Honda crf450 Är den slöare??

• Thread starter Thread starter zoda
  • Start date Start date
Supermoto skrev:
Jag är rätt kass på att slanga men på husan går det tokenkelt. Jag vågar inte köra på ettan och nästan inte tvåan heller för det blir för hetsigt. Jag använder 3an och 4an för det. De som har bättre teknik kör även på 5an.
(blev eggad att skriva av den kommentaren)
Jag är inte heller vass på slanga (så maskinen gör de mesta åt mig :D), 1an går bra om man är lite försiktig på gasen men den använder jag väldigt väldigt sällan, 2an brukar jag plocka upp den på, tycker den e lagomt hetsig. Trean går även den gasa upp på men det går lite trögare att få upp den högt (man hamnar rätt högt upp i registret imo, ändå mitt andraval till "upp-plocknings-växel"). Fyran med ryck i styret (du flytar fram överkroppen och kastar dig bakåt samtidigt som du slår på [inte riktigt lika dramatiskt som det låter då]), och femman med stadigt trampande med fötterna samt nertonad fjärdeväxelsteknik (stående då). Sexan är som en överväxel men går bra åka på om man ligger på eller nära balanspunkten och växlar upp :)

Slutnota: Det går wheela med en husaberg :rofl

OlleR skrev:
(blev eggad att skriva av den kommentaren)
Jag är inte heller vass på slanga (så maskinen gör de mesta åt mig :D), 1an går bra om man är lite försiktig på gasen men den använder jag väldigt väldigt sällan, 2an brukar jag plocka upp den på, tycker den e lagomt hetsig. Trean går även den gasa upp på men det går lite trögare att få upp den högt (man hamnar rätt högt upp i registret imo, ändå mitt andraval till "upp-plocknings-växel"). Fyran med ryck i styret (du flytar fram överkroppen och kastar dig bakåt samtidigt som du slår på [inte riktigt lika dramatiskt som det låter då]), och femman med stadigt trampande med fötterna samt nertonad fjärdeväxelsteknik (stående då). Sexan är som en överväxel men går bra åka på om man ligger på eller nära balanspunkten och växlar upp :)

Slutnota: Det går wheela med en husaberg :rofl

själv så ligger man fortfarande på övningstadiet.. har passerat ofrivilliga framhjuls lyft ;)

Supermoto skrev:
Zeb: Min husa har gått 50h/300mil och jag har bytt olja 8-9 gånger. 660n har nästan samma trimgrad som husan men att byta en tiondel så ofta känns inte vettigt. Trots nästan dubbelt så mkt olja. Jag tror du tar ihjäl hojen på det sättet....

Zoda: Visst finns det både 450 och 550 husor oxå. Lite mindre effekt i 550n som enduro än 650n men den finns ju som FC550 oxå. Alltså en 550cc cross. Där har du en dräparmaskin!!!
Jag är rätt kass på att slanga men på husan går det tokenkelt. Jag vågar inte köra på ettan och nästan inte tvåan heller för det blir för hetsigt. Jag använder 3an och 4an för det. De som har bättre teknik kör även på 5an.

Jag säger det igen: KTM vet bättre än er alla hur man ska serva deras hojar. Har dom kommit fram till att 250 mil / 25 timmar är en bra intervall för service så är det det!

Förresten, apropå slangande med hojen: Kör inte på ettan och växla till tvåan när du tror att du kör på tvåan och ska växla till trean....då slår man över, precis som jag gjorde i eftermiddags.... resultat: 1 trasig baklampa á 100 spänn!

:D

//jaG

Hörru, ZEB

Kom inte här å kom :7peta :fatta! :brinnerup :banana

Kom inte här å kom å säga att du ska åka på kinnekulle å klämma 250mil på samma olja efter det ?? Då e du lite taskigt mot din hoj ......

Det här var

1. Ett Påhopp :hihi
2.Det kunde rent teoretiskt bli så här :kocko
3. PÅ min tid kostade bakglaset 332spänn, eller höll "glaset" å lampan innuti höll ?? :fyllisar

*Heda tycker till*

Zeb_Macahan jag råder dig att byta olja minst var 100 mil iafa,om du leker mycket...det går inte åt så mycket olja varje gång=lite pengar.jag körde som längst 70mil mellan oljebyte.ramlagrena skar vid 400mil...660 är inte odödlig :tungan
ps baklampan kostar 250-300:- jag har köpt 4st :rolleyes:
:) peter :)
edit:heda han först(som vanligt)

Tom, Peter - Thanx :fakta :krama

Tom Byron skrev:
Hörru, ZEB

Kom inte här å kom :7peta :fatta! :brinnerup :banana

Kom inte här å kom å säga att du ska åka på kinnekulle å klämma 250mil på samma olja efter det ?? Då e du lite taskigt mot din hoj ......

