Honda CRF450 HM "Metallskrammel"

hondacrf

Enduro åkare gör det i skithålet!!!
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
Yamaha XJ600S, TWS PRO R2 2005
Tjenare,

har en HONDA crf 450 HM Års 2004. med ett oroväckande ljud ibland,
När jag köpte den så lät den som en skörde tröska men det berodde på
att dekomp ventilen stod helt fel, :squid
men ibland så kommer det ett metall skrammel ljud ifrån motorn, svårt att förklara, men som att 2 metallbitar går emot varandra väldigt fort, :dummer

det kommer bara ibland men oftast om jag ska accelerera på en hög växel
från lågt varv, alltså när motorn belastas, :rolleyes:

Vet någon vad detta kan vara :va

Last edited:
hondacrf skrev:
2468786 Tjenare,

har en HONDA crf 450 HM med ett oroväckande ljud ibland,
men ibland så kommer det ett metall skrammel ljud ifrån motorn, svårt att förklara, men som att 2 metallbitar går emot varandra väldigt fort, :dummer

Det behövs kanske göras en ventiljustering?

hondacrf skrev:
2468786 ibland så kommer det ett metall skrammel ljud ifrån motorn, svårt att förklara, men som att 2 metallbitar går emot varandra väldigt fort, :dummer

Så brukar det låta när vevlagret håller på att gå ner sig:näsblod

Geronimo79 skrev:
2468794 Det behövs kanske göras en ventiljustering?

Ne ventilerna spelet är det inte, dom är precis kollade och var bra

Busaberg skrev:
2469336 Så brukar det låta när vevlagret håller på att gå ner sig:näsblod

Ok det låter mindre kul,

hur kontrollerar jag det lättast?

Last edited:
Det låter i mina öron som det är kedjan. Min slår i svingen någonstans när jag är för lågt i varv & matar på med gas, blir extra tydligt om kedjan är lite för slak.

hondacrf skrev:
2468786 Tjenare,

har en HONDA crf 450 HM med ett oroväckande ljud ibland,
Honda har ingen dekomp ventil:tummenupp men som busaberg sa det verkar vara vevstakslagret brukar vara det på hondan .jag har bytt mitt 2 gånger (på crossen)ta loss svänghjulskåpan hittar du kopparspån där så är det garanterat vevstakslagret!!

Last edited:
Det låter som vevlagret hålla på att ge sig. Åk till en mekaniker/kompis som du litar på och låt han lyssna på den.

Bushmyra skrev:
2469616 Honda har ingen dekomp ventil:tummenupp men som busaberg sa det verkar vara vevstakslagret brukar vara det på hondan .jag har bytt mitt 2 gånger (på crossen)ta loss svänghjulskåpan hittar du kopparspån där så är det garanterat vevstakslagret!!

Jaså vad heter då den justeringen som sitter uppe på en utav avgas ventilerna, det är liksom en extra vipp arm som går ovanpå den ena avgas ventilen, och den kan man justera genom en låsmutter och skruv justering,
spelet ska vara 0,36 på den, och MC - Hörnan i södertälje (Honda återförsäljare) kallade den för dekomp ventil. :confused:

Men tack för det andra tipset, jag ska ta bort den kåpan och kolla. :tuttar

hondacrf skrev:
2469706 Jaså vad heter då den justeringen som sitter uppe på en utav avgas ventilerna, det är liksom en extra vipp arm som går ovanpå den ena avgas ventilen, och den kan man justera genom en låsmutter och skruv justering,
spelet ska vara 0,36 på den, och MC - Hörnan i södertälje (Honda återförsäljare) kallade den för dekomp ventil. :confused:

Men tack för det andra tipset, jag ska ta bort den kåpan och kolla. :tuttar
my mistake vilken årsmodell har du??

Barrett skrev:
2469519 Det låter i mina öron som det är kedjan. Min slår i svingen någonstans när jag är för lågt i varv & matar på med gas, blir extra tydligt om kedjan är lite för slak.

Jag kom precis hem ifrån en åktur, och farsan åkte bakom mej, och han sa att kedjan slår upp och ner när jag åker, så jag kollade lite närmare på kedjan och den var faan helt slut, glappar som faan i sidled, men den är rätt justerad i längdsled.

Så jag tror att det är ett utav felen men inte det ända, det låter liksom som att det kommer ifrån motorn också

Bushmyra skrev:
2469713 my mistake vilken årsmodell har du??

