nim
Ny medlem
- Gick med
- 12 Jul 2022
- Hoj
- 1982 Honda cm400t
Hej
Jag köpte en Honda cm400t 1982 för några år sedan. Direkt efter köpet märkte jag att bromsskivan i framhjulet blev onormalt varm pga att beläggen låg på hela tiden. Jag ställde undan hojen i väntan på ”bättre tider”. Nu har den fyllt 40 år så jag tyckte det var dags att besikta den för att få den besiktningsfri. Först letade jag fel i bromsoket men det såg bra ut. Nästa steg blev att byta hydraulslang från pumphandtaget för någon trodde att slangen kollapsat invärtes men det hjälpte inte heller. Då var det bara pumphandtaget kvar och det verkar mycket konstigt. Längst in ligger en fjäder, på den sitter en packning, mot packningen trycker den kolv som man påverkar med bromshandtaget. När prylarna sitter på plats och är låsta med låsringen så sitter packningen på ”fel sida” av tillops och returkanalen för oljan. Oljan kan alltså inte komma tillbaka till behållaren. Om jag inte sätter dit låsringen utan drar ut kolven ca 5 mm då hamnar packningen på rätt sida om tillops/returkanalen och oljan har fri väg till behållaren. När jag provkör och beläggen ligger på så hjälper det att lossa luftskruven och släppa ut någon tesked olja så släpper beläggen bromsskivan. Finns det någon här på forumet som upplevt samma problem?
Mvh
Nim
Jag köpte en Honda cm400t 1982 för några år sedan. Direkt efter köpet märkte jag att bromsskivan i framhjulet blev onormalt varm pga att beläggen låg på hela tiden. Jag ställde undan hojen i väntan på ”bättre tider”. Nu har den fyllt 40 år så jag tyckte det var dags att besikta den för att få den besiktningsfri. Först letade jag fel i bromsoket men det såg bra ut. Nästa steg blev att byta hydraulslang från pumphandtaget för någon trodde att slangen kollapsat invärtes men det hjälpte inte heller. Då var det bara pumphandtaget kvar och det verkar mycket konstigt. Längst in ligger en fjäder, på den sitter en packning, mot packningen trycker den kolv som man påverkar med bromshandtaget. När prylarna sitter på plats och är låsta med låsringen så sitter packningen på ”fel sida” av tillops och returkanalen för oljan. Oljan kan alltså inte komma tillbaka till behållaren. Om jag inte sätter dit låsringen utan drar ut kolven ca 5 mm då hamnar packningen på rätt sida om tillops/returkanalen och oljan har fri väg till behållaren. När jag provkör och beläggen ligger på så hjälper det att lossa luftskruven och släppa ut någon tesked olja så släpper beläggen bromsskivan. Finns det någon här på forumet som upplevt samma problem?
Mvh
Nim