Honda CBX 750 -84 Tickande ventiler?

folkemal

Ny medlem
Gick med
3 May 2014
Ort
Mölndal
Hoj
Honda CBX 750F -84
Hej allesammans, precis köpt min första hoj!

Hojen startar lätt och går helt okej, dock så tickar ventilerna(?) väldigt mycket på vänster sida av motorn.

Kollade oljenivån den första jag gjorde och den stod på low. Sedan läste jag att oljestickan på dessa tidiga modeller av CBX är alldeles för korta? Kom tydligen en ny oljesticka som är 5cm kortare lite drygt. Gjorde ett panik oljebyte igår och fick hällt i 4l olja. Motorn tickar fortfarande men det låter lite mjukare.

Behöver jag vara orolig och lämna in den, eller är tickandet normalt? När jag tömde hojen på olja kanske jag fick ut 2L totalt, helt snustorr.

Tack för hjälpen!
 
Eftersom denna modell har hydrauliska lyftare tycker jag att du ska köra några mil för att se om dom tystnar.
Vilken viskositet hällde du i och fabrikat?
Det stämmer att man bytte oljesticka därför att originalet var för lång, samma problem på Cbx 600 e.

edit: haft en 750

IMG_3487.JPG
 
Ja det är väl självsjusterande? Har enbart haft hojen på tomgång sedan oljebytet. Glömde givetvis av att tömma ram/oljekyl på hojen.....

jag använde Q8 Moto SBK 4T 10w-40 syntetisk olja.

Grejen är att hojens oljenivå var på low med den LÅNGA stickan, vilket innebär att oljenivån har varit alldeles för låg?! Nu fyllde jag nästa upp till gängerna på oljestickan.

Fin hoj!

tack för snabbt svar!
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top