Det är en CRF450 HM års 2004 den modellen med en enkel kamaxel

Last edited:
hondacrf skrev:
2469716 Jag kom precis hem ifrån en åktur, och farsan åkte bakom mej, och han sa att kedjan slår upp och ner när jag åker, så jag kollade lite närmare på kedjan och den var faan helt slut, glappar som faan i sidled, men den är rätt justerad i längdsled.

Så jag tror att det är ett utav felen men inte det ända, det låter liksom som att det kommer ifrån motorn också

Det är en CRF450 HM års 2004 den modellen med en enkel kamaxel
Verkar skumt har rivit en sån motor och bytt vevlager fanns inget sånt på den!

Bushmyra skrev:
2470555 Verkar skumt har rivit en sån motor och bytt vevlager fanns inget sånt på den!

Okej, ja jag har en polare som hade en CRF450 års 2004 alltså en cross ej en HM och han hade den gamla motorn med dubbla kammar på den fast att på 04:an så ska det vara enkel kam, men han hade även en dekomp ventil på den.

hondacrf skrev:
2471160 Okej, ja jag har en polare som hade en CRF450 års 2004 alltså en cross ej en HM och han hade den gamla motorn med dubbla kammar på den fast att på 04:an så ska det vara enkel kam, men han hade även en dekomp ventil på den.

:va Enkelkam med vipphistoria för avgasventilerna sitter väl på alla Honda 450 oavsett årsmodell?

Barrett skrev:
2471169 :va Enkelkam med vipphistoria för avgasventilerna sitter väl på alla Honda 450 oavsett årsmodell?

Ne på polarens 450 04:a så hade han dubbla kammar en för insug och en för avgas.
Och vad han har fått fram så var det så tidigare

Barrett skrev:
2471212 -02 har det inte iaf.

enligt en ritning som han fick angående ventil justeringar så var det så på 03:an det står det på ritningen.

Alla CRF 02-06 har enkelkam. Konstruktionen är exakt samma på min 06a som på min gamla 02a. Samesame, but nyare.

Ludde skrev:
2471222 Alla CRF 02-06 har enkelkam. Konstruktionen är exakt samma på min 06a som på min gamla 02a. Samesame, but nyare.

Då är det nog dags att polaren skaffar sej glasögon :yoparty

Barrett skrev:
2469519 Det låter i mina öron som det är kedjan. Min slår i svingen någonstans när jag är för lågt i varv & matar på med gas, blir extra tydligt om kedjan är lite för slak.

Eftresom jag upptäkte att kedjan var slut, så åkte jag och köpte en på vägen hem idag, och monterade dit nu ikväll, :)

Men när jag hade bort kedjeskyddet fram så såg jag att kedjan hade gått emot den plåtbiten som ligger innanför plast kedjeskyddet,
och jag antar att den har gjort det för att jag har haft motard drevning på den, 17 kugg fram, och det i kombination med en dålig kedje gjorde nog att den gick emot där, :pannkyss

Jag satte dit cross drevning fram 13 kugg, och monterade den nya kedjan och sen ut och gasade, nu är skrammel ljudet borta :tuttar

Men nu är det ett vinnande ljud ifrån motorn istället, såg att olje nivån var i lägsta laget, ska köpa olja och filter imorgon, byta och testa igen.

hondacrf skrev:
2472084 Eftresom jag upptäkte att kedjan var slut, så åkte jag och köpte en på vägen hem idag, och monterade dit nu ikväll, :)

Men när jag hade bort kedjeskyddet fram så såg jag att kedjan hade gått emot den plåtbiten som ligger innanför plast kedjeskyddet,
och jag antar att den har gjort det för att jag har haft motard drevning på den, 17 kugg fram, och det i kombination med en dålig kedje gjorde nog att den gick emot där, :pannkyss

Jag satte dit cross drevning fram 13 kugg, och monterade den nya kedjan och sen ut och gasade, nu är skrammel ljudet borta :tuttar

Men nu är det ett vinnande ljud ifrån motorn istället, såg att olje nivån var i lägsta laget, ska köpa olja och filter imorgon, byta och testa igen.

Vad va det jag sa? :tummenupp
Men ajja bajja. Du byter väl inte kedja utan att byta hela drivpaketet? Isf är det dax att åka & köpa ny kedja igen.

*/ ?>
Back