Honda Cbr600f3 startar inte efter vintern.

Funkar det med nytt batteri så är batteriet slut, lämnar inte ström nog till både tändning och startmotor, soppapump och vad mer som går.

Jo, men han har ju bytt batteri, och till och med testat med bilbatteri. Det var vad jag förstod bara när han drog igång tändningen på bilen som hojen skvätte igång.
Min R6 hade ju snarare problem med ett lite trött gammalt biltemabatteri som sagt, men spänningsfall kan man ju få pga kablage och skit med, så lite därför jag tidigare i tråden sa att det skulle vara bra att mäta spänning och ström hela vägen. Nånstans verkar det vara tjall på linjen. KAnske till och med i startmotorn i sig, om han nu inte varit i och kollat den då.
 
Jo, men han har ju bytt batteri, och till och med testat med bilbatteri. Det var vad jag förstod bara när han drog igång tändningen på bilen som hojen skvätte igång.
Min R6 hade ju snarare problem med ett lite trött gammalt biltemabatteri som sagt, men spänningsfall kan man ju få pga kablage och skit med, så lite därför jag tidigare i tråden sa att det skulle vara bra att mäta spänning och ström hela vägen. Nånstans verkar det vara tjall på linjen. KAnske till och med i startmotorn i sig, om han nu inte varit i och kollat den då.

Jo, var ju din r6 jag menade, inte hondan här då han kört med bilbatteri som du säger, men jag tror fortfarande spänningsfall fast inte batteriberoende. :)
 
Har nu utan laddning ett batteri som sitter i hojen med 12.89 volt i sig. I startrelät finns fyra stift två stift finns det 12.89 volt och i två stift 11.35 volt hmmmm
 
Last edited:
Bara ett enkelt test. Kläm på startkabel på minus och jorda den på något bra ställe typ kring startmotorn.
Testa sedan att starta normalt. Kan väl tänkas att jordpunkten stått och ärgat till sig över vintern.
 
Känns nära nu faktiskt. Ett sånt stort tack alla som lagt sin egen värdefulla tid på att hjälpa till med detta problem jag har. När detta är klart kommer nog många ha hjälp genom denna tråd.
 
Du det hojtar jag till om efter lön så kan jag swicha lite pengar. Idag varmt ville inte starta nöter på med bra fart på startmotorn. Höll på starta första sekunden hördes det sen bara nöta nöta sen. Rullade ut den på gatan puttade igång den enkelt på tvåans växel hmmmmmmmm

Skicka adressen i PM så fixar jag upp boxen sålänge - imorgon
 
Ta bort hojens + från startmotorn. Slå på tändningen och dutta igång startmotorn från annat batteri skulle detta gå?????? Om Ja då är felet isolerat ju om den startar.

Detta vill jag prova men frågan är om det är möjligt utan att all el pajar hihi


Det funkar. du ger ju bara startmotorn separat plus-signal. o den blandar ju inte sig med hojens el
 
Finns det en temperatursensor som ger info till ECU'n?
Iofs låter det ju inte riktigt logiskt eftersom du har förgasare...
 
Tror den fungerar som i höstas nu. Återkommer med allt som är gjort så flera kan ha nytta av denna tråd för jag har ju inte vart ensam med detta problem.

Men ack så fel jag hade provade nu precis när den stått hela dagen och tempraturen är lite kallare nu +14'c men neeeeej. Varken ork eller lust och prova putta igång och prova just nu. Vill den ska starta på startmotorn inte som en jävla trimmad moppe... Ja ja felsökningen fortsätter då...
 
Last edited:
En liten update i denna dryga historia.
Bytt idag:
Startmotor, trångt med allt på plats utom tanken.
Tändspolar och kablar.
Extra jordningskabel monterad.
Soppapump bytt.

Provade bara starta den snabbt nu på kvällen vill inte ha sura grannar men icke någon fart på den.
Innan allt byttes så provade jag extern ström till startmotorn tog bort ordinarie + på startmotorn men icke någon motor som startade.
Väntar på ny box nu som jag hoppas kommer imorgon måndag :)
Men hoppar fortfarande igång direkt om man rullar igång den.........
 
Last edited:
Du har gjort så mycket olika saker nu att jag knappt hänger med...
Jag kanske missförstod dig, men varför har du bytt startmotorn? Jag trodde den fungerade felfritt och att det var "bensin"motorn som inte ville tända? :va

Har du kollat vevaxelpositionsgivaren som jag tippsade om tidigare? Den borde ha ca. 500 ohm genom sig och det är lätt att mäta på kablarna som går till ECU:n. Det är vanligt fel på CBR600F om man söker på nätet som kan resultera i konstiga beteenden på motorn där den startar ibland och ibland inte beroende på om den är varm eller kall.
 
Hihihi sant bytt mycket annat också. Donatormotor finns ju nu.

Startmotorn bytte jag bara för om min gått trögt och dragit mycket ampere så det inte fanns ström kvar till allt annat därför bytte jag den.

Japp den har jag redan mätt upp tror det var 480ohm om jag inte minns fel. Men skall mätas flera ggr om det är glapp i denna..

Men Haynesbok har jag inte köpt ännu så dåligt av mig jag vet.

Kompprov ej gjort ännu.
Nollning av motor ej kollad ännu vet ej vilka markeringar man ska gå mot saknar Haynesbok till detta....Men då borde den inte starta så enkelt när man rullar igång den därför är detta inte kollat ännu.. Elfel är det jag tror och letar efter nu..
 
Last edited:
Hallå.
Rev av motortoppkåpan.

Var visst T som var noll inte I ja ja men avgaskammen står ändå 5 grader före insugskammen när jag skulle kolla oavsett vilken märkning jag gick efter. Letar febrilt manual på nätet saknar ännu Haynes vid min sida haha. Om den ska stå så eller vara i linje med den andra kammen???
 
Last edited:
image.jpg

Okej håller mig för skratt hmmmmm

Mätt efter hur kammarna ligger inte efter nollningsmärket och dom där 0,0 kommer inte in med 0.05 bladet oavsett. Förstår varför bensinen skvätte bakåt nu hmmmm.


Hur beställer man schims utan ha nåt att gå på någon med någon bra ide??? Utan behöva minska för att sen montera allt igen mäta och riva flera ggr.
Ingen som har och vill sälja eller finns Haynes på svenska?? Ser mig besegrad av Haynes nu hihi...
 
Last edited:
Gött att du äntligen är saken på spåren. Det är dock för djupt vatten för mig och jag vågar inte ge dig några råd. Men lycka till!! :banana
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top