Honda CBR600RR 2003 trippmätaren visar fel miltal

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hej!

Det är så att jag håller på med min hoj att fixa ordning den nu in för försäljningen.

Trippmätaren visade 1876mil men sen cp batteriet första året, bytte batteri, mätaren hoppa upp till 3250mil, tänkte inte mer på det utan tyckte det va knas, körde tills den stod på nu senast 3600mil sen cp batteriet på nytt, bytte batteriet på nytt då visa den 3350mil & körde tills den visade 3650mil.

Vad ska man göra ? miltalet stämmer ju inte för 5öre vad hojen gått & nu ska jag bes den, vill ju inte att det ska stå högre miltal en vad hojen gått.

Borde stå på mätaren 1876 + 350 + 300 = 2526mil.

Problemet med batteriet att det cp tog jag reda på för nån vecka sen att laddningsregulatorn har pajat & ska byttas.

Annars får jag ringa till Honda och fråga om ingen vet här vad man gör eller varför den gör på detta viset, lättare om det hänt någon annan med liknande fel.

Last edited:
jag hade en hoj som gjorde ungefär likadant, d.v.s. hoppade upp i miltal. det hände också när jag hade bekymmer med batteriet och laddningen.
när jag hade bytt batteriet och åtgärdat laddningen så var däremot miltalen stabila, d.v.s. att dom hoppade inte mer efter det. problemet var att den hade hoppat strax över 1300 mil på min mätare.
jag misstänker att det blev något fel i elektroniken när spänningen sjönk i systemet och/eller att det har blivit något glapp när man kopplat in och ur batteriet.

jag åtgärdade aldrig detta utan lärde mig att leva med det. jag tog däremot kontakt med ett företag i stockholms-trakten som jag hade hittat. man kunde skicka in sin mätare eller databox till dom och berätta vad för bekymmer man hade och ville ha åtgärdat så kunde dom fixa det. det kostade en del pengar och därför gjorde jag aldrig det, men möjligheten finns.

MVH Phille

Och med "cp" menar du Cerebral Pares, eller är det någon term som faktiskt har med elektronik att göra?

Och med "cp" menar du Cerebral Pares, eller är det någon term som faktiskt har med elektronik att göra?

Med CP menade jag att batteriet gick från att klara av laddnings strömmen på 13.6volt till att sten dö & orka inte starta hojen på start knappen efter 8månader, men startar man den genom att putta hojen så hoppar den igång, men tvärdör om man kopplar bort någon pol från batteriet.

Fick hem mitt nya batteri idag :rolleyes:

Ska kolla vidare om det finns någon som vill ändra mil talet.

Sjunker spänningen (låg volt..) ökar strömmen (ampere) genom elektroniken för att få samma effekt (watt) och då kan man få lite sjuka symtom, man kan tillochmed förstöra instrumentering. Hände på min triple när jag envisades med att försöka få igång hojen med dåligt batteri. Tror inte Honda kommer göra så mycket utan bara säga att du inte skulle kört med ett dåligt batteri typ.

Med CP menade jag att batteriet gick från att klara av laddnings strömmen på 13.6volt till att sten dö & orka inte starta hojen på start knappen efter 8månader, men startar man den genom att putta hojen så hoppar den igång, men tvärdör om man kopplar bort någon pol från batteriet.

Du kanske ska fundera på att byta laddningsregulatorn innan du monterar det nya batteriet och börjar köra :tungan

Finns det någon elektrisk krets som fortsätter funka sen du har brutit den? :va

Sjunker spänningen (låg volt..) ökar strömmen (ampere) genom elektroniken för att få samma effekt (watt) och då kan man få lite sjuka symtom, man kan tillochmed förstöra instrumentering. Hände på min triple när jag envisades med att försöka få igång hojen med dåligt batteri. Tror inte Honda kommer göra så mycket utan bara säga att du inte skulle kört med ett dåligt batteri typ.

Tror jag skrev lite fel i starten, mätaren visare 1876mil när jag skaffa hojen, batteriet ville inte fungera riktigt så jag bytte batteri & då bytte den miltal, jag varken starta eller körde innan jag bytte batteri första gången.

Du kanske ska fundera på att byta laddningsregulatorn innan du monterar det nya batteriet och börjar köra :tungan

Jag ska inte köra med den mera, laddningsregulatorn ska byttas, klart den kommer startas upp så jag vet att allt fungerar efter renoveringen men mer blir det inte.

Finns det någon elektrisk krets som fortsätter funka sen du har brutit den? :va

Nej allt tvärdör i samma sec som jag lyfter polen från batteriet.

Gen måste fungera med tanke på att får jag igång den med hjälpström så laddar den batteriet & hojen fungerar kanonbra, men batteriet har slutat ta emot ström troligen på den låga laddningsströmmen under en längre tid, läst en del på 600rr.com att detta är ett bekymmer med laddningsregulatorn på 2003-2004 så man ska montera en från 2005-2006 som har bättre kylning.

Last edited:
Tror jag skrev lite fel i starten, mätaren visare 1876mil när jag skaffa hojen, batteriet ville inte fungera riktigt så jag bytte batteri & då bytte den miltal, jag varken starta eller körde innan jag bytte batteri första gången.

