Honda cm 400 t, bakhjulsdetalj?

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Håbo
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Hej. När jag bytte drivpaketet på hojen så upptäckte jag att en del var av. Jag vet inte vad den kallas men det är typ en distans/spacer/styr-ring som sitter i bakdrevet så den inte ska glappa. Hur som helst så försökte jag reparera den men den gick sönder rätt så fort. Någon som vet var man kan köpa den? Jag har letat som en galning på nätet men just denna del finns inte ens med på de sprängskissar jag hittat.
8421c51924fd7e83b82c31e7b385ff04.jpg


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Finns delen inte med på sprängskisser så kommer ju misstanken att något är "special / ej original" och den här delen har tillkommit för att få delarna att passa ihop, för att drevet inte ska glappa på bakhjulet eller ryckutjämnaren (om hojen har en ryckutjämnare).
Kanske går det få ihop delarna igen ? Jag ser inga hajtänder på drevet.
 
Så kan det vara, men då borde ju drevet passa utan den delen? Drevet är köpt just för min modell. Du ser inga hajtänder för det där är det nya drevet :-)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Drevet blir inte att centrera misstänker jag utan spacer.
Kedjan blir då olika spänd beroende på detta.
Renoverade en moped förra vintern med samma typ av problem.
Var hyfsat mycket vibrationer i den.
Din hoj kanske klarar sej från olägenheter.
Kan i längden inte vara bra för utgående axel och lagring.
Tänk på att även den spända övre delen på kedjan påverkas av ett icke centrerat drev
 
Samma sak är det på en Honda CB 250n och det är så att distansen är ett med bakdrevet. Alltså köper du nytt drivpaket dvs kedja och drev (fram och bak) så sitter alltid den distansen ihop med bakdrevet. Så var noga med att du alltid köper ett bakdrev som är typ original där den distansen sitter fast annars får du det problem du visar. Alltså köper du ett bakdrev avsett för 250/400n och CM 400 så SKA den distansen alltid vara med drevet annars är det inte original! Fick lära mig det den hårda vägen. :gnissla





:hjälm
 
Samma sak är det på en Honda CB 250n och det är så att distansen är ett med bakdrevet. Alltså köper du nytt drivpaket dvs kedja och drev (fram och bak) så sitter alltid den distansen ihop med bakdrevet. Så var noga med att du alltid köper ett bakdrev som är typ original där den distansen sitter fast annars får du det problem du visar. Alltså köper du ett bakdrev avsett för 250/400n och CM 400 så SKA den distansen alltid vara med drevet annars är det inte original! Fick lära mig det den hårda vägen. :gnissla





:hjälm
Där ser man. Vi får se om firman jag beställde drevet ifrån kan lösa problemet. Annars får jag köpa nytt bakdrev igen, frågan är om orginaldrev funkar på oringskedja?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Samma sak är det på en Honda CB 250n och det är så att distansen är ett med bakdrevet. Alltså köper du nytt drivpaket dvs kedja och drev (fram och bak) så sitter alltid den distansen ihop med bakdrevet. Så var noga med att du alltid köper ett bakdrev som är typ original där den distansen sitter fast annars får du det problem du visar. Alltså köper du ett bakdrev avsett för 250/400n och CM 400 så SKA den distansen alltid vara med drevet annars är det inte original! Fick lära mig det den hårda vägen. :gnissla





:hjälm

Jag har bytt bakdrev till ett som saknade distansen och tog helt enkelt och knackade ut den ur det gamla drevet med en stor hylsa och knackade sen dit den i det nya drevet. Den verkar sitta med presspassning i det nya drevet. Vad är det som gör att distansen skall spricka om den ändå sitter tajt i det nya drevet?
 
Skulle tro att det är fel på drevet egentligen, på mitt piratdrev så satt distansen lös vilket resulterade i att ett spår bildades och distansen gick i två delar. Oringskedja eller ej, det viktigaste är att innerbredden på kedjan stämmer med drevets tjocklek. :tummenupp





:hjälm
 
Skulle tro att det är fel på drevet egentligen, på mitt piratdrev så satt distansen lös vilket resulterade i att ett spår bildades och distansen gick i två delar. Oringskedja eller ej, det viktigaste är att innerbredden på kedjan stämmer med drevets tjocklek. :tummenupp





:hjälm

Jag har fått ta till hyfsat kraft för att få loss distansen från det gamla drevet och få dit den i det nya, ungefär som då man knackade in hjullagren.
 
Har du rätt drev så är distansen en del av drevet och den är ipressad eller iknackad vilket nu det egentligen heter. På drev som inte är som original så fattas distansen och de ska man inte ha, alltså rätt drev har den distansen eftersom den ska finnas med och sitta ditpressad, eller vad det nu heter. :gnissla





:hjälm
 
Tack för all hjälp.
Det slutade med att jag åkte till helahojen idag och köpte ny drevring. Efter en del värmande, pressande och bultande så sitter den där nu, helt perfekt och utan glapp! Provkörningen efteråt var som en dröm, inget ryckande vid motorbroms längre :-)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top