Honda CR125 -94 - kolven går segt

Per-Axelsson

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2008
Hoj
Honda CR125 -94
Hej!
Har en Honda CR125 -94 som inte går så bra.

Felbeskrivning:
När man får igång den så ryker den ganska mycket och blurrar när man gasar upp den. När man kör iväg så är den väldigt svag och man behöver mkt gas för att komma iväg. Den blurrar och när man tillslut får upp den i varv så går den rätt bra faktiskt. När man kört så ett tag så märk det att kolven börjar gå segare. Den har förstört ett tändsift under testen. Vad kan det vara för fel?

Tacksam för svar!

Mvh Per Axelsson

Låter som bränsle/luftblandningen är fel till att börja med. Troligen för mager i nuläget om den äter stift och behöver då fetas på med mer bränsle.

I vilket register etc eller om det beror på igensatt filter etc kan jag inte säga.

Sådär gjorde min också, tokskuren, öppna och titta är mitt råd.

Sen kan du bestycka efter att du kollat så grejerna är okej.

men hur ställer man luft/bränsle blandningen och vilka filter kan vara igensatta? Shit.... vill verkligen inte att den ska vara skuren. Är det svårt att få bort cylindern? Måste jag ta bort motorn då eller?

Hur lätt som helst, 2-takt är lättskruvat som fan, tycker jag.

Ur med kylarvattnet, lossa avgasröret, skruva av toppen, lossa cylindern, lyft av cylindern.

Minns inte om förgasaren sitter i cyllen eller i blocket på de där men det lär du se, annars sitter den bara med 4 skruvar så det är ju inte hela världen.

Inte värre än så.

men hur ställer man luft/bränsle blandningen och vilka filter kan vara igensatta? Shit.... vill verkligen inte att den ska vara skuren. Är det svårt att få bort cylindern? Måste jag ta bort motorn då eller?

Luft och bränslefilter.

Kan sitta filter ovanpå tankkranen, någonstans mellan kran och förgasare samt i inloppet för bränsle i förgasaren.

Man justerar bränslemängden genom att byta munstycket till större/mindre och eventuellt byta nål och flytta nålen.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti