Honda Cbr600rr -04 vs. KTM Superduke R -07/-08... Lite hjälp tack!

Nektergal

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Street Triple R -13
Tja som rubriken lyder så har jag lite funderingar kring skillnaderna på dessa två.
Jag har bara haft mitt kort i knappt en månad, min hoj (cbr600rr) i ca ett år.
Har den skriven på mig och därmed en fin fet försäkring därtill, har alltid varit svag för superdukens minst sagt sexiga anlete och upptäckte precis att den är även förmånlig att försäkra.

Så nu till er del utav kakan,

Vad är de största skillnaderna mellan dessa två rent "locka-till-höga-hastigheter"? CBRen är ju självklart en sport och KTM lite mer street, dock ligger den på 990cc?

Den upprätta körstilen kan jag tänka mig underlätta fint för stadskörning och ev även landsväg, men hur är det egentligen med långa distanser? Blir vinden ett rent helvete?

Några särskilda nackdelar med KTMen i övrigt?

Allmänna fördelar kontra nackdelar mellan dessa två hojar?




Tack på förhand och hoppas innerligt på lite fina argument nu! :tuttar
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Superduken är det givetvis mer vrid i vid lägre varvtal, upplevs som busigare. Visst blåser det en del på den, men något man lider av först vid högre hastigheter. Har ingen erfarenhet av lill-bladen. Uppsök närmsta KTM-handlare och provkör.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Kan tänka mig att du har en väldans massa mer vibrationer i en duke gämfört med en cbr.. Kan ju va rätt jobbigt. Men som alla andra sagt provkör låter som en bra början. Då kan du ju i allafall tänka dig hur det skulle va att köra längre sträckor me hojen. Lycka till:)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har en 600RR nu, och åkte innan det SD i 5 år.

I alla lägen som inte är banåka är Dukken bättre, punkt.

Billigare att försäkra, dyrare i resterande drift. Fortfarande grymt bra på bana..
 

Nektergal

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Street Triple R -13
Jag har en 600RR nu, och åkte innan det SD i 5 år.

I alla lägen som inte är banåka är Dukken bättre, punkt.

Billigare att försäkra, dyrare i resterande drift. Fortfarande grymt bra på bana..


Se där, en med lite erfarenhet - fantastiskt!
Bana är inget jag kör överhuvudtaget, iallafall nu i början. I grova lag, vad i driften är det som skenar?
KTM känns annars som driftsäkra hojar, rent kvalitetsmässigt.
Kommer givetvis provköra, men säljarens huvudsyfte är ju att sälja så lär inte får några baksidor uppdikterade direkt.
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Se där, en med lite erfarenhet - fantastiskt!
Bana är inget jag kör överhuvudtaget, iallafall nu i början. I grova lag, vad i driften är det som skenar?
KTM känns annars som driftsäkra hojar, rent kvalitetsmässigt.
Kommer givetvis provköra, men säljarens huvudsyfte är ju att sälja så lär inte får några baksidor uppdikterade direkt.

KTM håller nog inte riktigt samma kvalitet som de 4 japanerna.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
KTM håller nog inte riktigt samma kvalitet som de 4 japanerna.

Håller inte med. Jag har haft rätt bra koll på LC8:an och dess problem sen introduktionen -05, och de enda problemen som haft nån vidare statistisk grund har legat hos RC8an som enl. både rykten och mekar verkar ha haft en del kvalitetsbrister och problem.

Honda har t.ex kända problem med sina kamkedjespännare som falerar oftare än normalt om man ska tro allehanda internationella forum och svenska mekar (+ att jag på kort tid hört om 3 som rasat varav 1 är min). Och Honda är ju skottsäkra?

De enda problem jag haft och hört om med SuperDuken är att saker skakar loss, och det är ju knappast unikt för just den V-twinnen!?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Se där, en med lite erfarenhet - fantastiskt!
Bana är inget jag kör överhuvudtaget, iallafall nu i början. I grova lag, vad i driften är det som skenar?
KTM känns annars som driftsäkra hojar, rent kvalitetsmässigt.
Kommer givetvis provköra, men säljarens huvudsyfte är ju att sälja så lär inte får några baksidor uppdikterade direkt.


Kortare serviceintervaller, med dyrare servicar, den äter betydligt mer däck vid normal körning (mkt pga att du har mkt mer effekt tillgänglig alltid, jämt och hela tiden), samt att den drar mer soppa än Hondan.


Ska du inte åka bana öht skulle jag tom rekommendera att titta på SuperMoto990 eller tom SMT:n som du beskriver det. Var sak har sitt syfte, och SuperDuken är i mina ögon den perfekta allround (minus lång-touring) hojen. Byter du ut bana mot längre turer så är nog SMT:n närmare "perfekt" dock. Fortfarande busig och askul, men bättre på långtur.

Ducce Multistrada eller Triumph Tiger kanske också är nåt i så fall!?
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Jag håller med AGILE i allt om SDn. Vansinnigt kul och potent hoj. Om du mest håller dig till korta sträckor så är den ett bra val, skall du rulla långt så finns bekvämare....men inte kaxigare.

Fredrik
 

Nektergal

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Street Triple R -13
Håller inte med. Jag har haft rätt bra koll på LC8:an och dess problem sen introduktionen -05, och de enda problemen som haft nån vidare statistisk grund har legat hos RC8an som enl. både rykten och mekar verkar ha haft en del kvalitetsbrister och problem.

Honda har t.ex kända problem med sina kamkedjespännare som falerar oftare än normalt om man ska tro allehanda internationella forum och svenska mekar (+ att jag på kort tid hört om 3 som rasat varav 1 är min). Och Honda är ju skottsäkra?

De enda problem jag haft och hört om med SuperDuken är att saker skakar loss, och det är ju knappast unikt för just den V-twinnen!?

Kortare serviceintervaller, med dyrare servicar, den äter betydligt mer däck vid normal körning (mkt pga att du har mkt mer effekt tillgänglig alltid, jämt och hela tiden), samt att den drar mer soppa än Hondan.


Ska du inte åka bana öht skulle jag tom rekommendera att titta på SuperMoto990 eller tom SMT:n som du beskriver det. Var sak har sitt syfte, och SuperDuken är i mina ögon den perfekta allround (minus lång-touring) hojen. Byter du ut bana mot längre turer så är nog SMT:n närmare "perfekt" dock. Fortfarande busig och askul, men bättre på långtur.

Ducce Multistrada eller Triumph Tiger kanske också är nåt i så fall!?

Jag håller med AGILE i allt om SDn. Vansinnigt kul och potent hoj. Om du mest håller dig till korta sträckor så är den ett bra val, skall du rulla långt så finns bekvämare....men inte kaxigare.

Fredrik

Låter sannerligen lovande!
Agile dina alternativ är helt klart fina, men känner att jag med mina blotta 21 är aningen ung för dessa.
Men ja Superduken, jag finner inga ord för dess skönhet. Känner mig lagom irriterad att man har kommit in på dessa banor redan efter en månad med sin egna. Men känner spontant att den lockar till tokiga hastigheter i vissa fall, dessutom är den lite knepig när man tar sig runt i centrala göteborg (bor där).
Vibrationerna låter lite tråkigt tillsammans med serviceintervallerna, men får helt enkelt känna efter om jag lyckas hitta någon för provkörning.
Har en fast runda på strax över 20 mil som pendlar lite mellan 90-120 väg och som jag planerar att åka lite då och då... är detta en definition på en lång runda eller vad tror ni?
:smasha
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
20-25 mil var en normal lördagstur när jag åkte SD. Inga problem. Vibrationer led jaf aldrig av heller, värre på hondan tycker jag, men kan bero på att jag har fasta fotpinnar iofs.

Problemen med "långtur" är inte sträckan, snarare när man måste ha packning eller inte kör aktivt.

Och om du är ung spelar mindre roll. Frågan är om design är viktigare än prestanda o ekonomi. Men jag håller som alltid med när det gäller SD, de knäcker!
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Ta ut din CBR på bana tillsammans med SMC så slipper du byta hoj :tummenupp

Det här med att du inte kört tillräckligt mkt för att gå ut på bana kan du glömma, jag ångrade att ja inte provade bana förrens efter att ha haft körkort i två år.
 

Nektergal

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Street Triple R -13
Ta ut din CBR på bana tillsammans med SMC så slipper du byta hoj :tummenupp

Det här med att du inte kört tillräckligt mkt för att gå ut på bana kan du glömma, jag ångrade att ja inte provade bana förrens efter att ha haft körkort i två år.

Eventuellt kinnekulle ring den 1/7 då?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Eventuellt kinnekulle ring den 1/7 då?

Du har Gelleråsen den 1/7 också :tummenupp


Sen tycker jag iofs att SuperDuken är fantastiskt kul på bana. Begränsningen kommer när du är så snabb att nedläggningsvinkeln blir ett problem då fotpinnarna tar i ngt tidigare än på "riktiga" sporthojar, och motorkåporna tar i sen om man flyttar pinnarna och lägger ner ännu mer. Annars körde jag ungefär "sämst i Rookie600" tempo med SDn, och de finns många som varit betydligt snabbare än mig på dem.

600RR:en är i mina ögon valet om man ska åka övervägande eller bara bana. Annars är det bara obekvämt, opraktiskt och dyrt att försäkra. Jag kör ju iofs inte 2000 mil per år, men jag lägger hellre pengar på soppa & däck än försäkringar.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Annars körde jag ungefär "sämst i Rookie600" tempo med SDn, och de finns många som varit betydligt snabbare än mig på dem.

Tja .
Måste bara fråga :) Jag har aldrig åkt sporthoj ialf inte helklädda :tungan Men går det så mkt fortare med en Kåphoj för den halvsnabbe banåkarn då :confused:

Vet att då jag va på Ktm`s Bandag på Åsen för några år sedan va det 2 killar som åkte ca 1.13 tider om jag inte minns fel ena hade en likdan Superduke R -07a som jag hade och den ena va en -08a med lite fler hästar dock så gick de ungefär lika fort då .

Den normale banåkarn kör väl på ca 1.25 kanske gissar jag ..
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tja .
Måste bara fråga :) Jag har aldrig åkt sporthoj ialf inte helklädda :tungan Men går det så mkt fortare med en Kåphoj för den halvsnabbe banåkarn då :confused:

Vet att då jag va på Ktm`s Bandag på Åsen för några år sedan va det 2 killar som åkte ca 1.13 tider om jag inte minns fel ena hade en likdan Superduke R -07a som jag hade och den ena va en -08a med lite fler hästar dock så gick de ungefär lika fort då .

Den normale banåkarn kör väl på ca 1.25 kanske gissar jag ..

Nej, det är ju det jag menar. Ner mot 1.16-1,18 kanske man ser på vanliga bandagar, sen är det nog lätträknat hur många som är snabbare än så utan att åtminstone ha en ambition om att köra racing på riktigt. Visst finns det undantag, men de är få. Normalt för snabb grupp är väl ned mot 1.20. När jag var där brukade jag tillhöra de 5 snabbaste ungefär.

Skillnaden på "riktig" sporthoj blir nog mer kompositiononen av allt. Jag upplever det lättare att köra riktigt fort kontrollerat, lättare att bromsa in i böj, och lättare att få ut vikten mer än med SDn. Men jag körde 1.05 på sviestad med den, och då finns det ändå massa utrymme för förbättring då jag är för dålig för att inte slarva bort en massa tid både här och där.
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Det blir ju perfekt, du kommer ha skitkul.

Ligg inte på gränsen av din bekvämlighetszon bara, utan kör runt 75% som du blir hänvisad =)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top