Honda CRF450L

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L
Tänkte starta tråden som har potential att bli den kortaste på Sporthoj.. Har inte sett någon tråd om denna förträffliga offroadhoj än.
Jag tror ju själv att det inte sålts jättemånga i Sverige, och att ännu färre hänger här.
Jag köpte min årsmodell -19 begagnad med 84 mil på mätaren lagom till vintern -22. Den var i dyrast laget men tidigare ägare har blåst en rejäl hög med pengar på den med tex Vortex ecu och Yoshi helsystem mm. Så jag har sluppit dom sorgliga 24 hk den såldes med här. Jag har sett bänkkörningar på tuben där dom lämnar 48 hk, med samma moddar som på min, antagligen omräknat till motoreffekt och inte på hjulet.
Tror inte jag köpt den original..
 

Bifogat

  • DSC_0611.JPG
    DSC_0611.JPG
    2.7 MB · Visningar: 22

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker
@Saabraggarn

Har jagat en sådan cykel i flera år, haft den på bevakning hur länge som helst på tex Blocket.
Tyvärr så är den löjligt dyr de få gånger den dyker upp så jag får väl fortsätta att drömma...
Tror det är en sällsamt trevlig hoj att åka grus med!
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L
Ett par sommarbilder i sitt rätta element.
@El Presidente Den går riktigt fint på grus, men jag gillar skogen mer. Gick från en 701 Enduro till denna för att jag hamnade i situationer med den som den var för stor och tung för. Ingen lättviktare Hondan heller men skiljer nog 25 kg kanske..
P8010007.JPG
 

Bifogat

  • P8010006.JPG
    P8010006.JPG
    1.4 MB · Visningar: 13

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L
För er som tror att 450:in har en massa gemensamt med 300:an och bara är dyrare.
Jag tror att denna video är ganska nära sanningen.
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
När man tittar på specen förstår man varför Itchy Boots kör 300’an!
10 ggr längre serviceintervall på 300’an ?

300’an har visst 27 hk original, vad har 450?

IMG_2961.jpeg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ja, Hondas CRF300 kan aldrig direkt jämföras med CRF450, det är två helt olika hojar. Jag provkörde CRF300 Rally i höstas, den är ganska lik min Kawasaki KLX230 fast med aningens mer kraft i motorn, samt en klass högre i komforten om man kan säga så.

Ett par år sedan var det aktuellt för mig att skaffa en rivigare och hållbarare cykel för cross och enduro. Jag gick till en affär som sålde just sådana motorcyklar (DinMC i Rotebro), och ville köpa en 450cc KTM enduro/cross med lampor och blinker.

Säljaren informerade mig bestämt men artigt att jag inte skulle köpa en 450, utan helst en 250, 300 eller max en 350. Argumentet var något med "hantering i skogen", och "roterande massa i motorn". Som min mamma alltid gjorde när vi köpte skor till mig, köpte jag största möjliga storleken enligt expertens rekommendation, en KTM 350 EXCF.

Din 450 borde således vara en bra jota starkare än min 350 trots att min faktiskt har ca 40hk ('öppnad' av pojkarna på verkstan efter köpet), möjligtvis något klumpigare på småstigar och i stenig miljö typ enduro. Men rivigare i starter på t ex en crossbana där fart och hopp är prio 1, förutsatt att bakdäcket greppar.

Emellertid har jag aldrig slutat tänka på 450cc, i synnerhet encylindriga sådana. Visst är 650-700 cc också på tapeten men av någon anledning går min mentala gräns nånstans kring 500cc.

Sedermera har jag lärt känna folk med 700-800cc äventyrshojar, att hänga med på små dagsäventyr runt södertörn på min 450, som för övrigt raskade på utan problem på motorvägarna, var som att vara med i ett YT-klipp; spännande, läroroikt, overkligt och framförallt roligt.

Med risk att frångå ämnet lite nu, min 450cc är en Fantic Caballero "500 Rally", alltså 450 cc. Med offroad-style och 1-cylindrig motor hoppas jag att den kvalar in mig i eventuella '1-cylinder offroad klubben' :LOL:

För att sammanfatta hojen snabbt och ärligt är det som att rida på en stucken galt, den är inte lika smidig som en avsedd terrängmaskin, men det går fort frammåt och liksom ... över saker.

IMG_0530.JPG
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Ja, Hondas CRF300 kan aldrig direkt jämföras med CRF450, det är två helt olika hojar. Jag provkörde CRF300 Rally i höstas, den är ganska lik min Kawasaki KLX230 fast med aningens mer kraft i motorn, samt en klass högre i komforten om man kan säga så.

Ett par år sedan var det aktuellt för mig att skaffa en rivigare och hållbarare cykel för cross och enduro. Jag gick till en affär som sålde just sådana motorcyklar (DinMC i Rotebro), och ville köpa en 450cc KTM enduro/cross med lampor och blinker.

Säljaren informerade mig bestämt men artigt att jag inte skulle köpa en 450, utan helst en 250, 300 eller max en 350. Argumentet var något med "hantering i skogen", och "roterande massa i motorn". Som min mamma alltid gjorde när vi köpte skor till mig, köpte jag största möjliga storleken enligt expertens rekommendation, en KTM 350 EXCF.

Din 450 borde således vara en bra jota starkare än min 350 trots att min faktiskt har ca 40hk ('öppnad' av pojkarna på verkstan efter köpet), möjligtvis något klumpigare på småstigar och i stenig miljö typ enduro. Men rivigare i starter på t ex en crossbana där fart och hopp är prio 1, förutsatt att bakdäcket greppar.

Emellertid har jag aldrig slutat tänka på 450cc, i synnerhet encylindriga sådana. Visst är 650-700 cc också på tapeten men av någon anledning går min mentala gräns nånstans kring 500cc.

Sedermera har jag lärt känna folk med 700-800cc äventyrshojar, att hänga med på små dagsäventyr runt södertörn på min 450, som för övrigt raskade på utan problem på motorvägarna, var som att vara med i ett YT-klipp; spännande, läroroikt, overkligt och framförallt roligt.

Med risk att frångå ämnet lite nu, min 450cc är en Fantic Caballero "500 Rally", alltså 450 cc. Med offroad-style och 1-cylindrig motor hoppas jag att den kvalar in mig i eventuella '1-cylinder offroad klubben' :LOL:

För att sammanfatta hojen snabbt och ärligt är det som att rida på en stucken galt, den är inte lika smidig som en avsedd terrängmaskin, men det går fort frammåt och liksom ... över saker.

View attachment 494287
Du får prova min 790 till våren!?
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L
Hade jag velat haft en endurohoj så hade jag inte köpt Hondan, för det kommer den aldrig att vara.
Då hade jag köpt en tvåtakt hellre.
Men jag kan åka stigar och traktorspår och dylikt i princip från stugknuten i ett par timmar med endast korta asfaltstransporter och ha riktigt roligt under tiden. Och när jag har fått nog så tar jag vägen hem, kanske åker in till stan och köper en glass och åker förbi och tvättar av hojen också. Så pass högt växlad på 6:an så det är inga problem att ligga och marcha i typ hundra dom två, tre milen hem.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker
Ett par sommarbilder i sitt rätta element.
@El Presidente Den går riktigt fint på grus, men jag gillar skogen mer. Gick från en 701 Enduro till denna för att jag hamnade i situationer med den som den var för stor och tung för. Ingen lättviktare Hondan heller men skiljer nog 25 kg kanske..
View attachment 494171
Känner igen det där.
Hamnade lite i samma situation jag med och sålde min XR650 till förmån för min nuvarande XR400...
Kan i samma andetag erkänna att det går inte en gång när jag är ute o kör 400:an (som är en väldigt trevlig bekantskap!) och saknar det bästa med 650:n - dess rova!
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L
Jo, 701:an är ju grym motormässigt. Lyfte framhjulet på dom 4 första växlarna.. Däremot tyckte jag den var lite svår på gruset i och med att den ville ha lite varv för att skotta grus och blev då lite svårdoserad (hysterisk). Ville gärna gå på tvären.
På Hondan spelar det mindre roll vilken växel som ligger i, den går att hänga ut på sladd ändå. Mycket bredare register. Känns som jag slår på gas mycket tidigare i böjen än på Huskyn.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Körde lillebror 250L nu ett år men blev less på saknad effekt, mycket rolig i spåren men lite större grusväg saknas det knuff. Nyss köpt en DRZ400S för grusåka istället vars prisbild är lite mer rimlig, storebror 450 är häftig men priset och serviceintervallerna är bara sjukt.

Sen att cykeln är obrukbar utan vortex ECU med sina flame outs?
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L
Körde lillebror 250L nu ett år men blev less på saknad effekt, mycket rolig i spåren men lite större grusväg saknas det knuff. Nyss köpt en DRZ400S för grusåka istället vars prisbild är lite mer rimlig, storebror 450 är häftig men priset och serviceintervallerna är bara sjukt.

Sen att cykeln är obrukbar utan vortex ECU med sina flame outs?
Nu har jag inte kört min original men att kalla den obrukbar tror jag nog är att ta i. Läser om många som åker helt original och aldrig varit med om nån flame out. Men som sagt jag kan varken bekräfta eller dementera.

Jämför du med en DRZ och 250l så är den ju dyr..
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top