Det här var

1. Ett Påhopp :hihi
2.Det kunde rent teoretiskt bli så här :kocko
3. PÅ min tid kostade bakglaset 332spänn, eller höll "glaset" å lampan innuti höll ?? :fyllisar

*Heda tycker till*

Jag kommer byta olja var 125e mil tänkte jag eftersom banåkning kommer bli vanligt förekommande. Men för gatåkning är 250 mil det KTM rekommenderar och det jag tror är bra.

Det var väl gatåkning killen skulle syssla med.

PS. reflektorn och lampan klarade sig,glaset blev tusen bitar. Hela kittet med reflektor å allt kostar BTW 336 kronor hos lelles. DS.

//jaG

Tom Byron skrev:
De ha höjt 4spänn på 2år......... det är schysst med KTM delar ju :tummenupp

Det är grymt med KTMdelar. Räknade ut att all plast runt om kostar ca 1300 spänn till hojen... exkl. dekaler iofs.. men ändå... :D

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Det är grymt med KTMdelar. Räknade ut att all plast runt om kostar ca 1300 spänn till hojen... exkl. dekaler iofs.. men ändå... :D

//jaG
Och vevstakssats kostar bara 2900:- :rofl

Zeb: Ja mitt syfte är att köra på väg o ingen bankörning..Imponerande serviceintervall på KTM:en måste jag säga. Börja luta åt en KTM (men jag tycker Husa`n o Honda`n är råare)..

Vad rekommenderar Husa(650cc) för serviceintervall vid vägkörning?

Zeb_Macahan skrev:
Jag kommer byta olja var 125e mil tänkte jag eftersom banåkning kommer bli vanligt förekommande. Men för gatåkning är 250 mil det KTM rekommenderar och det jag tror är bra.

//jaG

Du bör byta oftare en så, man bör alltid byta oljan efter en seriös körning på bana, däremot klarar filterna sig på två oljebyten.

zoda skrev:
Vad rekommenderar Husa(650cc) för serviceintervall vid vägkörning?
Samma serviceintervall som för bankörning. Husan ska inte gå på jämngas!

*Edit, förtydligade lite mer, klantigt nerkladdat :tungan

Last edited:
Holy Rider skrev:
Du bör byta oftare en så, man bör alltid byta oljan efter en seriös körning på bana, däremot klarar filterna sig på två oljebyten.

Att halvera serviceintervallerna tror jag är tillräckligt. Suckan fick iallafall gå 400 mil i princip bara bana innan den fick ny olja, så jag tror inte att KTMen gör av med 2 liter olja på 6*15 minuter....icke!

OlleR skrev:
Samma serviceintervall. Husan ska inte gå på jämngas!

Servar du din var 250e mil?

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Att halvera serviceintervallerna tror jag är tillräckligt. Suckan fick iallafall gå 400 mil i princip bara bana innan den fick ny olja, så jag tror inte att KTMen gör av med 2 liter olja på 6*15 minuter....icke!

Servar du din var 250e mil?

//jaG
gör som du vill.men vad kostar 2liter olja och 5minuter av din tid :rolleyes:
/peter

peter the great skrev:
/peter

Visst gör det det. Det tar 4 liter och 5 minuter av min tid på en rad4, men inte fan byter jag olja efter varje bandag för det... eller ens varannan....

//jaG

peter the great skrev:
/peter

Det är inte oljebyterna som bekymrar mig mest...det är ventilinställningen.
Det ska man väl ställa in efter c:a 40 timmars körning va?
Är det något som är lätt att göra själv för en som inte är så van vid att mecka?

zoda skrev:
Det är inte oljebyterna som bekymrar mig mest...det är ventilinställningen.
Det ska man väl ställa in efter c:a 40 timmars körning va?
Är det något som är lätt att göra själv för en som inte är så van vid att mecka?

Man gör det efter 250 mil när man kör gata.

Det är väl inte helt enkelt, men ha en kompis som är teknisk och en verstadshandbok så ordnar du biffen!

//jaG

*/ ?>
Back