Honda CRF 450r -02a motor ras!

Joel82

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2012
Hoj
-05, Honda CRF 450R
Hejsan! här kommer mitt första inlägg på denna underbara sida som man hängt på ett tag, tyvärr blir det i denna avdelning.. :huvet

ska försöka fatta mig kort men endå förklara hur det gick till dagen då jag köpte mig min livs första 4-taktare..

har efter flera år med Kawasaki 2-takt 250cc nu bestämt mig för att testa 4-takt å valet föll på en Honda CRF 450r -02a
var iväg nu i veckan och gjorde affär på en på Blocket.

hojen är enligt säljaren nyrenoverad för 15-20 timmar sedan med bla kolv och ALLA lager (vilket nu i efterhand känns tveksamt)
det sitter ett FMF Power Bomb krök och en "Bill's pipe" på den, står UNICAM på ventilkåpan, är de orginaltopp eller nån utbyting tro?
sitter även en "Rekluse" koppling på den, som ja inte gillade alls! ja vill ha ordentlig koppling! men iaf till problemet..

på plats vid affären så tryckte han ur sig lite kylarvatten ur "evakueringsslangen" uppe vid kylarlocket, men detta var normalt då han nyss fyllt på säger han..
fick iaf hem hojjen, och efter lite allmän översyn så skulle det ju testköras!
kollade kylarvatten och oljenivåer samt lite lager "vickande" på svingen å allmänt så där..

gick bra första vändan, hem å pumpa upp lite däcktryck då han va otrevlig på vägen, ut på andra vändan tycker ja mig höra lite lagerskrammel/lageroljud men är ju som sagt ovan en 4-taktsmaskin så tänker inte mer på det, kommer på en grusväg efter att ha kört kanske 4-500m från garaget, har 3 eller 4an i och ingen gas, men ska precis ge gas när det säger PANG! motorn stendöd, reklusekopplingen går ju i så inget mer händer än att jag bromsar in och blir stående och säger en ramsa som ja aldrig hoppas mina barn lär sig!

känner lite lätt på kicken, den är stum! lägger i friläget å börjar rulla hemåt.. bedrövelsen är total! :huvet

väl hemma i garaget rivs allt isär så nu har jag en motor på bänken, det enda ja kollat i den är att ja skruvat ut stiftet, det ser fint ut gyllenbrunt å helt å fint men lyser jag ner i "hålet" för tändstiftet ser det dyrt ut.. ingen kolv utan "färsk metall" antar det är rester av en kolv som skymtar..
ja har lyft ventilkåpan, där ser allt förvånansvärt fint å mysigt ut, fin olja alla fjädrar å brickor sitter där dom ska (inbillar ja mig iaf), lyser in i insuget med en ficklampa så ser allt jätte fint ut! raka å fina ventiler å inget trasigt alls..
men på avgassidan ser ja att en ventil är av och den andra är krokig!

så vad har hänt? har vevstaket gått? kolven absolut men cylindern? kan den ha värmenypit? hade nämligen inget vatten kvar i nån av kylarna när jag rev ner den! dock kylar vatten i pumpen och i botten på en del slangar..
kan kanske rekluse kopplingen ha räddat ytterligare ventil sallad? kan den ha räddat veven?

har kluvna känslor för om det ska renoveras å byggas nytt å fräscht eller om hojjen ska styckas iväg å säljas till högstbjudande..

vad kan motorrenoveringen tänkas att gå på? det jag känner att jag kanske kommer lämna bort är arbetet med toppen, resten tror jag att ja ska klara av att meka med själv..

Hoppas ni orkade läsa inlägget som blev lite längre än ja tänkt mig men ja ville förklara så gott de gick! vad tror ni? är det ide att satsa på en så pass gammal maskin? passar kolvkitt å cylinder från nyare? tex en -05a? vad har ni för tips? billiga sidor att handla på? eller tjänar man i slutändan på att jaga rätt på en komplett utbytes motor?

snälla kom med ideer? jag vill ju köra hoj nu i sommar!!! :D

Vart ligger Slottsbron?

Jag har en komplett ny vev och en cylinder åt dig. Har väl skruvat i en motor eller två men har ganska ont om tid...

Slottsbron ligger strax utanför Karlstad i härliga Värmland!
ser du anget Skåne/Umeå själv? :tungan
du kan om du vill Pma eller mejla mer info och kanske vad du tänkt för grejerna så kan vi kanske lösa de med posten eller bussgods?

joeljohansson82@hotmail.com

Slottsbron ligger strax utanför Karlstad i härliga Värmland!
ser du anget Skåne/Umeå själv? :tungan
du kan om du vill Pma eller mejla mer info och kanske vad du tänkt för grejerna så kan vi kanske lösa de med posten eller bussgods?

joeljohansson82@hotmail.com

Aha DET slottsbron. Hade en gång ihop det med en chey från Grums....

Riv och konstatera vad som är kass. Mitt pris är i vanliga fall 50% av vad din Hondahandlare tar men först måste vi veta vad som är kass. Tyvärr inte helt ovanligt att de rasar så tungt att motorn bäst används som bojsänke till båten....

polaren håller som bäst på med att skriva ut över 200 sidor från tre manualer/sprängskisser/handböcker från nätet så i helgen ska motorn öppnas och skadorna ska inspekteras! återkommer med bilder och mer info då, jag ligger just nu i Oslo på jobb (ligger å blickar på solen som lyser på Holmenkollen backen)

men åter till detta med årsmodeller? kan jag använda kolv/cylle/topp från senare årsmod? tex då -05?

tack för snabba svar iaf!! :Bugar

Nu är det bestämt! :D

cykeln ska renoveras hemma så långt det går!
kommer riva nu i helgen för att kolla exakt vad som hänt och vad jag behöver, kommer ev lämna in cylinder, topp och veven för kontroll så dom grejerna går att använda, kolven vet ja ju tyvärr är körd å likaså minst 2st ventiler..

så är det nån som sitter på en komplett packningssats? eller en ny kolv? eller ett ventil set?
kan nån svara mig på om grejer från en -05a tex passar på min motor? när är Hondas brytningar och på vilka grejer?

har idag fått orderbekräftelse på lite små grejer som jag beställde innan raset.. :banana

Jag kommer nog fortsätta posta här, både med bilder och flera "rop på hjälp" så äre nån som är duktig på CRFen så kom gärna med tips!

och som tillägg, nån som vill byta en rekluse koppling mot en vanlig så säg gärna till! sån där halv automat vill man ju inte åka runt med! :rock

//Joel

Vilka årsmodeller som är brytpunkt för att delarna skall passa varierar men vanligen 02-05.

ja då har motorn öppnats och det var ingen rolig syn.. :huvet
kolv, cylinder och topp är skrot! troligen veven likaså..

nu är ju motivationen inte på topp kan jag säga! har laddat upp bilder på eländet här på sidan men hur får man dom till den här tråden vet ja ej?

ska gå å lägga mig nu å fundera ut en plan på hur ja ska få åka hoj igen.. :gråta

får väl uppdatera mig lite iaf!
idag har det fingrats på stora handlarknappen!
efter att veven fått godkänt av en bekant som jobbat på en mc firma i stan så börjades de letas delar, inte så förvånande så blev det Amerika som blev handlar stället..
så nu inväntas ett stort paket med följande:
cylinder
kolv kitt
topp
ventil sats
ventilkåpa
kam
kamkedja
kamkedjesträckare
kamkedjeskenor
tändstift

grejer som ska beställas från Sweden blir, service kitt (olja å filter) packningssats å lite vätskor

polarn håller på att skriva ut verkstadshandboken åt mig så den ska följas slaviskt! :tummenupp

men äre nån där ute som vill byta koppling med mig? jag vill inte köra med sån dära Rekluse koppling! jag vill vanlig jue.. så byte rakt av vore kanon för mig?!

kontakta mig på: joeljohansson82@hotmail.com
eller svara mig i tråden här.. =)

(Du behöver inte alls köpa den veven jag erbjöd dig utan detta är bara ett tips i all välmening. Ropa in en på EBAY och spara en slant)

BYT VEVEN!

Du har en 10 år gammal cykel med många gångtimmar som nu har rasat hårt och gjort skrot av det mesta i motorn. Oddsen att veven både skall ha klarat sig och vara i så bra skick att den är värd att köra vidare är mikroskopiska. Att lägga 12kkr i delar vid en renovering och köra vidare med en sliten vev är ett säkert recept för nytt ras inom en allt för snar framtid.:död

Jämför priser, men rent spontant känns det ju som ett ett vevstakskit räcker gott och väl?

Dock finns ju både Hot rods, Wiseco med flera som har kompletta vevaxlar / ramlager / packboxar i ett kit prisvärt!

Jag hade letat en begagnad motor om jag varit du, det där låter dyrt!

02-08 är i princip samma motor iaf. Det som skiljer är att 05:an fick en "ny" topp. Den passar dock rakt av! Mindre ventiler p.ga ljudkrav och uppdaterad / bättre autodekomps. mekanism!

Alltså en -08 motor passar. Kanske att statorn och Cdi skiljer något, men du kan säkert plocka över div. grejor.

Det är ju verkligen en dussin hoj, så nog kan du hitta grejor.

Allt från mig!

(Du behöver inte alls köpa den veven jag erbjöd dig utan detta är bara ett tips i all välmening. Ropa in en på EBAY och spara en slant)

BYT VEVEN!

Du har en 10 år gammal cykel med många gångtimmar som nu har rasat hårt och gjort skrot av det mesta i motorn. Oddsen att veven både skall ha klarat sig och vara i så bra skick att den är värd att köra vidare är mikroskopiska. Att lägga 12kkr i delar vid en renovering och köra vidare med en sliten vev är ett säkert recept för nytt ras inom en allt för snar framtid.:död

lutar åt att det blir nya ramlager iaf iom att motorn är nere på bänken, då kommer veven att kontrolleras ytterligare! killen som kikar på just dessa bitar åt mig har jobbat inne på Yamaha center i KD i flera år så jag känner mig rätt trygg med hans utlåtanden om bitarna! "kittet" med delar som jag beställde från Amerikatt kostar mig nästan lika mycket som jag fått offert på en ny cylle på Honda åf i stan så jag känner mig rätt nöjd!

sen har säljaren av cykeln hört av sig å tvärvänt, så nu får jag en slant som plåster på såren! :D

ser redan nu att det finns en sån där yttepytte liten chans å kanske få rulla några vändor framåt hösten iaf! :tummenupp

Jag har ev. ett set insugs stålventiler ligger faktiskt. Använda 2 timmar. Faction Mx set med fjädrar och titan retainers. Blev titanventiler och mer portning istället![

QUOTE=Joel82;5584606]Nu är det bestämt! :D

kommer riva nu i helgen för att kolla exakt vad som hänt och vad jag behöver, kommer ev lämna in cylinder, topp och veven för kontroll så dom grejerna går att använda, kolven vet ja ju tyvärr är körd å likaså minst 2st ventiler..

så är det nån som sitter på en komplett packningssats? eller en ny kolv? eller ett ventil set?
kan nån svara mig på om grejer från en -05a tex passar på min motor? när är Hondas brytningar och på vilka grejer?

har idag fått orderbekräftelse på lite små grejer som jag beställde innan raset.. :banana

Jag kommer nog fortsätta posta här, både med bilder och flera "rop på hjälp" så äre nån som är duktig på CRFen så kom gärna med tips!

och som tillägg, nån som vill byta en rekluse koppling mot en vanlig så säg gärna till! sån där halv automat vill man ju inte åka runt med! :rock

//Joel[/QUOTE]

tackar för erbjudandet med det var avgasventilerna som tackade för sig, insugsventilerna sitter så vackert kvar så..
plus att toppen som är på väg över Atlanten har allt monterat å klart så de är bara att kavla upp å skruva när de anländer.. vill nu först ha ordning på bottendelen.. å där verkar ni ju rösta för att ja ska lägga lite mer krut! så ska ta ett snack med killen som kollar den åt mig nu i helgen så kanske de blir lager byte där endå nu då..

nån som vet hur man länkar sina bilder till tråden? eller ska ja inte fortsätta posta här? nu är ju "hjälp-mig biten" över så att säga?

Jag har ev. ett set insugs stålventiler ligger faktiskt. Använda 2 timmar. Faction Mx set med fjädrar och titan retainers. Blev titanventiler och mer portning istället![

QUOTE=Joel82;5584606]Nu är det bestämt! :D

//Joel
[/QUOTE]

Att renovera veven bör man göra efter ett antal gångtimmar oavsett ras eller ej. Satsar du nu stora pengar på att helrenovera allt annat så är det dumt att lämna just detta då det rasar dyrt. Där behövs åtminstone ett repkitt för staken och ett sådant + en firma som pressar det på plats brukar kosta ungefär lika mycket som en komplett vev från HotRods.

Att renovera veven bör man göra efter ett antal gångtimmar oavsett ras eller ej. Satsar du nu stora pengar på att helrenovera allt annat så är det dumt att lämna just detta då det rasar dyrt. Där behövs åtminstone ett repkitt för staken och ett sådant + en firma som pressar det på plats brukar kosta ungefär lika mycket som en komplett vev från HotRods.

Wiseco / Hot rods kitten brukar kunna vara snuskigt billiga på andra sidan Pölen. Drygt 300 dollar är inte alls omöjligt.

Hot rods kiten är bara komplett vevaxel med stake.
Wiseco kiten brukar vara komplett vevaxel, stake, ramlager & packboxar som sagt.

Kan tänka mig att ett löst stakkit i sverige kostar 1600-1900:- för en 450 cc.

Montering, svårt att säga kostnad. 500:- iaf, får du räkna med?

Alltså har Boris helrätt i det han säger!

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!