Jag ska inte köra med den mera, laddningsregulatorn ska byttas, klart den kommer startas upp så jag vet att allt fungerar efter renoveringen men mer blir det inte.

Nej allt tvärdör i samma sec som jag lyfter polen från batteriet.

Gen måste fungera med tanke på att får jag igång den med hjälpström så laddar den batteriet & hojen fungerar kanonbra, men batteriet har slutat ta emot ström troligen på den låga laddningsströmmen under en längre tid, läst en del på 600rr.com att detta är ett bekymmer med laddningsregulatorn på 2003-2004 så man ska montera en från 2005-2006 som har bättre kylning.

Ebay har smutta regulatorer som är effektivare än original för helt klart försvarbara pengar...

Förövrigt har jag svårt att förstå allt i dina inlägg.
Du menar väl inte att hojen stod med batteri i 8 månader utan att underhålladdas? Det KAN ta knäcken av ett friskt batteri. Inget larm på hojen?

Vad har du för spänning på batteriet normalt sätt och sedan när bågen är igång. 13,6-14,4 när generatorn laddar för fullt är inte så tokigt.

Last edited:
Ebay har smutta regulatorer som är effektivare än original för helt klart försvarbara pengar...

Förövrigt har jag svårt att förstå allt i dina inlägg.
Du menar väl inte att hojen stod med batteri i 8 månader utan att underhålladdas? Det KAN ta knäcken av ett friskt batteri. Inget larm på hojen?

Vad har du för spänning på batteriet normalt sätt och sedan när bågen är igång. 13,6-14,4 när generatorn laddar för fullt är inte så tokigt.

Jo jag är lite rörig det vet jag, lite udda hur jag beskriver.

När det nya batteriet monterades så körde jag under en 8månaders period.

Enda larmet på hojen är Honda H.I.S.S. startspärrs larmet som sitter monterat original & det är aktivt i 24timmar sen går det i viloläge.

Den laddar 13.6-13.7volt under kör drift oavsett varvtal.
Den stannar på 12.8volt när den stått mer en 2 veckor utan att användas, efter 1 1/2 månad går volt antalet ner till 12.7volt där det stannar.

Last edited:
Jo jag är lite rörig det vet jag, lite udda hur jag beskriver.

När det nya batteriet monterades så körde jag under en 8månaders period.

Enda larmet på hojen är Honda H.I.S.S. startspärrs larmet som sitter monterat original & det är aktivt i 24timmar sen går det i viloläge.

Den laddar 13.6-13.7volt under kör drift oavsett varvtal.
Den stannar på 12.8volt när den stått mer en 2 veckor utan att användas, efter 1 1/2 månad går volt antalet ner till 12.7volt där det stannar.

Ok.

Fõrstår inte hur du vet att det är laddningsregulatorn i så fall? Lyfta på polen så blir det gurka. Bryta kretsen är inte helt sant om man skall vara petig men normalt sätt dõr moderna fordon utan batteri eller för all del konding. Så att det skulle vara bevis nog är inte sant.

Ok.

Fõrstår inte hur du vet att det är laddningsregulatorn i så fall? Lyfta på polen så blir det gurka. Bryta kretsen är inte helt sant om man skall vara petig men normalt sätt dõr moderna fordon utan batteri eller för all del konding. Så att det skulle vara bevis nog är inte sant.

De jag tagit reda på som fler i usa haft bekymmer med är att batteriet säger upp sig om den laddar 13.5-13.7, medan dom som bytt laddningsregulatorn som fått den att ladda 14.20-14.40 har inte haft några bekymmer alls med batteriet.

klart detta inte bevisar att just laddningsregulatorn är trasig, har inga bevis ens att laddningsregulatorn är trasig, utan denna modellen kanske ska ladda 13.6-13.7volt.

Kan ju likaväl vara generatorn som ger för lite ström.

Men läser man manualen ska den ladda max 15.5volt vid 5000varv, men det står inget om vad den ska ladda minst.

Last edited:
De jag tagit reda på som fler i usa haft bekymmer med är att batteriet säger upp sig om den laddar 13.5-13.7, medan dom som bytt laddningsregulatorn som fått den att ladda 14.20-14.40 har inte haft några bekymmer alls med batteriet.

klart detta inte bevisar att just laddningsregulatorn är trasig, har inga bevis ens att laddningsregulatorn är trasig, utan denna modellen kanske ska ladda 13.6-13.7volt.

Kan ju likaväl vara generatorn som ger för lite ström.

Men läser man manualen ska den ladda max 15.5volt vid 5000varv, men det står inget om vad den ska ladda minst.

Ok. Could be ;)

Jaja kollade upp en skrot i swe som hade både gen + laddningsregulatorn hemma, smutt 2000kr för båda.

Men ska mätta upp båda delarna nu ihelgen vilken som felar så får jag se vilken del det är som är fel på.

Resistancen på laddningsregulatorn ska vara 0-1 något min visade 1.2 eller om det va generatorn som visade för mycket.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park