Joel82
Ny medlem
Hejsan! här kommer mitt första inlägg på denna underbara sida som man hängt på ett tag, tyvärr blir det i denna avdelning.. 
ska försöka fatta mig kort men endå förklara hur det gick till dagen då jag köpte mig min livs första 4-taktare..
har efter flera år med Kawasaki 2-takt 250cc nu bestämt mig för att testa 4-takt å valet föll på en Honda CRF 450r -02a
var iväg nu i veckan och gjorde affär på en på Blocket.
hojen är enligt säljaren nyrenoverad för 15-20 timmar sedan med bla kolv och ALLA lager (vilket nu i efterhand känns tveksamt)
det sitter ett FMF Power Bomb krök och en "Bill's pipe" på den, står UNICAM på ventilkåpan, är de orginaltopp eller nån utbyting tro?
sitter även en "Rekluse" koppling på den, som ja inte gillade alls! ja vill ha ordentlig koppling! men iaf till problemet..
på plats vid affären så tryckte han ur sig lite kylarvatten ur "evakueringsslangen" uppe vid kylarlocket, men detta var normalt då han nyss fyllt på säger han..
fick iaf hem hojjen, och efter lite allmän översyn så skulle det ju testköras!
kollade kylarvatten och oljenivåer samt lite lager "vickande" på svingen å allmänt så där..
gick bra första vändan, hem å pumpa upp lite däcktryck då han va otrevlig på vägen, ut på andra vändan tycker ja mig höra lite lagerskrammel/lageroljud men är ju som sagt ovan en 4-taktsmaskin så tänker inte mer på det, kommer på en grusväg efter att ha kört kanske 4-500m från garaget, har 3 eller 4an i och ingen gas, men ska precis ge gas när det säger PANG! motorn stendöd, reklusekopplingen går ju i så inget mer händer än att jag bromsar in och blir stående och säger en ramsa som ja aldrig hoppas mina barn lär sig!
känner lite lätt på kicken, den är stum! lägger i friläget å börjar rulla hemåt.. bedrövelsen är total!
väl hemma i garaget rivs allt isär så nu har jag en motor på bänken, det enda ja kollat i den är att ja skruvat ut stiftet, det ser fint ut gyllenbrunt å helt å fint men lyser jag ner i "hålet" för tändstiftet ser det dyrt ut.. ingen kolv utan "färsk metall" antar det är rester av en kolv som skymtar..
ja har lyft ventilkåpan, där ser allt förvånansvärt fint å mysigt ut, fin olja alla fjädrar å brickor sitter där dom ska (inbillar ja mig iaf), lyser in i insuget med en ficklampa så ser allt jätte fint ut! raka å fina ventiler å inget trasigt alls..
men på avgassidan ser ja att en ventil är av och den andra är krokig!
så vad har hänt? har vevstaket gått? kolven absolut men cylindern? kan den ha värmenypit? hade nämligen inget vatten kvar i nån av kylarna när jag rev ner den! dock kylar vatten i pumpen och i botten på en del slangar..
kan kanske rekluse kopplingen ha räddat ytterligare ventil sallad? kan den ha räddat veven?
har kluvna känslor för om det ska renoveras å byggas nytt å fräscht eller om hojjen ska styckas iväg å säljas till högstbjudande..
vad kan motorrenoveringen tänkas att gå på? det jag känner att jag kanske kommer lämna bort är arbetet med toppen, resten tror jag att ja ska klara av att meka med själv..
Hoppas ni orkade läsa inlägget som blev lite längre än ja tänkt mig men ja ville förklara så gott de gick! vad tror ni? är det ide att satsa på en så pass gammal maskin? passar kolvkitt å cylinder från nyare? tex en -05a? vad har ni för tips? billiga sidor att handla på? eller tjänar man i slutändan på att jaga rätt på en komplett utbytes motor?
snälla kom med ideer? jag vill ju köra hoj nu i sommar!!!

ska försöka fatta mig kort men endå förklara hur det gick till dagen då jag köpte mig min livs första 4-taktare..
har efter flera år med Kawasaki 2-takt 250cc nu bestämt mig för att testa 4-takt å valet föll på en Honda CRF 450r -02a
var iväg nu i veckan och gjorde affär på en på Blocket.
hojen är enligt säljaren nyrenoverad för 15-20 timmar sedan med bla kolv och ALLA lager (vilket nu i efterhand känns tveksamt)
det sitter ett FMF Power Bomb krök och en "Bill's pipe" på den, står UNICAM på ventilkåpan, är de orginaltopp eller nån utbyting tro?
sitter även en "Rekluse" koppling på den, som ja inte gillade alls! ja vill ha ordentlig koppling! men iaf till problemet..
på plats vid affären så tryckte han ur sig lite kylarvatten ur "evakueringsslangen" uppe vid kylarlocket, men detta var normalt då han nyss fyllt på säger han..
fick iaf hem hojjen, och efter lite allmän översyn så skulle det ju testköras!
kollade kylarvatten och oljenivåer samt lite lager "vickande" på svingen å allmänt så där..
gick bra första vändan, hem å pumpa upp lite däcktryck då han va otrevlig på vägen, ut på andra vändan tycker ja mig höra lite lagerskrammel/lageroljud men är ju som sagt ovan en 4-taktsmaskin så tänker inte mer på det, kommer på en grusväg efter att ha kört kanske 4-500m från garaget, har 3 eller 4an i och ingen gas, men ska precis ge gas när det säger PANG! motorn stendöd, reklusekopplingen går ju i så inget mer händer än att jag bromsar in och blir stående och säger en ramsa som ja aldrig hoppas mina barn lär sig!
känner lite lätt på kicken, den är stum! lägger i friläget å börjar rulla hemåt.. bedrövelsen är total!

väl hemma i garaget rivs allt isär så nu har jag en motor på bänken, det enda ja kollat i den är att ja skruvat ut stiftet, det ser fint ut gyllenbrunt å helt å fint men lyser jag ner i "hålet" för tändstiftet ser det dyrt ut.. ingen kolv utan "färsk metall" antar det är rester av en kolv som skymtar..
ja har lyft ventilkåpan, där ser allt förvånansvärt fint å mysigt ut, fin olja alla fjädrar å brickor sitter där dom ska (inbillar ja mig iaf), lyser in i insuget med en ficklampa så ser allt jätte fint ut! raka å fina ventiler å inget trasigt alls..
men på avgassidan ser ja att en ventil är av och den andra är krokig!
så vad har hänt? har vevstaket gått? kolven absolut men cylindern? kan den ha värmenypit? hade nämligen inget vatten kvar i nån av kylarna när jag rev ner den! dock kylar vatten i pumpen och i botten på en del slangar..
kan kanske rekluse kopplingen ha räddat ytterligare ventil sallad? kan den ha räddat veven?
har kluvna känslor för om det ska renoveras å byggas nytt å fräscht eller om hojjen ska styckas iväg å säljas till högstbjudande..
vad kan motorrenoveringen tänkas att gå på? det jag känner att jag kanske kommer lämna bort är arbetet med toppen, resten tror jag att ja ska klara av att meka med själv..
Hoppas ni orkade läsa inlägget som blev lite längre än ja tänkt mig men ja ville förklara så gott de gick! vad tror ni? är det ide att satsa på en så pass gammal maskin? passar kolvkitt å cylinder från nyare? tex en -05a? vad har ni för tips? billiga sidor att handla på? eller tjänar man i slutändan på att jaga rätt på en komplett utbytes motor?
snälla kom med ideer? jag vill ju köra hoj nu i sommar!!!
