Honda cm 400 t, bakhjulsdetalj?

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Håbo
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Hej. När jag bytte drivpaketet på hojen så upptäckte jag att en del var av. Jag vet inte vad den kallas men det är typ en distans/spacer/styr-ring som sitter i bakdrevet så den inte ska glappa. Hur som helst så försökte jag reparera den men den gick sönder rätt så fort. Någon som vet var man kan köpa den? Jag har letat som en galning på nätet men just denna del finns inte ens med på de sprängskissar jag hittat.
8421c51924fd7e83b82c31e7b385ff04.jpg


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns delen inte med på sprängskisser så kommer ju misstanken att något är "special / ej original" och den här delen har tillkommit för att få delarna att passa ihop, för att drevet inte ska glappa på bakhjulet eller ryckutjämnaren (om hojen har en ryckutjämnare).
Kanske går det få ihop delarna igen ? Jag ser inga hajtänder på drevet.
 

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Håbo
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Så kan det vara, men då borde ju drevet passa utan den delen? Drevet är köpt just för min modell. Du ser inga hajtänder för det där är det nya drevet :)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Drevet blir inte att centrera misstänker jag utan spacer.
Kedjan blir då olika spänd beroende på detta.
Renoverade en moped förra vintern med samma typ av problem.
Var hyfsat mycket vibrationer i den.
Din hoj kanske klarar sej från olägenheter.
Kan i längden inte vara bra för utgående axel och lagring.
Tänk på att även den spända övre delen på kedjan påverkas av ett icke centrerat drev
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

MEHall

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2016
Ort
Kumla
Hoj
2 Honda, den som jag kör nu är en cb 650
Samma sak är det på en Honda CB 250n och det är så att distansen är ett med bakdrevet. Alltså köper du nytt drivpaket dvs kedja och drev (fram och bak) så sitter alltid den distansen ihop med bakdrevet. Så var noga med att du alltid köper ett bakdrev som är typ original där den distansen sitter fast annars får du det problem du visar. Alltså köper du ett bakdrev avsett för 250/400n och CM 400 så SKA den distansen alltid vara med drevet annars är det inte original! Fick lära mig det den hårda vägen. :gnissla





:hjälm
 

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Håbo
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Samma sak är det på en Honda CB 250n och det är så att distansen är ett med bakdrevet. Alltså köper du nytt drivpaket dvs kedja och drev (fram och bak) så sitter alltid den distansen ihop med bakdrevet. Så var noga med att du alltid köper ett bakdrev som är typ original där den distansen sitter fast annars får du det problem du visar. Alltså köper du ett bakdrev avsett för 250/400n och CM 400 så SKA den distansen alltid vara med drevet annars är det inte original! Fick lära mig det den hårda vägen. :gnissla





:hjälm
Där ser man. Vi får se om firman jag beställde drevet ifrån kan lösa problemet. Annars får jag köpa nytt bakdrev igen, frågan är om orginaldrev funkar på oringskedja?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Samma sak är det på en Honda CB 250n och det är så att distansen är ett med bakdrevet. Alltså köper du nytt drivpaket dvs kedja och drev (fram och bak) så sitter alltid den distansen ihop med bakdrevet. Så var noga med att du alltid köper ett bakdrev som är typ original där den distansen sitter fast annars får du det problem du visar. Alltså köper du ett bakdrev avsett för 250/400n och CM 400 så SKA den distansen alltid vara med drevet annars är det inte original! Fick lära mig det den hårda vägen. :gnissla





:hjälm

Jag har bytt bakdrev till ett som saknade distansen och tog helt enkelt och knackade ut den ur det gamla drevet med en stor hylsa och knackade sen dit den i det nya drevet. Den verkar sitta med presspassning i det nya drevet. Vad är det som gör att distansen skall spricka om den ändå sitter tajt i det nya drevet?
 

MEHall

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2016
Ort
Kumla
Hoj
2 Honda, den som jag kör nu är en cb 650
Skulle tro att det är fel på drevet egentligen, på mitt piratdrev så satt distansen lös vilket resulterade i att ett spår bildades och distansen gick i två delar. Oringskedja eller ej, det viktigaste är att innerbredden på kedjan stämmer med drevets tjocklek. :tummenupp





:hjälm
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skulle tro att det är fel på drevet egentligen, på mitt piratdrev så satt distansen lös vilket resulterade i att ett spår bildades och distansen gick i två delar. Oringskedja eller ej, det viktigaste är att innerbredden på kedjan stämmer med drevets tjocklek. :tummenupp





:hjälm

Jag har fått ta till hyfsat kraft för att få loss distansen från det gamla drevet och få dit den i det nya, ungefär som då man knackade in hjullagren.
 

MEHall

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2016
Ort
Kumla
Hoj
2 Honda, den som jag kör nu är en cb 650
Har du rätt drev så är distansen en del av drevet och den är ipressad eller iknackad vilket nu det egentligen heter. På drev som inte är som original så fattas distansen och de ska man inte ha, alltså rätt drev har den distansen eftersom den ska finnas med och sitta ditpressad, eller vad det nu heter. :gnissla





:hjälm
 

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Håbo
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Tack för all hjälp.
Det slutade med att jag åkte till helahojen idag och köpte ny drevring. Efter en del värmande, pressande och bultande så sitter den där nu, helt perfekt och utan glapp! Provkörningen efteråt var som en dröm, inget ryckande vid motorbroms längre :)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top