Honda cm400t 1982

nim

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2022
Hoj
1982 Honda cm400t
Hej
Jag köpte en Honda cm400t 1982 för några år sedan. Direkt efter köpet märkte jag att bromsskivan i framhjulet blev onormalt varm pga att beläggen låg på hela tiden. Jag ställde undan hojen i väntan på ”bättre tider”. Nu har den fyllt 40 år så jag tyckte det var dags att besikta den för att få den besiktningsfri. Först letade jag fel i bromsoket men det såg bra ut. Nästa steg blev att byta hydraulslang från pumphandtaget för någon trodde att slangen kollapsat invärtes men det hjälpte inte heller. Då var det bara pumphandtaget kvar och det verkar mycket konstigt. Längst in ligger en fjäder, på den sitter en packning, mot packningen trycker den kolv som man påverkar med bromshandtaget. När prylarna sitter på plats och är låsta med låsringen så sitter packningen på ”fel sida” av tillops och returkanalen för oljan. Oljan kan alltså inte komma tillbaka till behållaren. Om jag inte sätter dit låsringen utan drar ut kolven ca 5 mm då hamnar packningen på rätt sida om tillops/returkanalen och oljan har fri väg till behållaren. När jag provkör och beläggen ligger på så hjälper det att lossa luftskruven och släppa ut någon tesked olja så släpper beläggen bromsskivan. Finns det någon här på forumet som upplevt samma problem?
Mvh
Nim

Jag har totaltrenoverat frambromsen på min CM400T men köpte ny bromscylinder fram. 14 mm ska det vara om jag inte minns fel men det står på bromscylindern.

Hur letade du fel på bromsoket. Har du tagit isär den och gått igenom?

Det ska nog inte kunna rinna bromsvätska från cylinder ned till bromsoket förrän du pumpar. Borde vara samma sak åt andra hållet fast jag vet inte.
Eftersom du tömt lite borde inte problemet vara för mycket bromsvätska men den kanske bör bytas.

Har du orginal bromscylinder och fattas någon del?
Renoveringssats till din hoj:

Last edited:
Samma förslag som i alla andra bromstrådar, kolla så det lilla jävla returhålet i behållaren är fritt så bromsvätskan kommer tillbaka ordentligt.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick