Honda cr500r

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Hittade ingen tråd för denna eminenta hoj :)

Har precis köpt en som jag tror är en 90a, det står det iaf i regpappren. Jepp, den är e-reggad :)

Den ser lite trött ut, som en 23 år gammal bajk nästan bör göra. Letar därför lite efter avgas, plast, sadel, dekaler osv. Gärna Supermotoprylar. Vad finns för erfarenheter vad gäller vilka delar som passar mellan olika år, var man bör handla osv. Finns det hjul från andra hojar/år/storlekar som kan passa (tänker främst på Supermoto).
Nyare gaffel som kan tänkas passa?

Kikade på eBay och det görs skillnad på auspuff för 89-91 och 91-99, jag trodde det skulle vara samma i princip alla år. Vad gäller?

Bifogat

• uploadfromtaptalk1388427221165.jpg
    uploadfromtaptalk1388427221165.jpg
    70.2 KB · Visningar: 80
Men nu! Nu blir jag nostalgisk. En 90:a var det Eddie Lawson vann Guidón or med 1990. Det var tider det. Det kan dock vara en 89:a du har. 88:a var ramen röd och gaffeln rättvänd. ) 1989 kom upp och ner gaffeln och om jag inte minns helt fel den vita ramen. 1990 tror jag att även kåpor för siffror samt kylarvingar blev vita.
Bygg en Lawson replik och bli kung vet ja!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
/B2

Last edited:
Klart du skulle komma med massa (o)väntad kunskap Björn :)
Var faktiskt lite inne på att få till ett superbikers-stuk ett tag. Vad körde de för däcksdimensioner då?
Spelar det någon roll om det är en 89 eller 90 när jag letar delar?
Har lärt mig att bakram, luftburk och lite annat ändrades till 92, verkar det stämma?

Det var 17" då också men sällan mer än 4,25" bredd bak. Dvs 150-160 breda däck. Fram 120 som alltid. Vet att tidningen Superbike hade ett reportage med många fina bilder sent 90 eller 1991. Detta var dock inte amerikanska superbikers utan de franska tävlingarna som gick i Bercy. Jänkarna tror jag körde med dirt track däck i början. Dvs 18 0ch 19" hjul.
Det stämmer nog med ändringarna om 92:an. Var det inte då bakramen blev alu? Och luftburken säkert lite större.
Jag byggde en Kawa -89:a som vi bromsade till 72hk på bakhjulet 1995. Då var kröken och toppen fortfarande original vilket borde ha kunnat ge lite mer effekt. Framförallt lite längre upp i registret där jag ville ha den. Det viktigaste var dock att höja cylindern rejältt för att få bättre tider. I övrigt ekrade jag då 18" fälgar för att kunna åka RR, motard och is på samma cykel.

Last edited:
Jo Guidon d'Or vet jag var mer "rätt" och ska man bygga nåt blir det såklart bättre med en sån än en från Carlsbad ;)
Fanns en coola filmer på tuben men svårt att hitta bra bilder att bygga från...
Det där med att höja cylinder och höja avgasport är ju grekiska för mig som aldrig ägt en 2t tidigare men det kan man väl lära sig, hehe.

Om du bygger en Guidon d'or (japp du är bättre på franska än mig:smasha) så får jag nog överväga att bygga en Carlsbadare. Såg en gul YZ490 på på blocket som satte igång njuren på övervåningen.:huvet

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman