Honda crf450 Är den slöare??

• Thread starter Thread starter zoda
  • Start date Start date
ventil justering och byte av oljefilter byter du vid det utsatta servisintervallen dvs vid 100,350sen var 300mil har jag för mig....
och vad gäller att olja blir dålig beror på att du får grymt mycket spåner i oljan
och du kommer bli chockad när du kollar på magneterna i oljepluggarna speciellt dom första gångerna.då kommer du att byta olja oftare :lol

As for första frågan:
450:n är jävligt vass på klippet.
Tror inte jag tar den med min 520.
Men som sagt; det är på klippet den lever.
Den kan vara totalt dominant på vissa banor, vissa inte.
Hur som helst så är det en askul hoj för den som orkar serva.
Helst på bana. Utan bana: Köp inte en crf 450.

Last edited:
peter the great skrev:
ventil justering och byte av oljefilter byter du vid det utsatta servisintervallen dvs vid 100,350sen var 300mil har jag för mig....
och vad gäller att olja blir dålig beror på att du får grymt mycket spåner i oljan
och du kommer bli chockad när du kollar på magneterna i oljepluggarna speciellt dom första gångerna.då kommer du att byta olja oftare :lol

Bytte olja första gången efter 100 mil ca. Knappt nått spån alls på magnetpluggarna...

Men mitt ex kanske är ett superex :D

//jaG

Provkörde SlirDavids CRF450 idag, jämfört med 520 är den ungefär lika, kanske tillåme lite vassare. Jämfört med husan räcker den till men långt ifrån samma tryck. Man blir tröttare på Husan jämfört med CRFen och KTMen men å andra sidan spelar inte växelvalet lika stor roll då den är björnstark på ett mycke bredare register. Lättare att hålla ner framhjulet med de mindre maskinerna oxo vilket är fördel när man är ny på motard :) Hondan är dessutom snuskigt lätt att slänga omkull, no worries :)

Slutnota av dagens prövningar är att jag nog köper en mindre maskin nästa gång!

jesseboy skrev:
As for första frågan:
450:n är jävligt vass på klippet.
Tror inte jag tar den med min 520.
Men som sagt; det är på klippet den lever.
Den kan vara totalt dominant på vissa banor, vissa inte.
Hur som helst så är det en askul hoj för den som orkar serva.
Helst på bana. Utan bana: Köp inte en crf 450.

Två kompisar till mej har var sin CRF 450 - cross, de har kört 120 timmar med bara oljebyte och oljefilter :)
:hihi han sa från början när han köpte den att han inte ville mecka förrän det var tvunget.
Alltså inga vetiler justerade heller 120 tim borde vara ca 500-gatmil, den serviceintervallen är ju ok.
Min egen hoj har jag bara kört ngra :tungan -saltmil.....är bara såå sugen.

Återfall skrev:
Två kompisar till mej har var sin CRF 450 - cross, de har kört 120 timmar med bara oljebyte och oljefilter :)
:hihi han sa från början när han köpte den att han inte ville mecka förrän det var tvunget.
Alltså inga vetiler justerade heller 120 tim borde vara ca 500-gatmil, den serviceintervallen är ju ok.
Min egen hoj har jag bara kört ngra :tungan -saltmil.....är bara såå sugen.
När det blir tvunget å mecka kan de se fram emot att byta cylinder, kolv, kanske topp beroende på vad som händer med kolven...

Troligtvis är båda cyklarnas cylindrar redan kassa.

Nä, en tusenlapp per 50 timmar eller vad det nu är, det tycker jag att man kan ge moppen.

OlleR skrev:
När det blir tvunget å mecka kan de se fram emot att byta cylinder, kolv, kanske topp beroende på vad som händer med kolven...

Nä, en tusenlapp per 50 timmar eller vad det nu är, det tycker jag att man kan ge moppen.

:mad: någon ide om hur CRF-motorn skulle reagera på 490-kittet :) :)
borde ge ett par tre extra å lite Nm :rolleyes:

Återfall skrev:
:mad: någon ide om hur CRF-motorn skulle reagera på 490-kittet :) :)
borde ge ett par tre extra å lite Nm :rolleyes:
Den får lite extra fart ja :D Men då klassas den ju inte in i 450-klassen längre ;(

OlleR skrev:
Den får lite extra fart ja :D Men då klassas den ju inte in i 450-klassen längre ;(

Jo, i min klass "solskensknuttarnas" :) :)

De ja funderar mest på är om det är värt 6000 :3freak för kittet eller om man köper sej mek.......de blir ju bara fullt mellan rö-ljusen.
Bana borde tära mer på´n :)

I crf450 blir det inte så mycket spån i oljan som är farlig eftersom det är separat olja i motorn o vxl lådan så man borde dubbla service intervallerna på crf n det finns inte många banor man kör 190 eventuelt barkarby vill
man man köra traktor så vasssogod

Last edited:
peter the great skrev:
Zeb_Macahan jag råder dig att byta olja minst var 100 mil iafa,om du leker mycket...det går inte åt så mycket olja varje gång=lite pengar.jag körde som längst 70mil mellan oljebyte.ramlagrena skar vid 400mil...660 är inte odödlig :tungan
ps baklampan kostar 250-300:- jag har köpt 4st :rolleyes:
:) peter :)
edit:heda han först(som vanligt)

Om det rasar vid 400mil spelar det ingen roll om du byter olja 100ggr, det är konstruktionsfel..

orkar inte läsa hela tråden men en crf 450 är ju löjligt med tanke på att honda rekommenderar kolvbyte efter 15 timmar, och det bör man nog följa om man inte kör som en kärring, har själv rasat en sån cykel som gått 50h

robbandalal skrev:
orkar inte läsa hela tråden men en crf 450 är ju löjligt med tanke på att honda rekommenderar kolvbyte efter 15 timmar, och det bör man nog följa om man inte kör som en kärring, har själv rasat en sån cykel som gått 50h

hade du inte bytt nånting på den då under dom 50 timmarna å inte bytt olja eller? låter konsitigt.. vad var det som rasade? alltså vad hände?

CRF 450.....mecka el inte

OlleR skrev:

Jag håller med att om man håller lagom service-intervaller så blir det nog billigast å roligast i längden....... :confused: men :confused:

De e ju just de som är svårt att veta, rätt intervall.

Snackade med en kille som åkte is idag :banana
Hans hoj rasade i lådan förra året, oförklarligt :mad:
Då passade han på att renovera (firma i Tibro).
Den kolven hade gått två !! :huvet säsonger cross/enduro,
men den höll toleransen och även cylindern :confused: givetvis byttes kolven.

Men det finns nog större marginal än vad som står i manualen :)
fast följer man manualen kommer toligtvis ALDRIG ngt att rasa
:banana gillar mest att mecka med vax :banana

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back