Honda CRF450E

Nils N

Hail Norrland
Gick med
1 Dec 2003
Hoj
mellan 2
Byggs Honda CRF450E om i Italien?

Har fått höra att alla crf är crossar i grunden men att de byggs om i italien till enduro...stämmer detta??? Kollade Hondas hemsida och där fanns ju en enduromodell benämnd CRF450E! Blir lite förvirrad!!

Någon som har en uppfattning om hur väl CRF450E 2003 funkar till SM på gatan? Nått man bör se upp med? Går den att jämföra med KTM:s motsvarigheter?

//Nisse

Last edited:
ja det är en cross från början..
vad jag vet så bör du inte åka med crf en på gatan då det är en tävlings maskin som inte är byggd för det
mvh tobbe

Nils N skrev:
Har fått höra att alla crf är crossar i grunden men att de byggs om i italien till enduro...stämmer detta??? Kollade Hondas hemsida och där fanns ju en enduromodell benämnd CRF450E! Blir lite förvirrad!!

Någon som har en uppfattning om hur väl CRF450E 2003 funkar till SM på gatan? Nått man bör se upp med? Går den att jämföra med KTM:s motsvarigheter?

//Nisse
Brutalt namn! :tummenupp

kille på 18 år som ska (försöka) ta mc kort innan vintern kanske kan utveckla sig lite när det gäller italienteorin!? Sedan kan du ju vidare upplysa mig om du vet nån cross/enduro som i grunden inte är gjord för tävling/racing? Kan dock hålla med om att vissa cyklar, främst mx, inte lämpar sig lika bra på gatan som en enduro eller fabriksmotard!

MVH

Nils N skrev:
kille på 18 år som ska (försöka) ta mc kort innan vintern kanske kan utveckla sig lite när det gäller italienteorin!? Sedan kan du ju vidare upplysa mig om du vet nån cross/enduro som i grunden inte är gjord för tävling/racing? Kan dock hålla med om att vissa cyklar, främst mx, inte lämpar sig lika bra på gatan som en enduro eller fabriksmotard!

MVH

1: Glöm allt vad cross heter om du ska köra gata, att lv-regga en cross kostar mer än det smakar.

2: I grunden är alla enduro/crossar byggda för tävling/racing. Offroad lämpar sig mer för gata

Chris Husky skrev:
1: Glöm allt vad cross heter om du ska köra gata, att lv-regga en cross kostar mer än det smakar.

2: I grunden är alla enduro/crossar byggda för tävling/racing. Offroad lämpar sig mer för gata

Öhhh....Nu är ju CRF(E) en till enduro ombyggd cross. Så vari ligger den stora kostnaden. Alla prylar sitter där redan, 100 watts lyse mm. Kostnaden minimeras alltså till, då den är oreggad, avgiften för landsvägsregistrering typ 900 pix. Nu är det ju kombinationen som jag söker...att kunna åka mx-bana, enduro och lite i stan.

Fixx skrev:
Titta på en Xr650, Ktm 640, 625 och 660

Tack för tipsen! Dessa hojar kör man ju knappast gärna på crossbana och mellan tallarna i endurospåret, inte med min överkropp och kondition ialla fall, fast det kunde ju inte du veta! Skall alltså bruka den till enduro/mx och sm!

den har bra mkt lägre komp å så, ska du ha en crf för gata så köp motarden på en gång och sluta hålla på tjaffsa. fan det kommer bli 10ggr dyrare att hålla på som du vill göra...
köp en xr 650. bra pålitlig hoj som man kan åka fort på.

devetdu skrev:
den har bra mkt lägre komp å så, ska du ha en crf för gata så köp motarden på en gång och sluta hålla på tjaffsa. fan det kommer bli 10ggr dyrare att hålla på som du vill göra...
köp en xr 650. bra pålitlig hoj som man kan åka fort på.

Jasså, vad är det som kostar så in åt helvete mycket då du som vet?

Nils N skrev:
Öhhh....Nu är ju CRF(E) en till enduro ombyggd cross. Så vari ligger den stora kostnaden. Alla prylar sitter där redan, 100 watts lyse mm. Kostnaden minimeras alltså till, då den är oreggad, avgiften för landsvägsregistrering typ 900 pix. Nu är det ju kombinationen som jag söker...att kunna åka mx-bana, enduro och lite i stan.

Exakt var i inlägget jag citerade ser du ngt om just CRF(E)? Du frågade rent allmänt om cross/enduro hojar vilket jag oxå besvarade!

Nils N skrev:

//Nisse

http://www.hmmoto.it/
Det är sant att italienarna bygger om crosshojarna till enduro och motard.
Men dom säljs via "vanliga" hondahandlare här i Sverige.

Nils N skrev:

Hur många annonser med Honda CRF tillsalu har du sett med hojar som är landsvägsreggade? (förutom HM-hojarna såklart)
Jag har sakt det tidigare men jag kan väl säga det igen: Prova att ringa Bilprovningen så ska du få se hur lätt det är att regga in en crosshoj.

Leffe skrev:
Hur många annonser med Honda CRF tillsalu har du sett med hojar som är landsvägsreggade? (förutom HM-hojarna såklart)
Jag har sakt det tidigare men jag kan väl säga det igen: Prova att ringa Bilprovningen så ska du få se hur lätt det är att regga in en crosshoj.

