Honda crf450 motard

Är det verkligen ingen som har bytt kolv på sin CRF och sedan mätt upp slitage på kolv och cylinder vid x antal timmar?
 
Jag tog tummen ur och mätte upp min gamla kolv.

Diam. i linje med insug/avgas (mm) [servicelimit]
Över ringar: 95.84
Under ringar: 95.93
Kjol, mitt: 96.05 [95.87]
Kjol, botten: 96.00

Diam. vinklelrätt rel. insug/avgas
Över ringar: 95.76
Under ringar: 95.77

Värst nötning på kolven var i princip mitt på kjolen (där också endast servicelimit finns specad). Nötningen kan nog betecknas som mild då endast ytbeläggningen har nötts bort på topparna av de runtgående spåren.
Kolvringen hade nötningsspår så tillverkningsreporna i princip var borta.

Oscar: Nötningenhastigheten blir inte automatiskt större bara därför att spelet ökat. Det måste finnas en orsak, typ högre "kolvslap's"-hastighet vilket kan ge högre kontakttryck och då eventuellt större nötningshastighet... typ... Men differensen mellan standardspel och slitagespel verkar för låg för att det ska vara relevant i fallet med kolven.

Lyckas f-n inte posta en bild... (Tänkte smälla upp en bild från en ytmätmaskin på värsta stället på kolven.)
 
hur länge har du åkt på den kolven, och hur?
dvs mkt banan eller mkt gata eller båda i så fall hur mkt ungefär...
 
Tyvärr vet jag inte säkert. Jag köpte den begagnad och då menade säljaren att den kanske gått ca 20h. Men jag räknar kallt med att den gått minst det dubbla. Timmarna går ju fort när det är skoj... Jag bytte i alla fall kolv direkt för att vara på den säkra sidan.
SlirDavid eller Leffe har kanske bättre koll på hur många timmar den gått då det är fd Sundlöfs, eller?
 
bytte min kolv direkt när jag köpte min med. den var rätt sliten och säljaren sa att han kört ca 25h.
och den så så där ut. så om jag nu kört ca 16 timmar på min med fullt varv konstant så är det nog dax att byta. visar det sig att den är schysst så kan jag öka intervallen en aning...
bra att snacka med andra som har lika dana hojar så man kan byta erfarenheter!

:tummenupp
 
kjhkhkl

DETVETDU:

Men Cylindern har ju Nikasil behandling. Och om jag förstått rätt så nöts den inte alls.

Det som kan hända är att en flagna kan lossna runt insug eller utblås. Men då havererar ju motorn ganska fort.

Och jag tror man känner när kolvbyte behövs. Man börjar ju förlora effekt före det blir skadligt. Såvida inte kolven spricker men jag tvivlar på att det är utmattnings skador som servicen är baserad på. Det måste ju vara kolvslitaget. På en normal tvåtaktskolv ( inte CRF kolv som inte se ut som ett snusdoselock)

Är det väl nötningen på vingarna som gör att kolven börjar oscillera och att spelet gör att cylindern inte leder bort värme från kolven lika bra.

Föresten undrar jag om någon kan bedömma om kolven på bilden är för sliten eller om det är ok att bara byta ringarna.
PS. Det går att lista ut vad som hänt genom att titta på bilderna
 

Bifogat

  • haveri.jpg
    haveri.jpg
    120.7 KB · Visningar: 112
Re: kjhkhkl

Den har nog gjort sitt...cylindern skulle behöva nickasilas om oxå...är det RM125:an eller?

SlirDavid skrev:
DETVETDU:

Men Cylindern har ju Nikasil behandling. Och om jag förstått rätt så nöts den inte alls.

Det som kan hända är att en flagna kan lossna runt insug eller utblås. Men då havererar ju motorn ganska fort.

Och jag tror man känner när kolvbyte behövs. Man börjar ju förlora effekt före det blir skadligt. Såvida inte kolven spricker men jag tvivlar på att det är utmattnings skador som servicen är baserad på. Det måste ju vara kolvslitaget. På en normal tvåtaktskolv ( inte CRF kolv som inte se ut som ett snusdoselock)

Är det väl nötningen på vingarna som gör att kolven börjar oscillera och att spelet gör att cylindern inte leder bort värme från kolven lika bra.

Föresten undrar jag om någon kan bedömma om kolven på bilden är för sliten eller om det är ok att bara byta ringarna.
PS. Det går att lista ut vad som hänt genom att titta på bilderna
 
Ser ut att ha varit farligt nära att skära fast i cylindern.
För varmt eller för snålt....?
 
SlirDavid, det är inget fel på den där kolven. Ring-slap är fullständigt normal vid inkörning (jag förmodar att den bara är inkörd). Det där är bara ett tecken på att kolvring och ringspår har nötts in bra genom microsvetsning. ;-)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top