honda crf 450 motard!!

Barrett skrev:
2061710 Snuslock till kolv.

Vad jag hört är orginalkolven god för runt 50h, har oxå hört folk som kört 80-90h på samma kolv med det är väl verkligen inte att rekomendera. Vissa högkomp kolvar ska absolut inte gå mer än 30h då de har en tendens att spricka.
Men alltså. :va När andra märken kör med dessa intervaller börjar man ju oroa sig för sina egna grejor. Min kolv har gått 50 timmar nu och enligt boken har jag 150 timmar kvar. Hade jag haft en CRF så hade den vart helt slut nu alltså. Man blir lätt paranoid. :3freak
 
philsson skrev:
2061712 Men alltså. :va När andra märken kör med dessa intervaller börjar man ju oroa sig för sina egna grejor. Min kolv har gått 50 timmar nu och enligt boken har jag 150 timmar kvar. Hade jag haft en CRF så hade den vart helt slut nu alltså. Man blir lätt paranoid. :3freak

Vilka andra? Det är väl Honda som har sällsynt korta intervaller jämnfört med övriga fabrikat? Andra fabrikat har väl helt enkelt inte så tunna kolvar att det finns risk att dom kantrar i loppet & har anpassat serviceintervallen efter det.
 
Barrett skrev:
2061724 Vilka andra? Det är väl Honda som har sällsynt korta intervaller jämnfört med övriga fabrikat? Andra fabrikat har väl helt enkelt inte så tunna kolvar att det finns risk att dom kantrar i loppet & har anpassat serviceintervallen efter det.
Det käns ändå som mina 200 timmar är grymt mycket. FC och FE modellen har exakt samma motor uppges det i manualen, men service intervallerna är olika. Det som skiljer är körstilen och då avgassystemet. Mycket lustigt, hur bör man anpassa servicen om man kör en FE (enduro) på motardbana eller crossbana. :confused:
 
philsson skrev:
2061743 FC och FE modellen har exakt samma motor uppges det i manualen, men service intervallerna är olika. Det som skiljer är körstilen och då avgassystemet. Mycket lustigt, hur bör man anpassa servicen om man kör en FE (enduro) på motardbana eller crossbana. :confused:
Vad tror du själv?
A. Lite tätare intervaller mellan oljebytena
B. Längre intervaller mellan oljebytena
 
När man byter kolv, så givetvis köper man en smidd tex Wiseco istället. Då ökar du livslängden avsevärt.
 
Busaberg skrev:
2061765 Vad tror du själv?
A. Lite tätare intervaller mellan oljebytena
B. Längre intervaller mellan oljebytena
Jaja.. :hihi Nu skall vi inte vara sånna. Men frågan är hur man anpassar intervallerna. Bör man gå över till samma intervaller som FCn helt enkelt kanske?
Vad gäller gatåkning. Hur "borde" servicen vara på den. Visst följer jag service intervallerna för hojen nogrant enligt boken men hur är det jäntemot motardkörning till exempel.
 
13 timmar ???
Hur i vassen kör du människa ???
Så ofte byter man inte enns när man åker på sandcrossbanor ...
Min har gått 50tim och den går kalas än ...
 
gixxxerracing skrev:
2062116 13 timmar ???
Hur i vassen kör du människa ???
Så ofte byter man inte enns när man åker på sandcrossbanor ...
Min har gått 50tim och den går kalas än ...
Jag skulle rekomendera att du byter den ganska snart.

Jag har kört mina kolvar 60 timmar som längst, funkat japp men det syns att de är på gränsen. Kommer köra lite tajtare intervaller framöver.
 
Olof Eriksson skrev:
2062151 Jag skulle rekomendera att du byter den ganska snart.

Jag har kört mina kolvar 60 timmar som längst, funkat japp men det syns att de är på gränsen. Kommer köra lite tajtare intervaller framöver.
Jag byter kolven nu inför säsongen ...
På dom 50 timmar hojen har gått är det bytt ring vid 25timmar ... vad ser du på kolven som du inte tycker ser bra ut ???
 
gixxxerracing skrev:
2062333 Jag byter kolven nu inför säsongen ...
På dom 50 timmar hojen har gått är det bytt ring vid 25timmar ... vad ser du på kolven som du inte tycker ser bra ut ???

Kontroll mäta enligt serviceboken, är den enda riktiga metoden. Man kan se slitageskador på "in/ut" sidan, men det säger tyvärr inte så mycket.
 
Herrejävlar vad mycket mekande! Vad kostar det allt som allt att byta kolv? 13 timmar är ju extremare än extremt! Finns nog ingen motor som klår det haha :hihi
 
gixxxerracing skrev:
2062333 Jag byter kolven nu inför säsongen ...
På dom 50 timmar hojen har gått är det bytt ring vid 25timmar ... vad ser du på kolven som du inte tycker ser bra ut ???
Den glappade ganska rejält fram/bak... Sen när man tittar på "kjolarna" så är de ganska nötta.
 
Det gamla vanliga slitaget :rolleyes:
Det blir alltid extra slitage om man använder en kort kolv ...
Trodde du sett något annat sprickor eller liknande ...
 
gixxxerracing skrev:
2062938 Det gamla vanliga slitaget :rolleyes:
Det blir alltid extra slitage om man använder en kort kolv ...
Trodde du sett något annat sprickor eller liknande ...
Jag byter kolv ca:var 20tim Varför? Har inte kunnat mäta upp något slitage. Det som Honda rekommenderar är ju 15tim och det är inte heller pga slitage.Möjligtvis utmattning.Har sprickindikerat mina kolva och har inte sett några problem men vill ta det säkra före det osäkra så därför byter jag var 20timma.Tror självklart att en kolv klarar 3ggr så mycket som Honda rekomenderar Men dom vill väl att man kollar över grejorna i dom intervallerna.Dom Rekommenderar ju att man skall byta olja var 15 timma ochså. Jag menar när man åkte 125cc 2t så byte man var 6-8timma o kolvarna kostade ju lika mkt som en kolvsats till CRF. Det är väl kanske inte pengarna som är det tråkigaste utan tidendet tar att meka iordning skiten.Men det känns ju alltid bra vid tävlingar att man har försökt att förebygga eventuella ras som kanske kommer att hända.Då har man ialla´fall gjord så gott man kan.Mvh Perra
 
Fastway skrev:
2063333 Jag byter kolv ca:var 20tim Varför? Har inte kunnat mäta upp något slitage. Det som Honda rekommenderar är ju 15tim och det är inte heller pga slitage.Möjligtvis utmattning.Har sprickindikerat mina kolva och har inte sett några problem men vill ta det säkra före det osäkra så därför byter jag var 20timma.Tror självklart att en kolv klarar 3ggr så mycket som Honda rekomenderar Men dom vill väl att man kollar över grejorna i dom intervallerna.Dom Rekommenderar ju att man skall byta olja var 15 timma ochså. Jag menar när man åkte 125cc 2t så byte man var 6-8timma o kolvarna kostade ju lika mkt som en kolvsats till CRF. Det är väl kanske inte pengarna som är det tråkigaste utan tidendet tar att meka iordning skiten.Men det känns ju alltid bra vid tävlingar att man har försökt att förebygga eventuella ras som kanske kommer att hända.Då har man ialla´fall gjord så gott man kan.Mvh Perra

20timmar är inte mycket nog kan du åka längre än så ...
50timmar gissar jag. ska plocka ur min snart får vi se hur den ser ut.
(men då har den bara gått cross & isbana)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top