Ja, eller så kan du bespara mig på ett samtal genom att berätta hur lätt det är att regga in en crosshoj! Vad brukar vara problemet som Du, och då menar jag bara DU, har märkt när du försökt? Vilka hojar har du försökt att regga in? Vad säger dina erfarenheter?

Chris Husky skrev:
Exakt var i inlägget jag citerade ser du ngt om just CRF(E)? Du frågade rent allmänt om cross/enduro hojar vilket jag oxå besvarade!

Jasså mannen, är det din morsa på bilden? Läs mitt första inlägg så fattar du kanske varför ditt inlägg var så onödigt ;)

Nils N skrev:
Ja, eller så kan du bespara mig på ett samtal genom att berätta hur lätt det är att regga in en crosshoj! Vad brukar vara problemet som Du, och då menar jag bara DU, har märkt när du försökt? Vilka hojar har du försökt att regga in? Vad säger dina erfarenheter?

Ljudet
CR500 & SX525
Köp en hoj en redan är reggad.

Nils N skrev:
Jasså mannen, är det din morsa på bilden? Läs mitt första inlägg så fattar du kanske varför ditt inlägg var så onödigt ;)

Vilken attityd du har? Lägg av med den! :fatta!

Så här är det, som folk försöker säga till dig:
Det finns ingen hoj som är gjort för att åka landsväg
enduro och cross. Så är det.

Sen finns det olika kompromisser, t.ex. en XR 650 kan
du toura med på gatan utan problem, köra SM. Den
funkar i endurospåret och crossbanan om man gillar
att brottas och inte har anspråk att göra bra tider....
En CRF är inte byggd för landsvägskörning, den klarar lättare
bus o dyl i stadsmiljö men tål inte att ligga på konstantgas
längre sträckor. Dock är den klart konkurrenskraftig som
SM och enduro/cross.

Liknande är det med andra märken.
Så sätt dig ner och fundera på vad du ska använda den,
tänk igenom vad du skriver så får du säkert både bra och
trevliga svar tillbaka.

Ok?

Hondacrf450sm skrev:
Vilken attityd du har? Lägg av med den! :fatta!

Så här är det, som folk försöker säga till dig:
Det finns ingen hoj som är gjort för att åka landsväg
enduro och cross. Så är det.

Sen finns det olika kompromisser, t.ex. en XR 650 kan
du toura med på gatan utan problem, köra SM. Den
funkar i endurospåret och crossbanan om man gillar
att brottas och inte har anspråk att göra bra tider....
En CRF är inte byggd för landsvägskörning, den klarar lättare
bus o dyl i stadsmiljö men tål inte att ligga på konstantgas
längre sträckor. Dock är den klart konkurrenskraftig som
SM och enduro/cross.

Liknande är det med andra märken.
Så sätt dig ner och fundera på vad du ska använda den,
tänk igenom vad du skriver så får du säkert både bra och
trevliga svar tillbaka.

Ok?

Ja, nu har jag aldrig nämnt något om att ligga å toura efter landsvägen. Förstår inte var du läst att jag vill veta om en enduro el cross funkar på landsvägen...
Så varför besvära sig med att svara på frågor som aldrig ställts? "Det finns ingen hoj som är gjort för att åka landsväg
enduro och cross. Så är det".

Då man inte kan åka lagligt i stan (utan att det rör sig om transportsträcka till eller från tävling träning) med enbart e-regg så blir kontentan att man får lv-regga. Detta betyder dock inte att man just åker landsväg....eller?

Trevlig Helg

//Nisse :)

Nils N skrev:

//Nisse

Jag funderade lite mellan CRF450 SuperMotarden och XR650R Motard.
CRFen är INTE gjord för gatbruk, igentligen. Den är ju reggad och visst kan man köra med den. :)
Men den tål inte normal LAGLIG körning. Den är inte byggd för konstant gas över längre tid. Den går sönder. För hög trimmning på den, i princip.

Klart, om du servar den som en gnu kommer den hålla, men efter ett år kommer du säkert spy på all service och börja slarva, och då kommer raset som på posten (dvs försenat...).
Jag antar att de slängt in e ryckutjämnare på SM modellen, men det lär inte finnas på Enduro modellen, så det MÅSTE du har om du inte vill rasa växlelådan. Den är byggd för grus motstånd och inte supergreppande assfalt.

Och att regga en CRF? Lycka till...
Det Svensk Bilprovning är mest intresserade av är ljudnivån på hojen som helhet, inte bara avgas buller.
Avgasernas relativa renlighet.
All belysning förståss. Men det fixar man ju enklast.
Backspeglar, måste man ha numera (från 2003, har jag för mig?)

Det är inte en vanligt besikning du går igenom utan en Reg-besiktning och då verkligen LETAR de saker som de kan fälla dig på.

Skit i att köpa en CRF450E, köp SM modellen så slipper du alla de problemen. Skaffa credit kort för det kommer du att behöva till service besök. Om du inte fixar det själv, men det kostar att sälja en hoj utan stämplar...

Eller köp en XR650R + ett gymkort så får du en Fet hoj och med lite flax en snygg brutta på köpet... :hihi

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT