Honda CBR600rr som A2?

Moseby

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Hoj
Ingen än
Tjenare,

Har en tanke bara.

Är det helt omöjligt att få en 600rr som A2 hoj?
Någon sa att det går att köpa en 35kw strypning, regga den som 35kw (Så den reggas som A2? och att det går?) men att man inte får, men att det går?

Är det sant som han säger? Vad säger ni? Är väldigt sugen på en 600rr men kommer inte få ta A förrän sent nästa år.

Man både får och kan strypa en CBR600RR till 35kw.
Men du får inte köra den på A2 ändå, eftersom att det är körkortet som är begränsningen och du inte får köra något med mer än 70kw ursprungseffekt på A2.

Det finns ju ett sätt att göra det lagligt, och det är om du kan få Honda att skriva ett intyg till dig om att just din hoj har 70kw eller mindre som ursprungseffekt, men det är närmast omöjligt.

Och, grattis till att du är den första i år som ställer den här frågan, den ställs högvis med gånger varje år. Det står väldigt tydligt på körkortsportalen som gäller, läs gärna där om vad som gäller för körkorten...

Och, vill du hemskt gärna köra riktig, ostrypt sporthoj är du välkommen att ta en racelicens och komma och köra licensträningar och race med oss andra tokar som håler på med sånt. Då får du köra en literklubba så fort du bara vågar runt en bana. :hihi

Man kan inte regga ett fo rdon som "A2", det är en behörighet som innebär att du får köra hojar som följer de lagar som Ulvhamne skrev här ovan.
Det är rätt så dålig utbud på sporthojar när man har A2 om man inte kan tänka sig en hoj med 3-400cc (KTM RC390 är perfekt för A2).

E de inte kw kontra vikt o
typbesiktning? E inte insatt i det då jag aldrig gjort det. Men så förstod jag det iaf

. Det står väldigt tydligt på körkortsportalen som gäller, läs gärna där om vad som gäller för körkorten...

Och, vill du hemskt gärna köra riktig, ostrypt sporthoj är du välkommen att ta en racelicens och komma och köra licensträningar och race med oss andra tokar som håler på med sånt. Då får du köra en literklubba så fort du bara vågar runt en bana. :hihi

Jag har full koll på vad reglerna säger angående körkort, så dumförklaring behövs inte :)
Frågan var om det gick att strypa en till 35kw för att regga den som det och köra ändå.

- - - Updated - - -

Den sidan har jag hjälpt till att göra, behöver fortfarande inte dumförklaringar men ni får gärna bara svara på frågan om det gick vilket ni gjort. Tack :)

Jag har full koll på vad reglerna säger angående körkort, så dumförklaring behövs inte :)
Frågan var om det gick att strypa en till 35kw för att regga den som det och köra ändå.

Du läste nog inte ordentligt på körkortsportalen och körkortsreglerna så noga i så fall...

Du läste nog inte ordentligt på körkortsportalen och körkortsreglerna så noga i så fall...

Jodå det gjorde jag :)

"men att man inte får, men att det går? "

Vet inte om du läste det i tråden, eller om du kan läsa. Men min fråga var om den gick att registrera på 35kw och sen köra med den ändå på bara A2. Min första fråga var om det gick att regga som A2 hoj, därefter undrade jag om det gick att regga den som 35kw.

Undrar vem här det är som måste läsa på.

Vet inte om du läste det i tråden, eller om du kan läsa. Men min fråga var om den gick att registrera på 35kw och sen köra med den ändå på bara A2. Min första fråga var om det gick att regga som A2 hoj, därefter undrade jag om det gick att regga den som 35kw.

Man reggar inte hojarna som körkortsrättigheter... :fakta
Och visst går det att regga den som 35kw, som jag redan skrivit... Varför skulle det inte gå?

Saker som faktiskt framgår ganska tydligt om man läser om saken. Och som dessutom frågats om ett tjugotal gånger sedan A2-reglerna infördes här på forumet.

Jag försökte inte dumförklara dig heller, iaf inte till att börja med. :hihi

TS, det finns många här på forumet som gärna bidrar med sin kunskap, notera dock att man bör hålla en tacksam ton till andra personers bidrag om man förväntar sig respons i framtiden. Just frågor som dessa har det redan nämnts att de besvaras ett 20-tal gånger per år varpå det borde framgå till dig via Ulvhamne's första svar att han är säker på sin sak.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman