Honda CRF 450 -08

mongodavid

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2012
Hoj
08 honda crf450
Hej Alla Hoj älskare!
Jag är ny här men hoppas på att få lite hjälp ändå.

Har läst överallt och fått lite översyn men ingen som haft mitt specifika problem så får hoppa mellan olika tårdar och sidor och allt bra gröta ihop sig, så tänkte sammansätta just mina problem och hoppas på det bästa:)

i somras spräck kröken på min crf, dev var tiggad sen tidigare ägare så vist. jag köper det. sen har den i stortsätt bara stått till för några veckor sendan ja hitta en bra sida från us där jag beställde ny org. krök för ca 1200. kalas. fick hem den ca 10 arb.dagar senare. smällde på den och skulle ut och prova. hojen startade på 4 kicken. tycker de va bra, mentanke på stopptiden och äldre bensin i den osv:) allt gick bra men kröken blånade väldigt snabbt, vet att de blir hett osv fort, men ska de vara så? finns de risk för nya sprickor om den är så pass het och man kör så de skulle stänka upp vatten på den? då läste jag om att den kanske går för magert? va ju mitt på dagen så såg inte att de glödde om den men i sommar med 20 + kanske? hursomhelt, den gick riktigt bra, inga miss ljud eller dylikt. tills jag fick varmotorstop. helt omöjligt att starta. 50-60 kick a 3 olika personer. helt slut som människa va man ju efter och ville bara skicka hojen på tippen. rejäl lust dödare va det. iallafall. fick fart på den igen och tänkte inte mer på de. skyllde lite på bensinen typ. sen stängde jag av den som vanligt för att pausa lite. då va de samma sak igen!! och "ångiga" avgaser. tänkte på vatten i soppan. sen tänkte ja toppackning. släpade hem hojen och oljan var grå! vatten i den altså. men verkade bara vara vid stator" sidan? är de separata olje "fack" i motorn? har läst om "propeller" packboxar osv. men om de är slut igen. (kört ca 10 h sen byte) borde det inte vara vatten vid kopplingssidan också då? manualen visar ingen direkt bra förklaring och jag är sjukt less på alla småfel som bara ploppar upp som ogräs.

om någon vet något ang. oljan. vore jag tacksam som få för all hjälp som är möjlig, tips. allt är välkomnat till 1000! sen undrar jag om de hemskt svåra varmstarterna kan ha med de att göra eller om det är de klassiska ventilerna? vad bör jag göra? och ja,jag har provat med lilla värmestarts handtaget. fruktansvärt trött på hela cykeln nu. funderar nästan på att bara lämna in alltför renovering, sälja iväg och köpa helt ny.

tack på förhand!
Mvh David

Att kröken blir blå är inget konstigt, blir varmt som satan även om allt är som det ska. Men om den stått länge kan det ju ändå va läge att kolla igenom förgasaren så att det inte har bildats beläggningar i munstycken och kanaler som ev kan göra att den går magert.

Sedan ska du definitivt kolla ventilspelet, en klassisk orsak till att den blir svårstartad varm. Ventilerna blir slitna, spelet minskar eller försvinner. Bara byta ventiler tyvärr..

Edit: Ja, det är separat olja i motor resp. låda i en CRF. Är inte jätte insatt i dom motorerna i övrigt men det finns det säkert någon annan som är.

Last edited:
Hej och tack för ett snabbt svar som gav mig mycket info och kunskap! uppskattas mycket!:)
tog med förgasaren till jobbet och gjorde en genomgång och som sagt. Beläggningar.. men Nu är de cleant och borde teoretiskt gå "renare" nu:)
ang ventilerna misstänkte jag det. Trist. bör Jag satsa på stålventiler/kit? Isåfall skulle dom på 24mx för ca 1900 kr / in resp. Ut kit vara något? eller Är de överpris för en motionsåkare(ej bana) ? Och imo,ventil kits byte, bör jag införskaffa mig schims satts för att slippa prova mig fram med en massa spill tid? fanns till bra pris tyckte jag.
massa frågor, ursäkta:) men är ventil byte för den ovane möjligt med hjälp av crf bibel(original ) boken. Och kanske lite youtube videos? Ang. Packboxarna till pumpaxeln. Vet Någon dim. på Dessa samt sida/återförsäljare?:) tusen tac igen för hjälpen!

mvh david

Bara för att förtydliga, du bör ju givetvis kolla ventilspelet innan du börjar riva och beställa prylar, jag sa bara att det är en trolig orsak. Men det förstod du säkert.:)

Stålventiler från 24 mx har jag ingen erfarenhet av men personligen skulle jag nog vara lite försiktig med att sätta i annat än orginal. Finns nog med saker som kan gå fel i en 4-t crossmotor ändå.. Men det är bara min åsikt, priset verkar ju rätt annars.

Visst går det att byta ventiler själv med hjälp av manualen, noggrannhet och tålamod. Men återigen, det är känsliga grejer och det blir äckligt dyrt om det går snett. Kolla iaf med din lokala hojverkstad vad dom ska ha för jobbet, inte säkert det blir så dyrt. Du sparar ju in shims-kittet om inte annat.

Jag hade bytat till stålventiler any day om jag stått i valet och kvalet. Men då gäller det såklart att byta allt och inte bara ventilerna, annars blir det inte så bra. Sen ang att byta ventiler själv kontra lämna in så tycker jag man gott kan prova själv. Första gångerna är det lite klurigt men är man finurlig så kommer man snart på hur man kan göra det enkelt för sig och sen går det av bara farten.

Jag använder en gammal hylsa vars ytterdiameter stämmer överens med ventilbrickan, som jag karvat ur två motstående sidor ur hexagonen på för fin insyn till ventilclips. Med ett t-handtag får man bra grepp också.

Tack för er hjälp! har nu rivit och verkar bar avara shimsning som krävs och givetvis packningsbyten osv,:) jag länkar/bifogar en bild här, skulle behöva hjälp med att få tag på"5" "8" och "9" vart kan jag vända mig? står bara mått på "8" packboxen alltså. men tätningen då? tacksam för alla svar!
Mvh DavidSkärmavbild 2012-03-16 kl. 02.48.15.png

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...