Honda CRF1000L Africa Twin Rally

232 kg- 7kg= 225kg
ingen lättviktare
 
Last edited:
232 kg- 7kg= 225kg
ingen lättviktare

Antar att du syftar på mitt inlägg? Nej, den är ju inte särskilt lätt jämfört med de hojar man i första hand ser som grushojar, KTM 690 o likn. Jag tänkte mer att den inte är lika tung som touring-pråmarna GS ADV, XT 1200, KTM 1290, osv.
Den vanliga CRF:en är lite mitt emellan de två kategorierna och kommer det sen en rally-version tror jag det blir en fullträff för grusväg! :tummenupp
 
ktm 1290 R torrvikt 217 kg original , 160hk
Ktm 1090 R torrvikt 207kg ,original, 125 hk
Ktm exc 500 torrvikt 107kg orginal

med lite soppa så blir det lite mer vikt :fakta

Honda AF:
Dry Weight:
STD – 208kg
ABS – 212kg
DCT/ABS – 222kg
 
Last edited:
Du kan väl inte jämföra Super adventure T med en enkel crf 1000..
vad väger då en Guld vinge mot en exc 125:a?

Eller är det alternativa fakta?

Super adventure T väger 222kg torr sedan har den 30 liter soppa + 4 liter olja somt lite kylarvätska. det är en lätt hoj den har även massa tekniskt bling bling.

Hondan är en betydligt "simplare" hoj
 
Last edited:
Du kan väl inte jämföra Super adventuren med en enkel crf 1000..
vad väger då en Guld vinge mot en exc 125:a?

Eller är det alternativa fakta?

Nej, det är precis det jag skrev förut; CRF:en är en lättare viktklass, den utklassar pråmarna på grus! Men tyvärr har den kanske några kilo för mycket för bus i grusgrop o likn.
 
Nej TA är inte i någon lättere viktklass, -den är tung, minst lika tung som vissa konkurrenter.
Tyngst är dock BMW ...
 
Nya ATn är som sagt lite speciell i om att den hamnar mitt emellan korvätarhojarna och den mer traditionella 750/800-klassen. Undrar om det förövrigt är därför den vinner så många har tester? :va -Mer kraft är de mindre konkurrentarna, men fortfarande smidigare än en storbumse.

Nya Rally-versionen var väl iofs småfräck, men jag personligen hade hellre valt valfri KTM som ny. Nya 1090/1290 är minst lika läckra som ATn utseendemässigt, samt har som visat betydligt mer effekt. (Vikten bryr jag mig inte så mycket om på en grustourer). Effekt är inte allt, men kan man få mer av den varan så vill åtminstone jag det när skillnaden är såpass stor, men ändå så lika i pris.
 
Har ni kollat prislappen på -7 kg och + 5hästar?
Honda behöver ta en funderare...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top