppet om sin position som märket som släpper normsättande och imponerande hojar. Tänker på CBR 600 F (1987), VFR 750, Fireblade (1992) , Firestorm, Africa Twin, Super Blackbird. Är den tiden förbi? :confused:

Last edited:

Medelåldersmän som vill ge ett sken av att vara en offroadare men som i själva verket helst åker på långturer på asfalt...

På tal om inget:

BMW F800 GS
2008-BMW-F800GS.jpg

102110-2011-triumph-tiger-800_34.jpg

Ser de inte RUGGIGT lika ut?

Hade tagit GS över denna vilken dag som helst. Ser ut som en tung, plastig gris. :såga

Tycker båden hyndan och Super Teneren ser smäckiga ut.
Hur är det egentligen med markfrigången på Hondan?

Ska bli intressant att se vad BMW kommer med härnäst. Den befintliga GSen har funnits sen 04 med bara små facelifts sedan dess.

Skulle förvåna mig om de avskaffar boxern eftersom befintliga kunder skulle bli helt vansinniga.

Å andra sidan skulle de nå en helt ny kundgrupp med en ny effektstark hoj ala Multistradan. Kanske släpper de en helt ny hoj med radfyra och massa bling som liknar Multin?

Nya boxer kanske blir såhär? Lite rakare linjer?

une-future-bmw-r-1300-gs-%C2%A9-photomontage-jerome-vannesson-43385-1-zoom.jpg

Last edited:
Det skulle ju kunna vara så att kåpor och plast gör att den ser stor och tung ut... Men vad vet jag. Någon som har några siffror på den?

Kan inte riktigt förstå varför denna skulle se lättare eller smidigare ut :va

BMW-R1200GS-Adventure-2008.jpg

Sen om den är det är ju en annan femma.

BMW-R1200GS-Adventure-2008.jpg

Sen om den är det är ju en annan femma.

Well, nu jämför du äpplen och päron.

Det där är Adventure-modellen, 2006-års modell, med 33-liters tank. Klart att den ser mycket större ut. "Nya" modellen ser inte lika buttig ut. Den står sig dock bra i konkurrensen viktmässigt sätt. Annars också faktiskt.

Den här är rätt cool:
visabild.php

Last edited:
Medelåldersmän som vill ge ett sken av att vara en offroadare men som i själva verket helst åker på långturer på asfalt...
Är det verkligen det man vill? Jag kan tänka mig att många väljer en sk "offroad" för den upprätta sittställningen samt smidigheten jämfört med en fullskallig touringhoj (tex pan european). Då är plötsligt hojar som varadero och crosstourer riktigt bra. Alla vet att dessa hojar hör hemma på asfalt, så man lär nog inte ge sken av något annat..

På tal om inget:

BMW F800 GS
2008-BMW-F800GS.jpg
Det där är fan den snyggaste BMW-offroad hojen jag har skådat!!

Antagligen för att den är mindre inkapslad och ser lite mer rå och luftig ut.

Well, nu jämför du äpplen och päron.

Det där är Adventure-modellen, 2006-års modell, med 33-liters tank. Klart att den ser mycket större ut. "Nya" modellen ser inte lika buttig ut. Den står sig dock bra i konkurrensen viktmässigt sätt. Annars också faktiskt.

Den här är rätt cool:

Jo visst gör jag det, men att kalla BMWn för lätt och smidig tycker jag ändå inte är riktigt rätt :)

Missförstå mig rätt, jag gillar BMWn och lär nog äga en framöver, men att Hondan skulle se mycket större och tyngre ut, nja...

Jo visst gör jag det, men att kalla BMWn för lätt och smidig tycker jag ändå inte är riktigt rätt :)

Missförstå mig rätt, jag gillar BMWn och lär nog äga en framöver, men att Hondan skulle se mycket större och tyngre ut, nja...

Nä, visst. Båda är tunga hojar. Dock kan man med linjespelet få saker att se mer eller mindre tunga ut.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!